با ما همراه باشید

اتاق خبر

قرچک قطب تولید کاکتوس در دشت ورامین

بزرگ‌ترین تولیدکننده کاکتوس در قرچک گفت: در حوزه کاکتوس، قرچک قطب تولید کاکتوس است و در سال بیش از ۲میلیون و ۵۰۰ هزار کاکتوس تولید می‌کنیم.

ارسطو شیرکوند بزرگ‌ترین تولیدکننده کاکتوس در دشت ورامین و شهرستان قرچک اظهار داشت: کاکتوس یک ایده نو محسوب می‌شود که بذر آن از کشورهای آسیا شرقی وارد و کشت آن‌هم بسیار ویروسی و حساس است.

وی با بیان اینکه حدود ۲میلیون و ۵۰۰ هزار بذر کشت کرده است، افزود: در حال حاضر یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار نهاله آن در خزانه ما قرار دارد که کاملاً به خاطر ویروسی بودن تحت مراقبت است و یک‌میلیون ۲۰۰ هزار نهاله دیگر آن تکثیر و در حال پرورش است.

این تولیدکننده کاکتوس با اشاره به اینکه برای تولید ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نهاله که بتواند یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار نهاله در گلخانه کشت شود و یک‌میلیون ۲۰۰ هزار تعداد هم تکثیر داشته شود حدود ۱۵۰۰ مترمربع زیربنا نیاز است، ابراز کرد: هزینه جاری گلخانه تاکنون تقریباً ۲۳ میلیون تومان بوده که از هیچ جا وامی بابت راه‌اندازی دریافت نشده است.

شیرکوند در ادامه افزود: این گل‌های کاکتوس در اسفندماه جاری به بازار عرضه می‌شوند و حدود ۴ ماه در خزانه در کشت می‌ماند، شش ماه در سالن تکثیر و پرورش پیدا می‌کنند تا به‌اندازه کافی رشد و بعد به بازار عرضه شوند.

وی قیمت یک کاکتوس سه‌شاخه‌ای را بر اساس قیمت شناور در بازار از ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان عنوان کرد و گفت: در حال حاضر هزینه جاری و سازه‌های گلخانه بسیار بالاست به نظر ما تا دو سال آینده نتوانیم بیشتر از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه تولید کنیم.

شیرکوند به انواع کاکتوس مانند پایه آبی و خورشیدی اشاره کرد و گفت: زیباترین و مقاوم‌ترین کاکتوس نوع ایده نو است چراکه به خاطر مقاومت بالایی که در مقابل سرما و گرما، بیماری‌ها و اتلاسیون دارد و تغییر رنگ پیدا می‌کند، اگر دمای هوا را بالا ببریم این تغییر رنگ قهوه‌ای که به دلیل سرما ایجادشده، طبیعتاً سبز و خرم می‌شود.

وی به نحوه کشت و طول زمان رشد کاکتوس اشاره و خاطرنشان کرد: در خزانه دوم به مدت ۴ ماه این گل‌ها به همین شکل باید بمانند و بعد از ۴ماه درهایی که بر روی آن می‌گذاریم و بعد به مدت ۲ ماه برمی‌داریم و سپس کاکتوس‌ها را از در انتهایی به سالن پرورش یا تکثیر هدایت می‌کنیم که هرکدام از آنها در ۶ ماه کشت می‌شوند که مجموعاً از شروع بذر تا ارائه به بازار ۱۱ ماه به طول می‌انجامد.

این تولیدکننده کاکتوس با بیان اینکه شهرستان قرچک اولین قطب تولید کاکتوس در دشت ورامین است، یادآور شد: با تولید ۲ میلیون ۵۰۰ هزار شاخه جزو سه تولیدکننده در دشت ورامین هستیم.

شیرکوند در پایان هدف از تولید کاکتوس را کم کردن تشعشعات محیط اطراف از نظر علم پزشکی و استفاده مردم در آپارتمان‌ها عنوان کرد.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.