با ما همراه باشید

اتاق خبر

وجود 4300 چاه غیرمجاز در دماوند/ گلایه استاندار از برخورد دوگانه با متخلفان

سید حسین هاشمی در نشست مشترک کمیته برنامه ریزی استان تهران و شهرستان دماوند که با حضور مشهدی عباسی نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی، ترکی معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار تهران، کریمی معاون عمرانی استاندار، چاووشی معاون سیاسی اجتماعی استاندار، مدیران کل استانی و دیگر مسئولان شهری و شهرستانی در محل فرمانداری دماوند برگزار شد، اظهار داشت: وجود چهار هزار و 300 چاه غیرمجاز در سطح شهرستان دماوند قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: به من اطلاع داده شده که مسئولان ذیربط به باغی قدیمی در دماوند مراجعه کرده و نسبت به انسداد چاه آن اقدام کرده اند اما در مقابل از وجود این تعداد کثیر چاه غیرمجاز چشم پوشی شده است.

این مسئول اضافه کرد: چنین برخوردی قابل قبول نیست، باید به طور یکسان با تخلفات برخورد شود، فرقی میان کسی که چهل سال بدون مجوز آب استخراج کرده و فردی که به تازگی چاهی غیرمجاز حفر کرده نیست.

وجود بیش از 4300 حلقه چاه غیر مجاز در دماوند

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان تهران در ادامه از شرایط نه چندان مناسب شهرستان دماوند در زمینه منابع آبی سخن به میان آورد و گفت: در حال حاضر یک هزار و 300 چاه مجاز و بیش از چهار هزار چاه غیرمجاز در شهرستان دماوند وجود دارد.

خسرو ارتقایی ادامه داد: اغلب چاه های غیرمجاز شهرستان دماوند را چاه های دستی واقع در ویلاها و باغات شامل می شود؛ نزدیک به یک هزار حلقه چاه از چاه های غیرمجاز دماوند در منطقه “مشاء” وجود دارد که طبق قراری با فرمانداری دماوند مقرر شد تا ساماندهی این منطقه با استفاده از آب خروجی از تونلی در کندوان صورت گیرد تا به صورت انشعاب در اختیار افراد قرار گرفته و چاه های غیرمجاز بسته شود.

این مسئول اضافه کرد: همچنین برنامه مشابهی در تیزکوه اجرایی می شود؛ آب این منطقه نیز بدون برنامه استفاده می شد که طی یک برنامه ریزی مناسب قرار است ساماندهی شده و در اختیار شهرستان قرار گیرد.

توقف احداث سد تارود دماوند در پس سدی اجتماعی

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان تهران از آمادگی این مجموعه برای اجرای دو پروژه در شهرستان دماوند خبر داد و گفت: یکی از این دو پروژه طرح احداث سد تارود با هدف آبرسانی به دشت “هومند” آبسرد است.

وی ادامه داد: در حال حاضر دشت هومند آبسرد سالانه با کاهشی دو متری در سطح آبهای زیرزمینی خود مواجه است، در بیانی ساده با تداوم وضع کنونی تا یک دهه دیگر اثری از زیبایی و خرمی باغات امروز آبسرد باقی نمی ماند.

این مسئول اضافه کرد: مجموعه شرکت منطقه ای استان تهران با توجه به این مهم و با پیگیری از وزارت نیرو اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 500 میلیون تومان را اخذ و نسبت به خرید تجهیزات مورد نیاز اقدام کرد.

ارتقایی افزود: در این زمینه مسائل اجتماعی مطرح است؛ باید به مردم این اطمینان داده شود که البته داده شده که از این آب صرفا در فصول غیر زراعی استفاده می شود.

پروژه های مسکوت کلنگ زده شده از زمان دولت رفسنجانی

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست از وجود برخی پروژه های مسکوت کلنگ زده شده از زمان دولت هاشمی رفسنجانی در دماوند سخن به میان آورد و گفت: دماوند و فیروزکوه در کل استان تهران تنها شهرستان های دارای شرایط آب و هوایی ویژه هستند، هرچند اغلب مناطق روستایی و برخی شهرهای این دو خطه به لحاظ امکانات وضع چندان مناسبی ندارند.

حمیدرضا مشهدی عباسی ادامه داد: البته هدف از بیان این مطلب گلایه از دولت های گذشته نیست اما به هر روی سهم دو شهرستان دماوند و فیروزکوه از سفرهای استانی دولت گذشته ره آورد خاصی نداشت و مؤید این نکته آمار و ارقام موجود در ادارات کل استانی است.

وی تصریح کرد: دو شهرستان دماوند و فیروزکوه نزدیکی تهران قرار دارند اما از کمبودهایی رنج می برند، به عنوان مثال چندی قبل آزادراه تهران – پردیس با برخی ایرادات در شمال شرق استان تهران ایجاد شد اما مردم برای تردد باید عوارض دو هزار و 500 تومانی پرداخت کنند.

این مسئول اضافه کرد: این در حالی است که در جنوب استان تهران دو اتوبان استاندارد ساوه و قم احداث شده که مجموعه پرداختی به هشت عوارضی این دو مسیر تا اصفهان به دو هزار تومان هم نمی رسد.

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی افزود: امروز پروژه هایی در منطقه وجود دارد که از زمان دولت آقای هاشمی رفسنجانی کلنگ خورده است، خواهش مردم و مسئولان از مدیران استانی و کشوری رفع مشکلات منطقه است.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.