با ما همراه باشید

اتاق خبر

حجم مبادلات ایران و ویتنام در 5 سال آینده به دو میلیارد دلار افزایش می‌یابد

خبراستان: رئیس‌جمهور گفت: حجم مبادلات ایران و ویتنام در 5 سال آینده به دو میلیارد دلار افزایش می‌یابد.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در نشست خبری مشترک با “ترانگ تان سانگ” رئیس جمهور ویتنام با بیان اینکه دو کشور راجع به مسائل منطقه‌ای و جهانی دارای نظرات نزدیک به یکدیگر هستند و در مجامع بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد و جنبش عدم تعهد همکاری‌های نزدیکی دارند، اظهار داشت: در سفر رئیس‌جمهور ویتنام به تهران تصمیم گرفته شد تا نسبت به همکاری‌هایی که مورد نظر دو طرف است، چه در جاهایی که ایران نیاز به کمک ویتنام دارد و چه جاهایی که ویتنام نیاز به کمک جمهوری اسلامی ایران دارد به یاری یکدیگر بشتابند.

وی افزود: در زمینه مسائل اقتصادی، علیرغم ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیار خوبی که برای توسعه روابط دو کشور وجود دارد، در سالهای گذشته به دلیل تحریم نتوانستیم از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم لذا در جلسات امروز تصمیم گرفتیم که حجم روابط دو کشور را که اکنون حدود 350 میلیون دلار است را ظرف 5 سال آینده به دومیلیارد دلار افزایش دهیم .

روحانی درباره توسعه روابط اقتصادی و بانکی دو کشور نیز اظهار کرد: قبل از هر چیز برای توسعه روابط دو کشور ایران و ویتنام باید روابط بانکی دو کشور در مسیر صحیحی قرار بگیرد لذا مقرر شده رابطه‌ای بین بانک مرکزی ایران و بانک ویتنام بعنوان اولین گام در این راستا ایجاد شود.

وی ادامه داد: موضوعات اقتصادی از قبیل مسائل انرژی، صنعت، کشاورزی، گردشگری و سرمایه‌گذاری در زمینه‌های فناوری ارتباطات بین دو طرف مورد بحث و بررسی قرار گرفت و فردا فرم‌های اقتصادی و برخی اسناد بین دو طرف برای برقراری روابط به امضا خواهد رسید.

روحانی درباره همکاری‌های فرهنگی دو کشور نیز گفت: همکاری‌های دو کشور از جمله مسائل دانشگاهی و تبادل استاد و دانشجو جزء مسائل دیگری بود که در جلسات مورد بحث و بررسی قرار دادیم.

رئیس قوه مجریه همچنین درباره همکاری‌های دو کشور جمهوری اسلامی ایران و ویتنام در عرصه‌های بین‌المللی گفت: موضوع مبارزه با تروریسم و همکاری‌ها برای حل و فصل برخی مشکلات بین‌المللی از جمله مشکلات کشورهایی مثل سوریه و یمن و همچنین مبارزه با گروهک‌های تروریستی مورد توجه و تأکید دوطرف قرار گرفت.

وی ادامه داد: رئیس جمهور ویتنام حمایتش را از قطعنامه پیشنهادی ایران در سازمان ملل متحد مبنی بر وجود جهان عاری از خشونت اعلام کرد.

روحانی افزود: در شرق آسیا رقابت‌ها و تحرک‌های خطرناکی به چشم می‌خورد لذا در جلسات خصوصی به تفصیل در این باره صحبت کردیم و تصمیم گرفتیم در چارچوب مذاکرات بین‌المللی به حل و فصل این امور بپردازیم.

رئیس جمهور در پایان ضمن خوشامدگویی مجدد به رئیس جمهور ویتنام و هیئت همراه خاطر نشان کرد: مطمئنیم این سفر آغاز بسیار خوبی برای توسعه روابط دو کشور خواهد بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، “ترانگ تان سانگ” رئیس جمهور ویتنام نیز در این نشست خبری ضمن تشکر و قدردانی از میهمان نوازی دولت و مردم ایران اظهار داشت: من کاملا با صحبت‌های جناب آقای روحانی در جلسات مختلف امروز موافق هستم.

وی افزود: امروز جلسات بسیار خوب و صریحی با دکتر روحانی داشتیم، در این جلسات درباره جهت‌گیری‌ها و اقدامات آتی در جهت تعمیق روابط دو جانبه و همکاری‌های ماهوی و حمایت از یکدیگر در جهت توسعه ملی دو کشور صحبت کردیم.

رئیس جمهور ویتنام تصریح کرد: ما همچنین توافق کردیم که اولویت اصلی‌مان گسترش همکاری‌های اقتصادی و افزایش همکاری‌های تجاری باشد و ظرف مدت 5 سال آینده بتوانیم حجم مبادلات تجاری دو کشور را به دو میلیارد دلار برسانیم.

وی تأکید کرد: امروز همچنین درباره ایجاد شرایط مساعد برای کمپانی‌ها و بخش‌ خصوصی صحبت کردیم تا از مزیت‌هایی که دو کشور از آنها برخوردار هستند مانند مخابرات، آموزش، علوم، توریسم استفاده شود.

رئیس‌جمهور ویتنام افزود: در دیدارهای امروز همچنین بر اهمیت همکاری‌های آموزشی، فرهنگی و همچنین تماس‌های مردمی بین دو کشور تأکید کردیم.

وی ادامه داد: تفاهم‌نامه‌های مشترکی بین بانک مرکزی ایران و بانک ویتنام امضا خواهد شد که امیدوارم شرایط را برای فعالیت‌های هرچه بیشتر بنگاه‌های اقتصادی دو کشور فراهم کند.

“ترانگ تان سانگ” درباره روابط اقتصادی دو کشور نیز گفت: به همراه من 30 نفر به عنوان نمایندگانی از جامعه تجار ویتنام به ایران آمده‌اند که قرار است در اجلاس فردا شرکت کنند، امیدوارم دراین اجلاس  مسائل خوبی مورد بحث و بررسی قرار بگیرد و نتایج عینی به همراه داشته باشد.

وی درباره برخی تهدیدات و تنش‌ها در منطقه گفت: معتقدم که ثبات و صلح در منطقه در خطر است لذا تمام کشورهای جهان باید برای آن بکوشند، هر دو کشور معتقدند این تنش‌ها  باید به صورت صلح آمیز و با احترام قوانین بین‌المللی حل و فصل شود.

رئیس جمهور ویتنام در پایان با تبریک فرا رسیدن عید نوروز از حجت‌الاسلام حسن روحانی دعوت کرد تا درآینده به ویتنام سفر کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.