با ما همراه باشید

اتاق خبر

آشتی خرما با سفره های افطار

تصمیم 15 روز قبل دولت مبنی بر ممنوعیت صادرات خرما، نگرانیهای زیادی را برای کشاورزان و صادرکنندگان شرق کرمان به وجود آورد به طوری که معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت را دوشنبه این هفته به بم کشاند.

جلسه آقای تابش معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت با دست اندرکاران صنعت خرما در شرق آشتی خرما با سفره های افطارکرمان ، بسیار طولانی و پر تنش بود اما با اتخاذ یک تصمیم راهگشا به پایان رسید .

خرماداران شرق کرمان تعهد کردند یک هزار تن خرمای مورد نیاز بازارهای داخلی را با قیمتی بسیار پائین تر از قیمت های فعلی تامین کنند تا خرما بار دیگر به سفره های افطار بسیاری از هموطنان بازگردد.
در ازای این تصمیم که معاون وزیر از آن به عنوان اقدام ایثارگرانه خرماداران شرق کرمان نام برد وزارت صمت پذیرفت پس از تامین نیاز مصرف کنندگان داخلی ، بار دیگر دروازه های صادرات برای خرما گشوده شود.
اما چرا دولت دهم اردیبهشت امسال و در آستانه ماه مبارک رمضان تصمیم به ممنوعیت صادرات خرما گرفت و اعتراض صادرکنندگان را برانگیخت؟

آقای بهروزی کارشناس بازاریابی در شرق کرمان می گوید: در آستانه ماه مبارک رمضان و البته چند هفته قبل از مصوبه اخیر دولت ، کمبود و گرانی غیرقابل توجیه خرمای مضافتی در بازار سنتی مشاهده شد ؛ افزایش قیمتی که نبود خرما در سفره های افطار بسیاری از مصرف کنندگان را در پی داشت.
دولت برای کمک به مصرف کنندگان داخلی ، حدود دو هفته قبل تصمیم به ممنوعیت صادرات خرما حداقل تا پایان ماه مبارک رمضان گرفت ، این تصمیم خیلی سریع تاثیر خود را بر بازار صادراتی خرما در شرق استان کرمان نشان داد و این بازار را بعد از چند ماه رونق ، از آب و تاب انداخت ، به قول عسکری راد یکی از سردخانه داران بم : “به جای گرمای خرماپزان ، انگار زمستان به بم برگشت”.
تصمیم دولت ، شکوه و گلایه تولیدکنندگان و صادرکنندگان خرما در شرق استان کرمان را درپی داشت.

آقای نیکزادی نماینده مردم 4 آشتی خرما با سفره های افطارشهرستان شرقی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی گفت: مشکل گرانی خرما در تهران و دیگر شهرهای بزرگ ناشی از نبود نظارت قوی بر بازار است .

وی افزود: اگر قیمت خرمای مرغوب در شهرستان بم کیلویی 25 هزار تومان است چرا در تهران بیش از 50 هزار تومان فروخته می شود؟

وی تاکید کرد ریشه گرانی خرما در دست دلالان است و اگر دولت دلالان را حذف کند تولید کنندگان خرما در کرمان ، به راحتی نیاز بازار را با قیمت های بسیار پائین تر از نرخهای کنونی تامین می کنند.
بهروزی کارشناس بازاریابی هم با رد ارتباط داشتن گرانی خرما با صادرات این محصول می گوید: اینکه قیمت خرما در سال گذشته شش هزار تومان بود والان به 35 هزار تومان رسیده به چندعامل بستگی دارد : اول اینکه گرما زدگی وتغییرات جوی سال گذشته موجب کاهش 35 درصدی محصول خرما شد. دوم اینکه با افزایش نرخ ارز درکشور روبرو شدیم و سوم اینکه خرما هم مانند دیگر اقلام در کشور با افزایش نرخ کارگر ، کارتن ، پلاستیک ، بسته بندی وکود مواجه شد و قیمت تمام شده آن افزایش یافت.
آقای صابری از تولید کنندگان بزرگ خرما هم با تاکید براینکه محموله های صادراتی خرما با محموله های ارسالی به بازارهای داخلی کلا آشتی خرما با سفره های افطارمتفاوت است گفت تصمیم یک شبه دولت ، تمام برنامه های ما را مختل کرد.

آقای ابراهیمی صادر کننده خرما هم گفت: چند ماه قبل دولت بود که دولت یک شبه شرط پیمان سپاری ارزی را برای صادرات اعلام کرد و 50 کامیون ما از مرز یک باره برگشت خورد و این بار هم یک شبه تصمیم به منع صادرات گرفتند که باز هم ضرر آن را صادرکننده ای باید متحمل شود که سرمایه و اعتبار خودش را پای این کار گذاشته است .

آقای عزیزی که از چهل سال قبل در کار صادرات است هم اصرار دارد تصمیم برای ممنوعیت صادرات ، بدون کار کارشناسی اتخاذ شده است زیرا خرماهای صادراتی با خرماهای مورد نیاز بازار داخلی از نظر نوع متفاوت هستند.
آقای اکبری عضو انجمن خرمای کرمان هم از صادرات خرما به 70 کشور خبر می دهد و می گوید دولت به جای اینکه کمک کند بازار در جریان باشد تا دیگر کشورها آن را تصاحب نکنند با تصمیمات یک شبه تیشه به ریشه صادرات و بازار یابی ما می زند .
در پاسخ به این سئوالات و گلایه ها بود که وزیر صنعت معدن و تجارت دو روز قبل معاون خود را به بم فرستاد تا ضمن تشریح دلایل ممنوعیت صادرات ، راهکاری برای حل مشکل پیدا شود. معاون وزیر صمت از ساعت 9 صبح دوشنبه نشست خود با مجموعه عوامل دست اندرکار تولید ، نگهداری و فروش خرما در بم را آغاز کرد و بر خلاف پیش بینی ها این جلسه نه فقط تا ظهر که تا ساعت 7 بعد از ظهر ادامه یافت ، جلسه ای که حاضران آن را بیشتر به یک عرصه جنگ تجاری تشبیه کردند.

در این جلسه آقای تابش معاون وزیرآشتی خرما با سفره های افطار صمت صریح و شفاف اعلام کرد دولت به توسعه صادرات و منافع آن برای کشور ایمان دارد اما تامین نیاز مردم در داخل کشور را بر منافع حاصل از صادرات ترجیح می دهد و لذا تا ثبات به بازارهای مصرف داخلی برنگشته و مردم دسترسی آسان و منطقی به خرمای مورد نیاز خود پیدا نکنند درهای صادرات بازنخواهد شد.

آقای تابش صریحا از طرف های بحث خود در این جلسه خواست به نفع مردم داخل کشور ، سود مورد انتظار خود را که در صادرات می بینند تا حدی تعدیل کنند تا مشکل بازارهای داخلی برطرف شود و سپس درهای صادرات گشوده خواهد شد .
این جلسه بعد از ساعت ها چانه زنی یک نتیجه مرضی الطرفین پیدا کرد. خرماداران ، یک هزار تن خرمای مضافتی را با قیمت هر کیلو 23 هزار تومان تحویل میدان های میوه و تره بار تهران دهند تا دولت از تصمیم خود برای منع صادرات خرما عقب بنشیند. اگر آن طور که اکبری نائب رئیس انجمن خرمای کشور می گوید در حال حاضر حدود 20 هزار تن خرما در سردخانه های شرق استان کرمان موجود باشد ، خرماداران زحمت زیادی برای تامین یک هزار تن محصول توافق شده نخواهند داشت.

به همین علت بود که آقای تابش معاون وزیرآشتی خرما با سفره های افطار صمت بعد از بازدید از چند سردخانه نگهداری خرما در بم گفت: به زودی محموله های جدید خرما از شرق کرمان روانه میدان های میوه و تره بار تهران خواهد شد تا شوک قیمتی این محصول در تهران شکسته شود. وی همچنین از همکاری کشاورزان و خرماداران شرق کرمان که پذیرفتند برای کمک به هموطنان روزه دار خود ، خرما را زیر قیمت تمام شده روانه بازارهای مصرف کنند صمیمانه تشکر کرد و گفت: دولت تمام توان خود را برای حفظ بازارهای صادراتی به خصوص بازارهای خرما به کار می گیرد.
به هرحال اکنون که فصل داغ خرماپزان در پیش است و به زودی برداشت محصول امسال کشاورزان آغاز می شود به نظر می رسد اتخاذ چنین تصمیمی ؛ راهگشا و متناسب با واقعیت باشد و در عین حال که منافع مصرف کنندگان داخلی را تامین می کند ، از وارد شدن زیان به صادرات کشور جلوگیری خواهد کرد.

این حقیقت را فراموش نمی کنیم که بازارهای صادراتی اگر از دست برود به راحتی بدست نمی اید به خصوص در شرایط کنونی که دشمن هم مترصد است تا فرصتهای صادراتی کشور را به صفر برساند.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.