با ما همراه باشید

اتاق خبر

۵۰۰ هکتار سبزی‌کاری‌آلوده در ری ‌نابود می‌شود

خبر استان: ادامه نگرانی‌ها درباره آبیاری مزارع کشاورزی جنوب تهران با فاضلاب و پافشاری اعضای شورای شهر تهران بر صحت این مسئله کار را به جایی رساند که دیروز فرماندار شهرری با حضور در صحن علنی شورای شهر قول داد که از امروز (چهارشنبه) طی یک عملیات ضربتی ۵۰۰هکتار از مزارع صیفی‌جات و سبزیجات شهرری که با آب آلوده آبیاری می‌شوند، نابود شود.

اين در حالي است كه آبياري مزارع با فاضلاب پيش از اين بارها از سوي مسئولان مربوطه رد شده بود. درجلسه علني روز گذشته شوراي شهر تهران نطق پيش از دستور رئيس كميسيون محيط‌زيست، سلامت و خدمات شهري شورا درباره تهديداتي كه محيط‌زيست و سلامت مردم شهرري را هدف گرفته است، منجر به اتخاذ تصميمات مهمي درباره منطقه20 شهر تهران شد.

بخشي از اين نطق كه به‌صورت تصويري در حضور 31عضو شوراي شهر، فرماندار شهرري، رئيس اداره آب منطقه‌اي، شهردار منطقه و تعدادي از معاونين شهردار تهران ارائه شد، به تشريح وضعيت نابسامان آبياري مزارع كشاورزي با فاضلاب اشاره داشت كه با واكنش تند ديگر اعضاي شوراي شهر مبني بر لزوم دخالت فرمانداري و سازمان آب براي حل اين معضل مواجه شد.

رحمت‌الله حافظي در نطق پيش از دستور خود همچنين به معضل دكل‌هاي فشار قوي برق روي مناطق مسكوني واقع در محله‌هاي جوانمرد قصاب و علائين اشاره داشت. ‌ فرسودگي بافت‌ها، بوي تعفن خروجي تصفيه‌خانه جنوب در كانال‌هاي عباس‌آباد، سرخه حصار هرنجي، چهارشنبه‌بازار خيابان عبدالملكي در مجاورت محل سكونت شهروندان و اختلال آرامش مردم، تشكيل قبرستان كمپرسورهاي سنگين در زميني كه كاربري فضاي سبز دارد و… ازجمله مشكلاتي بود كه از سوي رئيس كميسيون سلامت و محيط‌زيست به آن اشاره شد. وي خواستار تشكيل تيمي متشكل از وزارتخانه‌هاي نيرو، جهاد، بهداشت، سازمان محيط‌زيست، استانداري، فرمانداري و شركت آب و فاضلاب به‌منظور حل مشكلاتي شد كه سلامت و بهداشت مردم شهر ري را تهديد مي‌كند.

در پايان اين نطق هدايت‌الله جمالي‌پور، فرماندار شهرري خواستار تشكيل يك جلسه اختصاصي براي طرح مشكلات منطقه20 و حل مسائل زيست‌محيطي و محروميت‌هاي آن شد. وي در عين حال از اين فرصت استفاده كرد و خواستار تغيير نام شوراي شهر تهران به شوراي شهر تهران و شهرري شد. اين درخواست فرماندار شهرري، مخالفت رئيس شوراي شهر را به‌دنبال داشت. مهدي چمران در اين‌باره گفت:

«در اين باره چندين بار توضيح داده‌ايم كه حيف است هويت واحد شوراي شهر تهران را اينگونه برهم بزنيم. هم‌اكنون پرديس هم به تهران اضافه شده در اين صورت لابد فردا بايد بگوييم شوراي شهر تهران، شهرري، پرديس و تجريش. اگر درآينده ورامين نيز به شهر اضافه شد كه آن‌وقت بايد نام ورامين هم قيد شود.» چمران درباره گسل ري نيز گفت: «براساس تحقيقاتي كه صورت گرفته به‌نظر مي‌رسد مقداري از شدت گسل ري و حتي گسل مشاء به‌دنبال تغييرات زمين‌شناختي كاسته شده است.»

صفوي شهردار منطقه20 هم كه در جلسه ديروز حاضر بود با اشاره به اينكه عمده مشكلات اين منطقه جنوبي تهران به دهه‌هاي گذشته بازمي‌گردد، از انتقال كارخانه سيمان به‌عنوان يكي از تهديدات زيست‌محيطي و آسيب‌هاي اجتماعي خبر داد و گفت: «شهرري بيش از 137هكتار بافت فرسوده دارد كه اميد است با درنظر گرفتن بسته‌هاي تشويقي جديد اين مشكل مرتفع شود.» يكي ديگر از اخبار خوشي كه در جلسه ديروز شوراي شهر از سوي مهدي چمران مطرح شد، مربوط به راه‌اندازي تصفيه‌خانه‌هاي جديد روي رودخانه سرخه حصار و نهر فيروزآباد بود كه در هيأت دولت تصويب و ابلاغ شده است. با اين اقدام بخش مهمي از مشكلات زيست‌محيطي كانال‌هاي مورد اشاره از بين خواهد رفت.

  • براي شهر ري چه كرده‌ايم؟

عليرضا دبير، رئيس كميسيون برنامه و بودجه هم از دولت خواست تا بگويد تا‌كنون براي شهرري چه كرده است؟ از شهرداري هم خواست كه اعتبارات مصوب براي شهرري را تخصيص دهد. در پاسخ به اين اظهارات ناصر اماني، معاون برنامه‌ريزي و توسعه شهري نيز با اشاره به اينكه دكل‌هاي برق فشار قوي و ساخت و سازهاي نزديك آن همه مربوط به دهه70 است، گفت: «هيچ‌كدام از ساخت و سازهاي مجاور اين دكل‌ها مجوز شهرداري ندارد و براي جمع‌آوري آنها نيازمند مديريت واحد شهري هستيم.» وي درعين حال از تخصيص اعتبارات خوب براي شهرري سخن گفت تاجايي كه 7برابر درآمد شهرداري از اين نقطه در آن هزينه و سرمايه‌گذاري شده است.

نظر محسن سرخو هم اين بود كه نبايد فقط نيمه خالي ليوان را ديد چون شهرري نسبت به 20سال قبل تغيير و تحولات مثبت و سازنده‌اي را در حوزه عمران شهري شاهد بوده كه از سوي شهرداري در آن اعمال شده است. احمد حكيمي‌پور هم تأكيد داشت كه براي حل مشكلات منطقه20 حتما بايد پيگيري شود كه مصوبات قبلي در اين باره به چه سرنوشتي دچار شده‌اند. پرويز سروري هم نظرش اين بود كه شهرداري هرچه سريع‌تر براي املاك واقع در طرح حرم تعيين تكليف كند و دولت نيز درباره انتقال دكل‌هاي برق فشارقوي تصميم بگيرد.

عباس جديدي، عضو كميسيون نظارت و حقوقي نيز بر رسيدگي به وضعيت و مشكلات افاغنه ساكن در شهرري تأكيد كرد. محمد سالاري هم بر برنامه‌محوري و پايبندي شهرداري به برنامه 5ساله اشاره داشت كه در قالب اين برنامه بررسي شود آيا شهرداري به تعهدات خود در شهرري عمل كرده است يا نه؟ مرتضي طلايي، نايب‌رئيس شوراي شهر نيز با اشاره به اينكه شهرداري تهران نسبت به قبل توجه بيشتري به شهرري داشته است، گفت: «با اين همه حق مطلب ادا نشده است. بنابراين بايد از 1000ميليارد تومان درآمدي كه از شهرري بابت صنايع و حريم به‌دست مي‌آيد، سهم بيشتري به شهر ري اختصاص يابد.»

  • برداشت‌هاي بي‌رويه و نشست زمين

در ابتداي جلسه ديروز مهدي چمران، رئيس شوراي شهر تهران به مناسبت هفته صرفه‌جويي درمصرف آب از 19سال بحران خشكسالي در كشور سخن گفت و افزود: «تعداد زيادي از روستاها به‌دليل نبود آب خالي از سكنه شده‌اند و اهالي آنها به حاشيه شهرهاي بزرگ مهاجرت كرده‌اند كه گاهي به ناهنجاري‌هاي اجتماعي منجر شده است.» وي درعين حال مشكل كمبود آب در استان تهران را جدي دانست. چمران افزود: «در مصرف همه‌‌چيز بايد تعادل رعايت شود چون به گفته يكي از مسئولان، تهراني‌ها روزانه ميزان قابل توجهي غذا را دور مي‌ريزند درحالي‌كه به‌راحتي مي‌شود از اين اسراف جلوگيري كرد.» به گفته رئيس شوراي شهر تهران اگر امسال بارندگي خوبي داشتيم به معني حل مشكل نيست.

  • نامگذاري خيابان‌سبزواري ‌

بنابراين گزارش ديروز اعضاي شوراي شهر تهران به تغيير نام خيابان روشنايي واقع در منطقه يك (محله قيطريه) به نام مرحوم حميد سبزواري، پدر شعر انقلاب رأي موافق دادند. ديروز همچنين شوراياري منطقه13درجلسه علني شوراي شهر شركت كرد و گزارشي از سوي دبير شوراياري منطقه 13 درباره مسائل، مشكلات، فعاليت‌ها و عملكرد شوراياري منطقه ارائه شد.

تأكيد اعضاي شوراي شهر تهران بر خروج پادگان‌ها از منطقه 13بود زيرا به گفته سيدوحيد مقدم، دبير دبيران شوراياري اين منطقه وجود پادگان نيروي هوايي به مشكلاتي همچون افزايش بار ترافيكي دامن مي‌زند. تأكيد شوراي شهر اختصاص اراضي به جاي مانده از اين پادگان به فضاهاي آموزشي و فضاي سبز بود.

كمبود بازار روز، لزوم تعريض خيابان پيروزي، كمبود فضاي سبز، مشكلات ناشي از حريم، پاركينگ‌هاي عمومي و موضوعات مرتبط با پايانه شرق و ساماندهي خودرو فروشان از موضوعاتي بود كه از سوي دبير شوراياري منطقه 13به آن اشاره شد.
شهردار منطقه 13نيز در پايان اين دستور جلسه به موضوع حضور خودرو فروش‌ها در خيابان شهيد منتظري اشاره و بر ضرورت انتقال اين بنگاه‌ها به خارج از شهر تأكيد كرد. هادي ذاكري از تلاش براي مشكلات ترافيكي خبرداد و اينكه دراين باره طرحي توسط مشاور در دست بررسي است. وي همچنين موضوع پادگان‌ها را مسئله‌اي فرامنطقه‌اي دانست اما تأكيد كرد كه در كوتاه‌مدت مي‌توان بخشي از اين پادگان را براي ايجاد دسترسي باز كرد.

تصويب نصب ديوار صوتي در كنار خيابان خاقاني و تكميل پروژه مربوط به خيابان پيروزي تا پايان سال از ديگر اقداماتي بود كه ازسوي شهردار منطقه 13به آن اشاره شد. اما نظر رئيس شوراي اسلامي شهر تهران درباره انتقال پادگان‌ها به بيرون شهر اين بود كه اگر پادگان‌ها در شهر باقي بمانند حداقل زمين‌هاي تهران حفظ خواهد شد. از طرفي به گفته چمران تملك پادگان‌ها نياز به منابع مالي دارد كه گاهي براي تأمين اين منابع طرح‌هايي در خود آنها تعريف مي‌شود كه نتيجه آن ايجاد فضايي غيراز فضاي عمومي و سبز است.

  • جبران اشتباه تايپي

‌ ديروز اعضاي شوراي شهر تهران در پاسخ به اعتراض فرمانداري تهران مبني بر اينكه تعرفه‌هاي ورزشي در مناطق 2و 3رشد بالايي داشته بر تصميم خود پافشاري كردند و اين افزايش را درست دانستند. در اين‌باره عليرضا دبير گفت: «ما حداكثر رشد تعرفه‌ها را 15تا 20درصد اعلام كرديم اما درمورد مناطق 2و 3 سال گذشته يك اشتباه تايپي داشتيم كه باعث شده به جاي 5هزار تومان 500تومان تعرفه ورزشي دريافت شود كه حتي از مناطق كم‌برخوردار هم كمتر بود.

به همين دليل امسال سعي كرديم آن اشتباه را جبران كنيم. بنابراين همچنان بر افزايش تعرفه پافشاري داريم و آن را اجتناب‌ناپذير مي‌دانيم.»يكي ديگر از دستورات جلسه ديروز بررسي لايحه توسعه و بهبود خدمات ايمني و آتش‌نشاني بود كه قرار شد براي بررسي بيشتر به كميسيون‌هاي عمران، شهرسازي و برنامه و بودجه فرستاده شود و هفته آينده مجددا در دستور كار قرار گيرد.

جدول

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.