با ما همراه باشید

اتاق خبر

حادثه آسایشگاه پاکدشت در انتظار رای دادگاه

خبر استان : پس از گذشت بیش از ۶ ماه از حادثه آسایشگاه پاکدشت و مسمومیت ۲۷ نفر و فوت ۳ تن، گزارش پزشکی قانونی به مراجع قضایی ارسال شده است و در انتظار اعلام رای دادگاه می باشد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني پاكدشتي ها ، در تاریخ ۲۹ آذرماه سال گذشته، خبر مسمومیت و فوت معلولان سالمند آسایشگاه پدربزرگ پاکدشت منتشر شد. حادثه ای که تأثر و احساسات همگان را برانگیخت و متاسفانه در پی آن ۲۷ نفر مسموم و ۳ تن نیز قبل از اعزام به بیمارستان، جان باختند.

شواهد اولیه حاکی از مسمومیت غذایی بود؛ اما ارائه گزارش دقیق و علت قطعی فوت، منوط به بررسی های بیشتر و دقیق تر بود.

در تاریخ سوم دی ‌ماه ۹۳، همایون هاشمی رئیس وقت سازمان بهزیستی کشور در خصوص این حادثه گفت: در جریان بررسی علل این حادثه نمونه‌های مختلفی گرفته شد که منتظر اعلام نتیجه از سوی مقامات دست‌اندرکار هستیم. ممکن است مسمومیت یا قصور رخ داده باشد که از طریق مراجع قضایی در حال پیگیری است.

اما در تاریخ ۲۷ دی ‌ماه سال ۹۳، یحیی سخنگویی، معاون وقت امور توانبخشی سازمان بهزیستی با بیان نتایج حادثه آسایشگاه پدربزرگ اظهار داشت: با توجه به نتایج اعلام شده از سوی معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی علت مسمومیت افراد معلول در آسایشگاه پدربزرگ آلوده بودن غذاهای دریافتی مرکز به میکروارگانیسم‌ ها مطرح شده است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه سیستم ایمنی افراد مذکور نسبت به افراد عادی ضعیف‌تر است، این عامل به تنهایی نمی‌تواند عامل مرگ سه نفر در این ماجرا باشد و ما همچنان منتظر اعلام نتیجه از سوی پزشکی قانونی هستیم. بدیهی است که با توجه به بخشنامه‌های سازمان بهزیستی، پذیرش غذا از بیرون مراکز، مجاز نیست لذا این مرکز در این مورد تخلف کرده است و باید پاسخگو باشد.

در این فاصله، بهزیستی و پزشکی قانونی زمان های متفاوتی برای علت قطعی حادثه اعلام کردند؛ ولی در نهایت پس از حدود ۲ ماه و در اسفند ماه سال گذشته، نتیجه نهایی مرگ معلولان توسط پزشکی قانونی اعلام شد.

رحیم علیش پور، دادستان دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان پاکدشت اظهار داشت: پس از انجام کالبد شکافی و معاینه اجساد توسط پزشکی قانونی، علت مرگ این ۳ سالمند مشخص شد و در خصوص هر سه آن ها اظهار نظر واحدی صورت گرفت.

این مقام قضایی ادامه داد: طبق اعلام پزشکی قانونی، نتایج آزمایش های آسیب شناسی، سم شناسی و بررسی تصویر پرونده کیفری که یقیناً در این اظهار نظر بی تأثیر نبوده؛ علت فوت متعاقب نارسایی تنفسی به وقوع پیوسته است که این موضوع می تواند علل متعددی از جمله بیماری های داخلی، مصرف مواد مخدر، مسمومیت و… داشته باشد که در این خصوص مسمومیت غذایی قویاً مطرح است.

علیش پور تصریح کرد: علت وقوع و تامه مرگ که بتوان به آن تمسک جست؛ از سوی پزشکی قانونی به عمل نیامده است و تنها نارسایی تنفسی ناشی از مسمومیت غذایی بیان شده است.

دادستان دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان پاکدشت عنوان کرد: پزشکی قانونی هنگامی که از نظر علمی به نتیجه قطعی نمی رسد؛ اوضاع و احوال حاکم در پرونده را نیز برای اظهار نظر مورد توجه قرار می دهد که در این پرونده، مستندات اولیه حاکی از مسمومیت غذایی بود.

وی با اشاره به علت فوت مطرح شده توسط پزشکی قانونی گفت: مباشران مستقیم در امر تهیه مواد غذایی برای آسایشگاه، مسئولان مرکز نگهداری و نهادهای ناظر بر بهداشت غذایی از جمله کسانی هستند که مورد بازخواست و مواخذه قرار خواهند گرفت.

اما ظرف روزهای اخیر و پس از گذشت بیش از ۶ ماه از حادثه مذکور، حسین نحوی ‌نژاد، معاون جدید امور توانبخشی بهزیستی ابراز داشت: گزارش پزشکی قانونی به مراجع قضایی ارسال شده است و ما منتظر اعلام رای دادگاه هستیم تا آن را به اطلاع عموم برسانیم.

وی تصریح کرد: در این حادثه غذای نذری از بیرون مرکز بین معلولان توزیع شده بود که این بر خلاف دستورالعمل مراکز زیرمجموعه سازمان بهزیستی است، لذا در همان زمان حادثه مسئولان مرکز به دلیل تخلف به صورت موقت بازداشت شدند. بعد از ایجاد ثبات در مرکز موضوع از طریق مراجع قضایی در دست پیگیری قرار گرفت که نتیجه آن از طریق دادگاه اعلام می‌شود.

نحوی‌ نژاد خاطرنشان کرد: در نهایت قاضی پرونده باید تصمیم بگیرد که آیا حادثه عمدی بوده، قصوری صورت گرفته و یا اینکه عمدی در کار نبوده است.

دادستان پاکدشت با اشاره به عدم پیگیری و شکایت خانواده های فوت شدگان خاطرنشان کرد: طبق ماده ۳۵۶ قانون مجازات اسلامی؛ اگر مقتول یا مجنیٌ‌علیه یا ولی دمی که صغیر یا مجنون است ولی نداشته باشد و یا ولی او شناخته نشود و یا به او دسترسی نباشد، ولی او، مقام رهبری است و رییس قوه قضائیه با استیذان از مقام رهبری و در صورت موافقت ایشان، اختیار آن را به دادستان‌های مربوط تفویض می‌کند.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.