با ما همراه باشید

اتاق خبر

سازه های معماری در تپه سفالین پیشوا کشف شد

خبر استان: نشانه هایی از سازه های معماری متعلق به دوره آغاز عیلامی و شهرنشینی در تپه سفالین پیشوای ورامین در کاوش باستان شناسی کشف شد.

 تپه سفالین پیشوای ورامین نشانه هایی از دوره آغاز عیلامی دارد که باستان شناسانی همچون مرتضی حصاری سرپرست کاوش های این محدوده به همراه همکاران خود در این محدوده ۶ فصل کار کرده اند  آنها در اواخر فصل شش به سازه های معماری در یک ترانشه جدید رسیده اند تیم باستان شناسی اکنون در فصل هفتم قرار دارد و گستره کشف بخش های دیگری از سازه های معماری را بزرگتر کرده تا به نشانه های دیگری دست پیدا کنند.

مرتضی حصاری در این باره به خبرنگاران میراث فرهنگی توضیح داد: ما سالها به دنبال فضای معماری این دوره می گشتیم که نشان دهیم این جا تنها یک مجموعه بازار و یا تجاری نبوده بلکه در اینجا زندگی هم جریان داشته است. تا اینکه در روزهای اخر فصل ششم به بقایایی از زندگی مردم و ردی از معماری برخورد کردیم. البته در کارگاههای دیگر قطعه های شکسته خشت و چینه مانند را داشتیم. امسال فضای کار را گسترده تر کردیم و توانستیم به بقایایی برسیم که این گستره معماری را نشان می دهد.

اکبری معاون تیم پژوهش و کاوش در تپه سفالین پیشوا نیز توضیح داد: آثار معماری در این محوطه نشان می دهد که مردم مدت طولانی اینجا حضور داشته اند اما هنوز نمی دانیم این حضور موقتی بوده و یا دائم فقط می دانیم زمان زیادی بوده است. فضاهای معماری به دست آمده همه متعلق به آغاز دوره شهرنشینی است. فاز اول معماری شامل یک دیوار و سکو بود. اجاق کوچکی نیز در گوشه آن پیدا کرده ایم. فاز دوم دیوار سرتاسری است که به احتمال زیاد فضای مسکونی بوده است یک فضا نیز بیرون آن وجود دارد که دور ریز ساختمانی را آنجا نگه می داشتند. کف سازی ها نیز با شن و گلی بوده که روی آن می ریخته اند.

وی افزود: فاز اول معماری در اینجا خشتی نیست بلکه چینه ای است. اما در فاز دوم با معماری خشتی مواجه هستیم و چون سست بوده و شن در آن مخلوط می کردند مستحکم نبوده و به همین دلیل زود از بین رفته و سخت هم پیدا شده است. این تکه از سازه معماری برای ما بسیار وقت گیر بود.

اکبری درباره اشیای کشف شده از این محدوه نیز گفت: اشیایی که به دست آمده شامل وسایل روزمره زندگی بوده است مانند خمره های کوچک و بزرگ.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.