با ما همراه باشید

اتاق خبر

اینجا خاطرات کودکی بزرگمرد تاریخ ایران را در سینه دارد

خبر استان: اینجاشهری است که خاطرات کودکی امام خمینی(ره)را در سینه دارد، بیت قدیمی امام راحل همچون نگینی در دل خمین می درخشد و زندگانی نوجوانی که سال‌های بعد بزرگمرد تاریخ ایران شد را روایت می کند.

خبرگزاری مهر-گروه استان ها: اینجا بیت قدیمی امام خمینی(ره) است در شهر خمین. بزرگمردی که روزی تاریخ ایران را دگوگون کرد و طاغوت را از تخت ظلم و جور به زیر کشید و نام خود را در ایران و حتی جهان جاودانه کرد ۱۱۴ سال قبل در این خانه چشم به روی دنیا باز کرد.

وی را «روح الله» نام نهادند و روح الله وارث فضیلت های خانواده ای بـود كه نسل در نسل در كار هدايت مردم و كسب معارف الهى كـوشيده بودند.

پدر بزرگـوار امام خمينى مرحوم آيت الله سيد مصطفى مـوسـوى پـس از آنكه سال ها در نجف اشرف، علـوم و معارف اسلامى را فرا گرفته و به درجه اجتهاد رسیده بـود به ايران بازگشت و در خمین مرجع مردم در امـور دينـى بـود.

روح الله پنج ماهه بود که دست ظلم طاغوت گل وجود پدرش را بیرحمانه چید و آيت الله سيد مصطفى مـوسـوى در مسیر اراک به خمین به ضرب گلوله به شهادت رسید.

رنج یتیمی از همان اوان کوکی روح بزرگی به روح الله بخشید و پس از شهادت پدر، مادری که خود از خاندانی عالم و با تقوا بود سرپرستی و پرورش سجایای اخلاقی را در فرزندش بر عهده گرفت اما نوجوانی روح الله نیز با فراق مادر همراه بوده و امام خمینی(ره) در سن ۱۵سالگی از نعمت وجود مادر نیز محروم شد.

در سال های بعد روح الله راهی اراک و سپس قم شد تا در حوزه علمیه قم تحصیلات تکمیلی حوزوی را به انجام برساند.

دوران کودکی و نوجوانی روح‌الله همزمان با بحران های سیاسی و اجتماعی ایران سپری شد. امام خمینی(ره) از همان ابتدای زندگی، با درد و رنج مردم و مشکلات جامعه آشنا شد و همراه خانواده و اطرافیان در سنگر دفاع، آبدیده و در کوران حوادث و مسائل به مجاهدی تمام عیار تبدیل شد.

ایثار و از خودگذشتگی های امام راحل در زمان خود به نوعی در تمام ابعاد جامعه ایران بروز پیدا کرد. امام خمینی(ره) علاوه بر اینکه یک شخصیت عظیم است، یک راه و یک تفکر نیز هست، تفکر اصیل انسانی و دینی که جاودانه است و منش هایی که باید سرمنشا افکار و رفتار همگان قرار گیرد.

آگاهی امام خمینی(ره) از مسائل سیاسی اجتماعی روز در دوران نوجوانی

حجت الاسلام محمد جواد رضوی مدیر نمایندگی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) در خمین، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: امام خمینی(ره) که یک الگوی موفق در همه ابعاد زندگی برای بشریت امروز است، در سن هفت‌سالگی حافظ قرآن بود و از خاطراتی که به جای مانده اینطور به نظر می رسد که ایشان از دوران نوجوانی، نسبت به وقایع و حوادث سیاسی و اجتماعی جامعه حساس بوده است.

وی با اشاره به دوران کودکی و نوجوانی امام خمینی(ره) گفت: در آن زمان مدرسه به شکل امروزی وجود نداشت و آن دسته از مردم که به تربیت و تحصیلات فرزندان خودشان اهمیت می‌دادند، آنها را به مکتب خانه می‌فرستادند، تا خواندن و نوشتن و قرآن و ادبیات فارسی بیاموزند. امام خمینی (ره) هم به مکتب می رود و نزد ملا ابوالقاسم به فراگیری عم جز، گلستان و بوستان سعدی و کتاب های ادبی دیگر می پردازد.

رضوی افزود: در آن زمان، رفت و آمد به اراک برای تحصیل بسیار دشوار بود بنابراین بزرگان خمین، مدرسه‌ای به سبک مدارس جدید به نام «احمدیه» را در این شهر احداث می کنند و امام راحل نیز تحصیلات اولیه خود را در همین مدرسه می گذراند.

مدیر نمایندگی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) در خمین گفت: این مدرسه سه معلم داشت، یکی از آنها به نام میرزاعلی خان، معلم زبان فرانسه بود، یک  نفر هم روحانی و معلم زبان فارسی بود و آقا شیخ فضل‌الله، عموی مادر امام خمینی(ره) هم معلم شرعیات این مدرسه بود.

رضوی اظهار داشت: با وجود ادامه تحصیل امام خمینی(ره) در این مدرسه، خانواده برای ایشان معلم اختصاصی می گیرند که یک نفر به نام افتخارالعلما معلم مقطع ابتدایی امام(ره) بود، دروس مقدماتی را محمدمهدی داعی به امام درس داد و منطق را هم حاج میرزا نجفی به ایشان تدریس کرد.

وی یادآور شد: پس از اتمام دوران تحصیلات اولیه، امام راحل به اراک و سپس قم برای تکمیل مراحل تحصیل حوزوی خود مهاجرت می کنند.

بیت قدیمی امام و کوی روح الله دو یادگار امام خمینی(ره) در خمین

مدیر نمایندگی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) در خمین افزود: تنها ارثی که به امام خمینی(ره) رسیده بود یکی قطعه زمینی است در خمین که پس از انقلاب و در زمان حیات ایشان، بین مستمندان تقسیم شده و به کوی روح الله معروف است و دیگری نیز ملک و منزل قدیمی ایشان است که خانواده ایشان در آن زندگی می کردند و به عنوان آثار تاریخی ملی به ثبت رسیده و هر ساله بازدیدکنندگان بسیاری برای دیدن بیت امام راحل، به خمین می آیند.

رضوی خاطرنشان ساخت: استقامت و شجاعت امام خمینی(ره)، تزلزلی آشكار در اركان و مبانی مکاتب الحادی و تمدن های مادی غرب و شرق به وجود آورد و كنگره‏ های كفر و شرك و نفاق را با انحطاط و تباهی روبرو ساخت.

مدیر نمایندگی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) در خمین در بخش دیگر سخنان خود گفت: تمهیدات لازم برای برگزاری ویژه برنامه های بیست و هفتمین سالگرد عروج ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) در بیت تاریخی آن حضرت اندیشیده  و فضاسازی، نصب بنر، پوستر و تصاویر حضرت امام (ره) برای برگزاری این مراسم تاریخی انجام شده است.

رضوی اظهار داشت: ایستگاه صلواتی، شب شعر غروب خورشید و نمایشگاه هنرهای تجسمی و عکس در ایام ارتحال امام(ره) برای زائران و گردشگران در بیت امام راحل تدارک دیده شده است.

وی افزود: هزاران بسته فرهنگی شامل کتاب هایی از آثار و زندگینامه آن حضرت، لوح فشرده و همچنین بسته های ویژه کودکان تهیه شده که به بازدیدکنندگان بیت قدیمی امام در خمین اهداء می شود.

امام خمینی(ره) همواره به مردم در تصمیم گیری ها توجه داشت

امام جمعه شهر خمین نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در زمینه فضایل و سجایای بنیان گذار انقلاب اسلامی گفت:  آینده نگری، بصیرت و عاقبت اندیشی در امور، از ویژگی های شخصیتی امام خمینی (ره) به شمار می رفت که همواره در تصمیمات خود این آینده نگری را لحاظ می کردند.

حجت الاسلام سیدعلی حسینی افزود: امام خمینی(ره) وارث فرهنگ غنی دینی خانواده اش بود، که در کسب معارف الهی و هدایت مردم در خمین نقش بسیاری داشتند.

وی اظهار داشت: پدر امام خمینی(ره)، آیت الله سید مصطفی موسوی که با آیت الله العظمی میرزای شیرازی نیز هم عصر بود، در نجف به تحصیل در زمینه علوم و معارف اسلامی پرداخت و در منطقه خمین، مردم در زمینه های دینی و علوم دینی به وی مراجعه می کردند.

امام جمعه شهر خمین گفت: امام خمینی(ره) پس از یادگیری علوم مقدماتی، از جمله ادبیات عرب، منطق، فقه و اصول در سن هفده سالگی عازم حوزه علمیه اراک شد و تا سن نوزده سالگی که به قم مهاجرت کرد، به شهر خمین رفت و آمد داشت.

وی افزود: امام خمینی (ره) ستون عظیم خیمه انقلاب بود که با درایت و رهبری عالمانه خود جامعه را آگاه کرد، وفاداران به نظام مقدس را گرد هم آورد و توانست ملت را از چنگال استکبار نجات دهد.

حسینی بیان کرد: بصیرت، بینش و تامل در عمق امور، از ویژگی های شخصیتی امام خمینی (ره) بود که در فراز و نشیب های مسایل، از این ویژگی ها بهره می بردند.

امام جمعه شهر خمین خاطرنشان ساخت: امام خمینی (ره) عالمی سیاستمدار، مردم شناس و آگاه به مسائل روز دنیا بود که از فلسفه، عرفان، اخلاق و علوم تخصصی حوزوی در حد اعلی برخودار بوده و در تمامی تصمیمات، مردم داری و مردم سالاری را مدنظر قرار می داد.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.