با ما همراه باشید

اتاق خبر

قدمت سکونت انسان درپیشوا به هزاره قبل ازمیلاد برمی گردد

خبر استان :  فرماندار پیشوا با بیان اینکه میراث فرهنگی غیرقابل جایگزین و در میان نسل ها از ارزش و احترام برخوردار است، گفت: آثار به دست آمده از کاوش های باستان شناسی، دیرینگی سکونت انسان را در پیشوا به هزاره های قبل از میلاد نشان می دهد .

عباس ملکوتی خواه  در دیدار با مسوولین دفتر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان پیشوا افزود: قرارگرفتن دهها آثار تاریخی، بقاع متبرک امامزادگان و جاذبه های طبیعی در این شهرستان، قابلیت های تاریخی، مذهبی و گردشگری آن را در استان تهران کم نظیر کرده است.

وی با اشاره به اینکه آینده متعلق به ملت و جامعه ای است که گذشته خود را به خوبی بشناسد و مسوولین باید زمینه این مهم را فراهم کنند، تصریح کرد: هریک از آثار تاریخی و میراث های فرهنگی، پیامی را در دل خود به یادگار دارد و نشان دهنده شیوه زیستن و تلاش های گذشتگان برای رفع نیازهای خود است و این تجربیات در تکامل تمدن بشری نقش اساسی دارد.

وی افزود: ایران دارای تمدن کهن است و میراث های گرانبها و ارزشمندی دارد و در دوره ای که تهاجم فرهنگی دشمن کشور را آماج خود قرار داده است، می توان با ثبت ملی، حفظ،، مرمت، بازسازی و معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری طبیعی و مذهبی به نسل جوان به حفظ هویت ایرانی اسلامی کمک کرد.

ملکوتی خواه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود سلاله پاک اهل بیت عصمت و طهارت حضرت جعفربن موسی الکاظم(ع) در پیشوا یادآور شد: وجود آستان مطهر امامزاده جعفر (ع) به شهرستان پیشوا تقدس خاصی بخشیده به طوری که این امامزاده مورد توجه خاص مردم منطقه بوده و از سایر نقاط ایران نیز برای عرض ارادت به کنار مرقد مطهرش گرد می آیند و می توان آن را به عنوان مهمترین اثر تاریخی، فرهنگی و مذهبی پیشوا نام برد.

وی با بیان اینکه گنبد این امامزاده عظیم الشان در دوره صفویه بنا شده است، افزود: گنبد در قسمت خارجی دارای پوشش کاشی فیروزه ای با نقوش هندسی و کتیبه هایی به خط ثلث و نستعلیق است که در نوع خود منحصر به فرد است.

ملکوتی خواه با اشاره به جاذبه های مذهبی پیشوا گفت: امامزاده عبدالله(ع) روستای طارند، امامزاده عبدالله(ع) جلیل آباد، امامزاده ابراهیم(ع) سلمان آباد، بنای تاریخی امامزاده یوسف رازی روستای یوسف رضا، امامزاده اسحاق(ع) و امامزاده موسی(ع) روستای کهنک و امامزاده دو تن(ع) روستای زواره بید در زمره شاخص های جاذبه های تاریخی و مذهبی پیشوا بوده که هر کدام در نوع خود کم نظیر هستند.

وی تپه تاریخی روستای غیاث آباد، تپه شاه قلی، تپه سفالین، تپه دهماسین، گورستان سه هزار ساله، آب انبار روستای حصارگلی، قلعه ایرج روستای عسگرآباد عباسی و یخچال طبیعی و تاریخی روستای طارند را از بناها و محوطه های تاریخی شهرستان کهن پیشوا نام برد.

فرماندار پیشوا افزود: بازار قدیمی پیشوا، درخت چنار سعیدآباد، پارک جنگلی، جایگاه کورس بهاره اسبدوانی جلیل آباد از جاذبه های مهم گردشگری پیشوا هستند که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کنند.

ملکوتی خواه با اشاره به سابقه تاریخی تعزیه بنی اسد در پیشوا هم گفت: آیین تعزیه بنی اسد که در فهرست میراث ملی و معنوی کشور ثبت شده، در شهرستان پیشوا دارای قدمتی 500 ساله بوده و یکی از افتخارات مذهبی این شهرستان است.

وی با تأکید بر آموزش و فرهنگ سازی برای حفظ و نگهداری آثار تاریخی و مواریث فرهنگی گفت: اطلاع رسانی و تبلیغ، فرهنگ سازی برای حفظ و نگهداری آثار تاریخی و فرهنگی، آسیب شناسی بناها و آثار تاریخی و فرهنگی و همچنین آگاه سازی مردمان به این میراث های ارزشمند و برنامه ریزی های دقیق فرهنگی و عمرانی در جهت نگهداری آنها ضروری است و همگان باید نسبت به این مهم اهتمام داشته باشند.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.