اتاق خبر

فیلترینگ نوعی دیوار دفاعی برای سیستم ها

 خبراستان: فیلترینگ صرفا به معنای محدود کردن صفحات و نرم افزارها نیست؛ بلکه یک فایروال یا دیوار دفاعی برای سیستم های شما نیز محسوب می شود.

شاید شما هم با شنیدن کلمه فیلتر صفحات اجتماعی مثل فیسبوک؛ ویچت و صفحات مستهجن موجود در دنیای مجازی برایتان تداعی شود اما ما در این گزارش نگاهی جدید و سازنده به فیلترینگ داشته ایم که خواندن آن خالی از لطف نیست.
فیلتر اینترنتی یا فیلترینگ به محدود کردن دسترسی کاربران اینترنت به وبگاه‌ها و خدمات اینترنتی که از نظر متولیان فرهنگی و سیاسی هر کشور برای مصرف عموم مناسب نیست می گویند اعمال فیلتر معمولا به وسیله ارائه ‌دهندگان خدمات اینترنتی انجام می‌شود ولی تعیین سطح، مصادیق و سیاست‌های فیلترینگ با حکومت‌ها است.
حمید بابادی نیا رئیس کمسیون شبکه و امنیت سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور در گفتگو با خبرنگار گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در فضای سایبری تعدادی کامنت و محتوا میان افراد و سیستم ها انتقال می یابد که این انتقال اطلاعات و دیتاها گاهی از خارج به داخل است و گاهی هم از داخل به خارج صورت می پذیرد.
وی افزود: فیلتر کردن محتویات حساس صرفا مخصوص ایران نیست و در همه کشورهای جهان اتفاق می افتد و اغلب این فیلترها مربوط به مسائل و موضوعات سیاسی و صفحات غیر اخلاقی است برای مثال کشور چین که قدرت چشمگیری در زمینه سیاسی و اقتصادی در جهان دارد نیز سایت بی بی سی را فیلتر کرده است.
کشورهای بلاروس، میانمار، چین، کوبا، مصر، ایران، کره شمالی، عربستان، سوریه، تونس، ترکمنستان، ازبکستان، و ویتنام از بزرگترین فیلتر کنندگان اینترنت در جهان به شمارمی روند و کشورهای روسیه و استرالیا فقط مسائلی که از نظر اخلاقی مشکل دارند را فیلتر می‌کنند.
بابادی نیا اظهارداشت: به طور کلی فیلترینگ بر دو نوع صورت می گیرد یکی خارجی به داخلی و دیگری داخلی به خارجی که مردم با مورد اولین نوع بیشتر سر و کار دارند و این اعمال فیلتر از طرف مسئولین و دولت مردان انجام می شود.
 وی نوع دوم فیلترینگ را مخصوص شرکت ها، ارگان ها و یا سازمان ها دانست و عنوان کرد: معمولا  این نوع فیلترینگ توسط تجهیزات امنیتی موجود در یک شرکت، ارگان و یا سازمان جهت حفاظت اطلاعات آنها صورت می گیرد تا اطلاعات مهم ومحرمانه آن از داخل به خارج ارسال نشود و اساس اعمال فیلترهای آن بر اساس سیاست های ارگان مربوطه است.
فیلترینگ هوشند
فیلترینگ هوشمند سامانه‌ ای است که در ایران جهت حذف محتوای نامناسب در اینترنت پیشنهاد شده و روند کار آن به این شکل است که به صورت خودکار بخش‌های نامناسب از محتوای تبادل شده در اینترنت را تشخیص و حذف کند.
بابادی نیا در همین راستا تاکید کرد: در فیلترینگ هوشمند هوش مصنوعی با الگوریتم هایی ادغام می شود تا خود برنامه و سیستم به صورت خودکار وظیفه ای را که به آن محول شده انجام و بخش هایی را که باید در یک تصویر یا عکس مخفی کند را محو کند.
وی تصریح کرد: فیلتر کردن یک کار امنیتی است که 4 وظیفه اصلی دارد؛ وظیفه اول مربوط به خاصیت آنتی ویروسی که موجب جلوگیری از ورود ویروس ها به سیستم و برنامه ها می شود است و جلوگیری از ورود اسپم ها و نرم افزارهای ناشناخته که خاصیت آنتی اسپمی نام دارد دومین ویژگی فیلترینگ محسوب می شود.
بابادی نیا در ادامه بیان کرد: سومین ویژگی فیلترینگ بستن صفحات وب نامناسب در دنیای مجازی است و آخرین ویژگی مربوط به آی پی اس می شود که در آن از ورود افرار منحرف و نا مناسب به داخل سیستم ها و اطلاعات شخصی ما جلو گیری می کند.
وی تاکید کرد: زمانی که فیلترینگ در این محدوده اعمال می شود در واقع یک فایر وال یا دیوار آتش را در سیستم هایی که از آن کانال استفاده می کنند فعال شده و اگر ایمیلی با چند پیوست مختلف قصد ورود به سیستم را داشته باشد از نظر نداشتن ویروس و ترفند های جاسوسی کاملا اسکن می شود.
بابادی نیا اظهار داشت: به همین دلایل مردم نباید از فیلترنیگ خیلی هم منتفر شده و دوری کنند زیرا حضور آن در دسترسی کودکان به سایت های نامناسب و تربیت آنها تاثیرات چشمگیری دارد .اما به طور کلی اگر فردی بداند که از اینترنت و صفحات موجود در دنیای مجازی چگونه باید استفاده کند نه تنها ابزاری برای جاسوسی بیگانگان نمی شود بلکه می تواند از این صفحات جهت پیشرفت و ارتباطات مناسب استفاده کند؛ مانند آقای ظریف که خبرهای جدید و مهم خود را در زمان مزاکرات 1+5 در صفحه شخصی خود در فضای مجازی منتشر می کرد و همه برای مطلع شدن از خبرهای مهم مربوطه به صفحه ایشان مراجعه می کردند.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برترین ها

خروج از نسخه موبایل