با ما همراه باشید

اتاق خبر

فرونشست زمین در دشت ورامین حاصل برداشت بی رویه آب از منابع زیرزمینی است

خبراستان:تهران – ایرنا – مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران فرونشست زمین در دشت ورامین را حاصل برداشت بی رویه آب از منابع زیرزمینی اعلام کرد و گفت: رسیدگی به این موضوع مهم یکی از اولویت های مدیران اجرایی استان و کشور است.به گزارش ایرنا، هادی رحمتی روز سه شنبه در جلسه فوق العاده بررسی وضعیت فرونشست اراضی کشاورزی شهرستان پیشوا که در فرمانداری این شهرستان برگزار شد افزود: مشکل فرونشست زمین در بخش هایی از مناطق جنوب، جنوب غربی و شرق استان تهران وجود دارد که کارگروهی تخصصی در استانداری برای بررسی این وضعیت تشکیل شده است.

وی با اشاره به اینکه پدیده فرونشست از مناطق اطراف استان به شهر تهران نیز کشیده شده اظهار کرد: توسعه بی رویه شهرها، مکانیزه شدن زندگی و تاثیرات مخرب رفتارهای انسان بر محیط زیست باعث به وجود آمدن مشکلاتی نظیر فرونشست زمین شده است.
رحمتی گفت: اولویت مدیران اجرایی در مواجهه با این پدیده، ایمن سازی خطوط انتقال انرژی و خطوط ریلی است چرا که فرونشست تا نزدیکی مسیرهای اصلی و راه آهن سراسری تهران – مشهد نیز کشیده شده است.
وی اظهار کرد: تجهیزات دستگاه های اجرایی باید در مناطق بحرانی مستقر شوند و مسئولان در بازدیدهای میدانی ، آسیب های پیش رو را ثبت کرده و اطلاعات به دست آمده را به مدیران بالادستی انتقال دهند.

* عدم تخصیص حق آبه سد ماملو به اراضی کشاورزی پیشوا عامل حفر غیرمجاز چاه
فرماندار شهرستان پیشوا نیز دراین جلسه گفت: حفر چاه های غیر مجاز در طول سال های گذشته نتیجه عدم تخصیص حق آبه سد ماملو و پساب تصفیه شده به اراضی کشاورزی شهرستان است.
محمدکرم محمدی افزود: شهرستان پیشوا با دو چالش مهم فرونشست زمین و وجودگسل مواجه است، مشکلی که در صورت عدم توجه می تواند فاجعه ای بزرگ به همراه داشته باشد.
وی اظهار کرد: فرونشست زمین در نتیجه برداشت بی رویه آب از سفره های زیرزمینی پدید آمده ، پدیده ای که آبخوان های زیر زمینی را نابود و سفره های زیرزمینی را خالی از آب کرده است.
وی تأکید کرد: اگر سهمیه پیشوا از پساب تصفیه خانه تهران به صورت واقعی و عادلانه منظور می شد و حق آبه سد ماملو به این شهرستان تعلق می گرفت، می توانستیم چاه های زیادی را مسدود کنیم.
به گفته وی، از 30 میلیون متر مکعب آب تخصیصی سدماملو به دشت ورامین، حتی یک قطره نیز به شهرستان پیشوا نمی رسد.
فرماندار پیشوا با اشاره به فرونشست زمین در روستای معین آباد افزود: اگر این پدیده به دلیل وجود گسل است که باید ساخت و سازها و تاسیسات موجود در آن محدوده ساماندهی شوند.
فرونشست زمین در بخش وسیعی از اراضی کشاورزی پیشوا به ویژه روستای معین آباد ، باعث ایجاد ترک های عمیق در اراضی این منطقه شده و امکان کشاورزی را در این مناطق از بین برده است.
شهرستان پیشوا با بیش از 70 هزار نفر جمعیت در 45کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.

ادامه مطلب
1 دیدگاه

1 دیدگاه

  1. اميد

    اکتبر 8, 2016 در 06:03

    باسلام
    كمبود سفره هاي زير زميني آب كه در حال حاضر تير ها به سمت كشاروزان نشانه رفته است باعث باني آن سدهايي است كه جلو رودخانه ها زده اند قبلا اين آب هادر دشت ورامين پخش مي شد و باعث اغناي سفره هاي زير زميني مي شد ولي در حال حاضر همان آبها برداشت مي شود ولي آبهاي سطحي به پشت سد ها هدايت مي شود و مانع آن مي گردد كه سفره هاي زير زميني دوباره تجديد گردد اين مسئله اول در شهريار اتفاق افتاد به از ايجاد سد كرج و درحال حاضر بعد از سد لار و ماملو در دشت ورامين اتفاق افتاده است يك مسئله زيست محيطي كه در حال حاضر رخ داده است و دست برد به محيط زيست اتفاق افتاده است مسئله سدها مي باشد كه در بعضي مواقع نه تنها مشكل را حل نمي كند باعث مشكل نيز مي گردد ما با اين كار مقدار زيادي آب در يك نقطه جمع مي كنيم كه بتوانيم از آن استفاده كنيم ولي اين بزركترين از بين بردن آب مي باشد چون همين آب در تابستان و زمستان باعث تبخير گشته و باعث از دست رفتن مقدار زياد آب مي شود.
    ولي اگر همين آب در دشتها رها گردد باعث اغناي آبهاي زير زميني گردد و از اين آبها در برابر تبخير حفاظت مي شود و با اندك هزينه مي توانيم دوباره آن رابدست آوريم طبيعت خود باعث نگهداري آن مي گردد (با پوشش گياهي مطلوب -نمناكي -سرد بودن زير زمين و….)ولي ما در حال حاضر با زدن سد اين آبهارا مقابل نور خورشيد و هواي داغ بدون محافظ قرارداديم هيچ استفاده اي بجز شرب از آنها نمي گردد و هر ساله اين منابع كاهش مي يابد

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.