با ما همراه باشید

اتاق خبر

همه حواشی تصویب کلیات طرح هسته ای مجلس

خبر استان : کلیات طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای در حالی در پایان جلسه علنی امروز به تصویب رسید که از صبح رایزنی های زیادی میان فراکسیون اصولگرا، شورای عالی امنیت ملی و لاریجانی برای اصلاح آن وجود داشت.

به گزارش خبرنگار مهر جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی در حالی آغاز شد که طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای در دستور کار مجلس قرار نداشت و مقابل طرح در دستور کار مجلس در ستونی آمده بود که طرح جایگزین در صحن بررسی خواهد شد.

امروز در صحن علنی مجلس طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای با یک شماره نامه ولی دو متن متفاوت توزیع شده بود که این امر موجب انتقاد نمایندگان و طرح تذکراتی شد.

لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی تلاش داشت اصلاحاتی براساس نظر شورای عالی امنیت ملی در متن طرحی که چند روز پیش در کمیسیون امنیت ملی به تصویب رسیده بود ایجاد کند.

در ادامه جلسه بررسی طرح استانی شدن انتخابات به طول انجامید اما اصولگرایان مجلس تاکید داشتند که کلیات طرح الزام دولت باید امروز به تصویب صحن علنی مجلس برسد لذا ۱۵ نفر از نمایندگان با ارائه درخواست به هیات رئیسه خواستار قید واژه مهم در طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای شدند که در صورت ارائه این درخواست هیات رئیسه باید فورا برای آن رای گیری شده و در صورت اصلاح عنوان طرح باید بلافاصله این طرح به صورت دوشوری در صحن علنی بررسی می شد.

علاوه بر این ۵۰ نفر از نمایندگان نیز طی درخواستی به هیات رئیسه مجلس خواستار تعطیلی کمیسیون ها در نوبت عصر و بررسی طرح هسته ای در دو نوبت صبح و عصر شدند.

در صحن علنی مجلس نیز گعده هایی بر میان نمایندگان برای بحث درخصوص طرح هسته ای مجلس تشکیل شده بود که مهرداد بذرباش و محمود نبویان که در مرکزیت برخی از این گعده ها قرار داشتند.

جلسه فراکسیون های مجلس برای ایجاد اجماع در تصویب طرح هسته ای

احمدی امیر آبادی نماینده مردم قم در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص مذاکرات دو فراکسیون مجلس برای نهایی شدن طرح هسته ای گفت: صبح امروز آقای جلالی رئیس فراکسیون رهروان با آقای زاکانی عضو هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان و همچنین با حضور احمدرضا دستغیب عضو هیات رئیسه مجلس و بنده جلسه ای تشکیل دادیم تا نقطه نظرات فراکسیون ها و همچنین آقای لاریجانی برای نهایی شدن طرح هسته ای را بررسی کنیم.

نماینده مردم قم ادامه داد: نظر فراکسیون اصولگرایان این بود که تمام تحریم ها باید به صورت یکجا و کامل برداشته شود بنابراین قید کامل نیز به طرح اضافه شد.

همچنین تغییراتی نیز که مدنظر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی بود در طرح گنجانده شد و در صحن علنی مجلس امضای قاطبه اعضای کمیسیون برای طرح جدید گرفته شد و پس از تایید لاریجانی در صحن مجلس قرائت شد.

وی تاکید کرد: تلاش داریم اجماعی در مجلس میان دو فراکسیون سیاسی برای تصویب این طرح ایجاد شود تا با اکثریت آرا به تصویب برسد.

چه تغییراتی در طرح هسته ای کمیسیون امنیت ملی ایجاد شد

در ادامه عباسعلی منصوری آرانی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در تشریح تفاوت های طرح امروز مجلس با طرحی که پیش از این در کمیسیون امنیت ملی به تصویب رسیده بود گفت: در طرح قبل آمده بود که در روز توافق هسته ای باید همه تحریم ها برداشته شود اما در طرح فعلی آمده است که در روز عملیاتی شدن و لازم الاجرایی شدن توافق باید تمام تحریم ها برداشته شود.

نماینده مردم کاشان ادامه داد: در طرح قبلی شورای عالی امنیت ملی در تعیین مصادیق بازرسی آژانس محدود می شد اما با اصلاح طرح دست شورا باز شد و آژانس بین المللی انرژی اتمی می تواند در چارچوب هایی که شورای عالی امنیت ملی تعیین می کند بازرسی ها انجام شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: علاوه بر این در صدر ماده واحده طرح لزوم تطبیق توافق توسط مجلس با اصل ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی حذف شد و به صورت کلی به این موضوع اشاره کردیم. بر این اساس دیگر الزامی برای تصویب توافق هسته ای در صحن علنی مجلس وجود ندارد.

وی گفت: طرح نهایی که کلیات آن امروز در صحن به تصویب رسید نتیجه اجماع دو فراکسیون اصولگرای مجلس و شورای عالی امنیت ملی بود.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.