با ما همراه باشید

اتاق خبر

کارخانه بازیافت زباله نیاز شهرستان ورامین است

خبر استان :  عضو شورای اسلامی شهر ورامین  اظهار داشت: ساخت کارخانه بازیافت زباله در ورامین نیاز شهرستان‌های ورامین، قرچک و پیشوا را برطرف می‌کند و با توجه به حجم زباله‌های موجود و انباشت حجم زیادی زباله در روز، ساخت كارخانه بازیافت ضرورتی اجتناب ناپذیر بوده و برای اجرای این طرح باید تنش‌های اجتماعی رفع گردد و اعتبار لازم نیز تامین ‌شود.
شقایق میرزایی در ادامه با برشمردن راهکارهای ایجاد کارخانه بازیافت در ورامین متذکر شد: تشویق سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در احداث کارخانه‌ی بازیافت، تشویق مردم برای تفکیک زباله‌ها از مبدا، و تاکید بر امحای زباله‌های عفونی توسط بیمارستان‌ها از اقدامات ضروری است که باید در دستور کار قرار گیرد و به همین دلیل باید ضمن الزام بیمارستان‌ها به امحای زباله‌های عفونی و بیمارستانی، نسبت به ایجاد مراکز امحای زباله‌های عفونی نیز اقدام شود.

مخلوط شدن زباله های شهری هزینه بازیابی آنان را افزایش می دهد


شقایق میرزایی با اشاره به ضرورت تحول بنیادین در جمع آوری و استفاده از زباله ها اظهار داشت: افزایش روزافزون جمعیت و گسترش مداوم شهرها از یك سو و ازدیاد و توسعه فعالیت های صنعتی، تجاری و خدماتی از سوی دیگر منجر به تولید مقدار زیادی مواد زائد در شهرها شده كه به دلیل نبود مدیریت صحیح و با توجه به كمبود امكانات،مشكلات زیادی از جمله آلودگی محیط زیست را به وجود می آورد.

نماینده شورای شهر ورامین در سازمان مدیریت پسماند افزود: مخلوط شدن برخی از مواد در زباله های شهری عملا بخشی از زباله را به صورت غیرقابل استفاده درمی آورد و در نتیجه بازیابی این گونه زباله ها مستلزم صرف هزینه های ناشی از برق و نیروی انسانی است.
بازیافت زباله به جای دفن آن حرکت به سوی شهر پاک است
میرزایی ادامه داد: برخورداری از شهر پاک عامل توسعه و رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است و یکی از مهمترین اقداماتی که باید در دستور کار قرار بگیرد بازیافت زباله به جای دفن آن است، چرا که زباله پس از بازیافت می تواند در تولید برق و تولید محصولات RVF نقش داشته باشد.
این مسئول با اشاره به آمار موجود در بخش تفکیک زباله در کشور متذکر شد: برخلاف کشورهای پیشرفته که ۵۰ درصد تولید زباله آنها تفکیک از مبدا و بازیافت می شود در کشور ما این ظرفیت کمتر از پنج درصد است.
زباله باید در ورامین به عنوان یک سرمایه اولیه تلقی شود
عضو شورای اسلامی شهر ورامین تأکید کرد: همچنین از فواید راه‌اندازی کارخانه بازیافت و ایجاد کود ورمی کمپوست این است که می توان توسط این کارخانه کودهای ارگانیک و بدون مواد شیمیایی تولید کرد که ضمن بالا بردن سلامت مواد غذایی به دلیل کم بودن مواد شیمیایی در آنها، مصرف آب گیاهان را نیز تا یک هفتم کاهش می‌دهد و این مهم برای شهر کم‌آبی مثل ورامین بسیار با ارزش است.
این کارشناس مدیریت پسماند یادآور شد: همچنین تاسیس كارخانه بازیافت علاوه بر اشتغال زایی می تواند مواد صنایع دیگر را از طریق بازیافت تامین كند، پس لازم است زباله در ورامین به عنوان یک سرمایه اولیه مورد توجه قرار گیرد.

زباله های شهر ورامین به صورت مخلوط و تفکیک نشده است


این مسئول در پایان تأکید کرد: در حالیکه ورامین روند تبدیل شدن به مرکز استان را طی می کند، زباله های این شهر ۳۰۰ هزار نفری همچنان به شکل سنتی جمع آوری می شود.
شقایق میرزایی یادآور شد: متاسفانه زباله‌های این شهر به صورت مخلوط و تفکیک نشده و با احداث کارخانه بازیافت زباله بسیاری از معضلات این شهر در زمینه دفع زباله رفع می شود که در همین راستا شهرداری در جهت اصلاح ساختار شهری برای داشتن شهری سالم، به ساختن زیرساخت‌های لازم، نیاز دارد و کارخانه بازیافت نیز برای بهسازی محیط زیست می بایست ایجاد شود.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.