با ما همراه باشید

اتاق خبر

22 هزار حلقه چاه آب غیر مجاز در استان تهران وجود دارد

خبر استان : مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان تهران گفت: 22 هزار حلقه چاه آب غیر مجاز در استان تهران وجود دارد که از این تعداد 10 هزار حلقه در شهر تهران است.

خسرو ارتقایی روز دوشنبه در جریان بازدید خبرنگاران استان تهران از پدیده فرونشست دشت ورامین در جمع خبرنگاران گفت: فرونشست اراضی دشت ورامین و شهریار پدیده ای نیست که تنها در یکی دو سال اخیر رخ داده باشد بلکه این پدیده به دلیل افزایش میزان برداشت آب از سفره های زیر زمین طی 40 تا 50 سال و چاه های غیر مجازی که در دهه اول پس از پیروزی انقلاب حفر شده و کماکان نیز ادامه دارد به وجود آمده است.

وی افزود: افزایش میزان برداشت آب از سفره های زیر زمینی باعث شده تا آبخوان ها که سدهای آب در زیر زمین محسوب می شوند از آب تخلیه شده و سطح آب به شدت افت کند.

وی اظهار داشت: تنها در دشت وامین طی در 13 سال گذشته ، 15 متر سطح آب افت کرده است که اگر نسبت به سال 1350 آن را مقایسه کنیم خواهیم دید که این افت سطح آب بیش از یکصد متر است و این باعث می شود تا آب از دسترس مردم خارج شده و برای دست یابی به آب لازم است که چاه ها کف شکنی شود.

ارتقایی افزود: پائین رفت سطح آب در سفره های زیر زمینی باعث می شود که بر اثر وزن لایه های بالایی، خاک نشست کرده و این خاک دیگر قادر به ذخیره آب در داخل خود نباشد و ذخایر آبخوان تا ابد از بین می رود.

وی گفت: به منظور مقابله با برداشت بی رویه آب، سالانه 400 حلقه چاه آب که جدید حفر شده اند بسته می شود ولی این فعالیت با توجه به حجم وسیع مشکل جوابگو نمی باشد.

ارتقایی تصریح کرد: سالانه 150 میلیون متر مکعب کسری بیلان آب در 9 دشت استان تهران داریم و علاوه بر آن ، عقب ماندگی و کسری ممتدی از سال های گذشته بالغ بر 600 میلیون متر مکعب در استان تهران وجود دارد که تلاش می شود تا با برنامه ریزی مناسب هر ساله 150میلیون متر مکعب از این کمبود جبران شود.

وی تصریح کرد: شورای عالی برای رفع این کمبود 15 برنامه را به تصویب رسانده که 11 مورد از وظایف آب منطقه ای استان تهران است که با عمل به آن می توان بخشی از کمبودها را برطرف کرد.

وی از نصب بیش از یک هزار دستگاه کنتور بر روی چاه های آب به عنوان یکی از راه های کاهش کمبود آب در استان تهران یاد کرد و اظهار داشت: هم اکنون 200 میلیون متر مکعب مازاد برداشت از چاه های مجاز در سطح استان تهران وجود دارد که با نصب کنتور آب و کاهش میزان برداشت آب از سفره های زیر زمینی ، 40 تا 50 میلیون متر مکعب کمبود آب جبران می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان تهران تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات برای جبران کسری آب ، ایجاد 30 گشت ویژه بازرسی از مناطق مختلف و دشت های استان تهران است تا این گروه ها از هر طریق ممکن از حفر چاه های جدید جلوگیری کنند زیرا با حفر چاه های آب جدید 15 تا 20 میلیون متر مکعب به کمبود آب استان تهران افزوده می شود.

ارتقایی با اشاره به اجرای طرح ذخیره سازی سفره های زیر زمینی گفت: بخشی از آب ها، سیلاب ها و حتی پساب جنوب تهران در فصول غیر زراعی باید به عنوان ذخیره سفره های زیر زمینی استفاده شود و از این طریق می توان بالغ بر 50 میلیون متر مکعب آب را به سفره ها وارد کرده و آنها را تغذیه کنیم.

وی گفت: در بارندگی های اخیر و در رودخانه کرج ، بالغ بر 10 میلیون متر مکعب آب در حوضچه های مصنوعی ذخیره شد.

وی بیان داشت: سازمان زمین شناسی نیز باید با رصد فرونشست ، میزان آن را تعیین کرده و پهنه بندی فرونشست ها را مشخص کند تا بتوان برای مقابله با آن برنامه ریزی مناسبی صورت داد.

وی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی نیز موظف شده تا ضمن به روز رسانی سند ملی آب با توجه به میزان خشکسالی رخ داده ، نسبت به تشکیل تعاونی آببران اقدام کند زیرا ما معتقدیم بدون کمک مردم و مسوولین محلی نمی توان کاری انجام داد .

ارتقایی با اشاره به تعداد چاه های مجاز و غیر مجاز استان تهران گفت: هم اکنون 14 هزار حلقه چاه مجاز در بخش کشاورزی، صنعت ، خدمات ، شرب و بهداشت داخل شهری و 22 هزار حلقه چاه غیر مجاز در استان تهران وجود دارد.

وی گفت: از تعداد چاه آب غیر مجاز تنها 10 هزار حلقه در شهر تهران وجود دارد ، البته در شهر تهران با چاه هایی که برای مصارفی مانند استخر و کارواش استفاده می شود مقابله نمی شود و حتی برای آنان پروانه نیز صادر می شود زیرا اگر مردم برای این امور نتوانند از آب زیر زمینی استفده کنند آن موقع از آب تصفیه شده استفاده می کنند که با سیاست های آب منطقه ای مغایر است .

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.