با ما همراه باشید

اتاق خبر

ثبت نام آزمون سراسری 95 از امروز آغاز می‌شود +‌ جزئیات ثبت نام

خبراستان: مشاور عالی سازمان سنجش از جزئیات کامل ثبت نام و شرکت در آزمون سراسری سال 95 خبرداد.

حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش با حضور در باشگاه خبرنگاران و در گفتگو با خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص جزئیات برگزاری آزمون سراسری 95 گفت: آزمون سراسری 95 برای پذیرش دوره‌های روزانه، شبانه، مجازی، پردیس‌های خودگردان، پیام‌نور،‌آموزش عالی غیر دولتی و برای کد رشته‌محل‌های دانشگاه آزاد،‌ برگزار می‌شود. دفترچه‌ راهنما و اطلاعیه این آزمون در رابطه با نحوه ثبت نام از روز گذشته 18 بهمن‌ماه روی سایت سازمان سنجش قرار گرفته و ضرورت دارد، داوطلبان با مطالعه این دفترچه برای ثبت نام اقدام کنند.
وی افزود: ثبت نام این آزمون از امروز 19 بهمن ماه از طریق سایت سازمان سنجش آغاز می‌شود و بر اساس برنامه زمانی پیش بینی شده 28 بهمن ماه پایان می‌پذیرد. از این رو داوطلبان واجد شرایط لازم است با مراجعه به سایت در این محدوده زمانی برای انتخاب گروه آزمایشی خود برای آزمون اقدام کنند.
توکلی عنوان کرد: آن دسته از داوطلبانی که در هر یک از گروه‌های آزمایشی شرکت کرده‌اند چنانچه علاقمند به شرکت در آزمون هنر نیز هستند، براساس ضوابط باید هزینه این آزمون را به طور جداگانه از طریق شبکه‌ اینترنتی پرداخت کنند. ثبت نام آزمون سراسری 95 در هر یک از گروه‌های آزمایشی 18 هزار تومان است و داوطلبانی که علاوه بر گروه‌های آزمایشی ریاضی و فنی یا انسانی یا تجربی علاقمند به شرکت در گروه زبان و یا هنر هستند، برای هر کدام از آنها باید 18 هزار تومان دیگر پرداخت کنند.
وی افزود: در صورتی که داوطلبان دانشگاه‌های پیام نور و موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی و غیر دولتی را می‌خواهند، انتخاب کنند باید مبلغ 92 هزار ریال را پرداخت نمایند و بعد از پرداخت‌های نهایی رسید 12 رقمی را دریافت نمایند.
توکلی عنوان کرد: آزمون سراسری 95 یک مرحله است و داوطلبان باید در یک جلسه به سوالات عمومی و اختصاصی گروه آزمایشی منتخب خود پاسخ دهند. دروس عمومی از لحاظ عناوین،‌تعداد و زمان پاسخگویی برای تمامی گروه‌های آزمایشی یکسان است و فقط ممکن است در محتوا متفاوت باشد. این دروس شامل زبان و ادبیات فارسی،‌ زبان عربی، معارف اسلامی و زبان انگلیسی است.
وی اظهار داشت: در صورتی که داوطلبان به سوالات معارف غیر از اسلام و یا زبانی غیر از زبان انگلیسی می‌خواهند، پاسخ دهند باید در زمان ثبت نام این نکته را ذکر کنند و در زمان امتحان به سوالاتی که به دفترچه‌شان ضمیمه است، پاسخ دهند.
وی بیان کرد: داوطلبان در هر گروه آزمایشی به 100 سوال پاسخ می‌دهند و گفتنی است که زیر گروه‌های هر گروه آزمایشی ضرایب دروس اختصاصی متفاوت و متغیر است و برای هر رشته یا رشته‌های خاص تفاوت دارد.
توکلی در خصوص سوالات آزمون سراسری تصریح کرد: سوالات آزمون از کتب خارج نیست و از کتابهای داوطلبان نظام جدید سالی واحدی است و اگر داوطلبی کتاب‌های خود را به طور کامل بخواند به اندازه زحمات خود می‌تواند از جلسه آزمون بهره‌مند شود و نتیجه دلخواه خود را کسب کند.
لازم به ذکر است که در خصوص حذف قسمت‌هایی از کتاب بخش‌نامه رسمی ابلاغ شده است و به غیر از حذفیات عنوان شده تمامی بخش‌های کتاب‌های درسی از جمله بهتر بدانیم‌ها مورد سوال هستند.
مشاور عالی سازمان سنجش گفت: سوالات آزمون سراسری به صورت تستی 4 گزینه‌ای است و باید گفته شود که تست برای یادگیری نیست و برای تمرین و آمادگی است. طراحی سوالات به صورت مفهومی به منزله این است که هرکس کتاب را به طور کامل یاد گرفته باشد، می‌تواند به خوبی به تمامی سوالات پاسخ دهند.
توکلی در خصوص کارت شرکت در آزمون سراسری عنوان کرد: کارت شرکت در آزمون سراسری 95 برای گروه‌های آزمایشی مختلف 20 تا 23 تیرماه 1395 بر روی سایت سازمان سنجش قرار می‌گیرد و بر اساس اطلاعیه سازمان سنجش و دستور‌العمل‌ها لازم است که داوطلبین در این مهلت برای اخذ کارت ورود به جلسه مراجعه کنند، همزمان با کارت شرکت در آزمون سراسری برگ راهنما نیز ارائه می‌شود که باید داوطلبین برای آمادگی هرچه بیشتر برای حضور در جلسه امتحان این برگ راهنما را نیز مطالعه کنند. گفتنی است،‌ در صورتی که داوطلب در دو یا سه گروه آزمایشی شرکت کرده باید به تعداد آزمون‌ها کارت ورود به جلسه را دریافت نمایند.
وی درباره برگزاری آزمون تصریح کرد: آزمون سراسری در صبح و بعد از ظهر پنجشنبه بیست و چهارم و جمعه 25 تیر ماه 1395 در حوزه‌های امتحانی برگزار می‌شود و سپس اوراق به منظور قرائت پاسخنامه‌ها تحویل داده شده و بعد از تصحیح و در نظر گرفتن نمرات خام و غیره کارنامه اولیه در نیمه دوم مرداد ماه روی سایت سازمان سنجش صادر می‌شود.سپس داوطلبان مجاز برای انتخاب کد رشته محل‌های مجاز باید اقدام کنند که در آن زمان در خصوص انتخاب رشته توضیحات کامل ارائه می شود.
وی با اشاره به تاخیر برگزاری آزمون سراسری نسبت به سالهای گذشته عنوان کرد: امسال به دلیل ماه مبارک رمضان آزمون سراسری قبل از شروع این ماه برگزار شد و آزمون سراسری 95 طوری برنامه ریزی شده است که این آزمون بعد از ماه رمضان برگزار شود. بنابراین این آزمون نسبت به سالهای قبل کمی دیرتر برگزار می شود.
وی افزود: پیش‌بینی می‌کنیم نتایج نهایی در دهه سوم شهریور ماه اعلام شود، از آنجایی که اقدامات متنوعی را باید برای برخی از رشته‌ها از جمله نیمه متمرکزها داشته باشیم، زمان اعلام نتایج نهایی را پیش بینی می‌کنیم. در آزمون سراسری 95 هم همانند آزمون برگزار شده امسال برای رشته‌هایی که قرار بود علاوه بر آزمون تستی تا چند برابر ظرفیت آنها آزمون تشریحی برگزار شود، سعی می‌شود اسامی آنها همزمان با اسامی پذیرفته شدگان رشته‌های متمرکز اعلام شود. بنابراین مانند امسال آزمون تشریحی رشته‌های نیمه متمرکز طبق نظر خواهی از داوطلبین در خصوص این رشته‌ها زودتر برگزار می‌شود و نتایج نهایی همزمان با رشته‌های متمرکز اعلام می‌شود.
وی افزود: از آنجایی که برخی از رشته‌ها اقدامات طولانی‌تری را می‌طلبد مانند رشته تربیت بدنی و علوم ورزش شرایط طوری طراحی شده است که گزینش برای نیم سال دوم صورت گیرد.
توکلی در خصوص رشته‌های تحصیلی آزمون دانشگاه آزاد بیان کرد: برای رشته‌های تحصیلی با آزمون دانشگاه آزاد ضرورت دارد داوطلبان در کنکور سراسری ثبت نام کنند و آزمون دهند، علاوه بر دانشگاه آزاد اگر داوطلبان قصد شرکت در دانشگاه‌هایی مثل پیام نور و غیره را دارند باید از طریق آزمون سراسری اقدام کنند. بعد از انتشار کارنامه شرایط و نحوه پذیرش برای دانشگاه آزاد از سوی خود این دانشگاه اعلام می شود و افرادی که هم در دانشگاه‌های آزاد هم در دانشگاه‌های دولتی و غیر دولتی پذیرفته شده‌اند می‌توانند طبق علاقه نسبت به ثبت نام در دانشگاه اقدام کنند.
توکلی سوابق تحصیلی را در کنکور سراسری موثر دانست و گفت: بر اساس ضوابط سوابق تحصیلی در نتایج نهایی کنکور سراسری همچنان موثر است ولی بر اساس قانون الزام آور، میزان و نحوه آن مشخص و اعلام می‌شود و قبل از توزیع کارت ورود به جلسه این میزان و نحوه اعمال به اطلاع عموم و داوطلبان می‌رسد.
وی ادامه داد: برای پذیرش دانشجو در رشته‌های دارای مجوز با دانشگاه‌ها در تبادل هستیم که ظرفیت‌های خود را اعلام کنند. ظرفیت‌های دانشگاه‌ها برای دفتر گسترش وزارت علوم و وزارت بهداشت و غیره فرستاده می‌شود و بعد از تصویب دقیقا در دفترچه راهنمای تحصیلی برای انتخاب رشته در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد. ظرفیت‌ها معمولا مانند گذشته است اما باز هم بعد از اعلام دقیق در این رابطه اطلاع خواهیم داد.
مشاور عالی سازمان سنجش اظهار داشت: سوالات آزمون به گونه‌ای طراحی شدند که آرامش داوطلبان به طور کامل حفظ شود و کسانی که قصد تقلب در این آزمون را دارند، بسیار ضرر کنند. چرا که سوالات دفترچه‌ها یکسان است اما گزینه آنها برای هر دست از افراد جابجا شده است از این رو این اقدام امکان تقلب را به صفر نزدیک می‌کند.
توکلی عنوان کرد: توصیه من این است که کسانی که می‌خواهند در این آزمون موفق شوند به طور کامل کتاب‌های درسی‌شان را برای یادگیری بخوانند و همچنین در کلاس‌های درس حتما حضور داشته باشند (به خصوص دانش‌آموزان پیش‌دانشگاهی) چون حضور در کلاس با حضور بهترین و متخصص‌ترین افراد که همان مربیان دلسوز هستند، بسیار در یادگیری مطالب کمک می‌کنند این مربیان دلسوزانه مطمئنا تمامی اطلاعات مورد نیاز را در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهند.
وی در پایان خاطر نشان کرد: داوطلبان برای آماده شدن در آزمون سراسری باید طوری برنامه ریزی کنند که در کوتاه‌ترین مدت بتوانند بیشترین پاسخ را بدهند و بعد از اتمام آزمون و در زمان انتخاب رشته بر اساس شناخت و بینش کافی و همچنین علاقه از رشته خود به انتخاب آن اقدام نمایند تا بعد از قبولی صندلی‌ای که در دانشگاه اشغال می‌کنند، مطابق علاقه آنها باشد و حق دیگری را ضایع نکرده باشند. در خصوص پیامک‌ها و تبلیغات پذیرفته شدن تضمینی در آزمون سراسری هم باید گفته شود که از آنجایی که این آزمون در هر سال متفاوت است، کسی نمی‌تواند قبولی فردی را به طور 100 درصد تضمین کند. مگر اینکه آن فرد به طور کامل درس و مطالب درسی را خوانده باشد.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.