با ما همراه باشید

خبر ویژه

جدیدترین خبرهای جشنواره فیلم فجر و اظهارنظر پوراحمد در خصوص مستند زندگی‌اش

خبراستان : احکام جدید دبیر جشنواره فیلم فجر، بیان دلایل اعلام نشدن هیئت انتخاب و انصراف مهرجویی از حضور در جشنواره از اتفاقات این هفته سینما است.

سینمای ایران این روزها در تب و تاب نزدیک شدن به جشنواره فیلم فجر به سر می برد و بیشتر اتفاقات سینمایی متأثر از این رویداد فرهنگی و هنری است.

 

اخبار جشنواره فیلم فجر
* احکام جدید دبیر جشنواره فیلم فجر
دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، با صدور احکام جداگانه‌، دستیار دبیر، مدیر اجرایی و مدیرتشریفات این جشنواره را منصوب کرد.
محمد حیدری، سونیا پوریامین را به سمت دستیار دبیر، جواد رمضانی را به عنوان مدیر اجرایی و الهه نوبخت را به سمت مدیر تشریفات سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر منصوب کرد.
*دلایل اعلام نشدن هیئت انتخاب از زبان ایوبی
حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی و معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اعلام‌نشدن اسامی هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر گفت: اهالی سینما و دست اندرکاران جشنواره فجر حامی این اقدام هستند، اعضای هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر سی و چهارم بزودی معرفی خواهند شد. دلیل اعلام نشدن اسامی هیأت انتخاب این بود که می‌خواستیم اعضای هیئت انتخاب در فضایی آرام و به دور از تنش و اضطراب به تماشا، انتخاب و معرفی فیلم‌ها بپردازند. معرفی اسامی هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر همزمان با معرفی فیلم‌های منتخب خواهد بود.
* 280 اثر متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر
فرم حضور 280 اثر سینمایی از طرف سینماگران پرشده و اعضای هیئت انتخاب در حال بررسی فیلم ها هستند.
در بخش سودای سیمرغ 77 فیلم، نگاه نو 30 فیلم، هنر و تجربه 68 فیلم و در بخش مستند 90 فیلم مطابق آیین‌نامه جشنواره هستند و بازبینی خواهند شد.
سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر 12 تا 22 بهمن به دبیری محمد حیدری برگزار می‌شود.
* انصراف کارگردان «سنتوری» از حضور در جشنواره فیلم فجر
«سنتوری، مرد پاییزی» جدید‌ترین اثر داریوش مهر‌جویی  همچنان در مرحله پیش‌تولید به سر می‌برد و با این شرایط حضورش در سی‌و‌چهارمین فیلم فجر منتفی شد.
این فیلم با محوریت اعتیاد و موسیقی ساخته می‌شود؛ اما ادامه فیلم «سنتوری» نیست و با دیدگاهی جدید ساخته می‌شود.
در«سنتوری، مرد پاییزی» حامد بهداد به جای  بهرام رادان نقش‌آفرینی  می‌کند و لیلا حاتمی نیز از دیگران بازیگران این فیلم است.
* خواننده زیرزمینی، بازیگر می‌شود؟
رضا عطاران بازیگر و کارگردان سینما، قصد استفاده از امیرحسین مقصودلو معروف به امیر تتلو را در فیلم جدید خود«دراکولا» داشت که این موضوع منتفی شد. امیر تتلو با انتشار یک عکس در اینستاگرامش خبر همکاری با رضا عطاران را تکذیب کرد.
در «دراکولا»ی عطاران، لوون هفتوان، ویشکا آسایش، سیامک انصاری، ژاله صامتی، لیلا بلوکات، امید روحانی، محمود نظرعلیان، نیما راد، عباس محبوب و … به ایفای نقش می‌پردازند.
صدور مجوز توزیع سه فیلم در شبکه خانگی
شورای صدور پروانه نمایش خانگی با عرضه سه عنوان موافقت کرد.
در جلسه این هفته شورای پروانه نمایش خانگی برای توزیع فیلم‌های «خط آبی» به کارگردانی امین رنجبر و تهیه‌کنندگی عباس رنجبر، «اتومات» به کارگردانی تهیه‌کنندگی کریم فرشاد و «قصه‌های گلی و بابا کرم» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی و مجتبی باحشمت در شبکه نمایش خانگی مجوز صادر شد.
در این جلسه با عرضه 4 عنوان فیلم کوتاه،4 عنوان فیلم خارجی و 6 عنوان فیلم مستند و آموزشی نیز موافقت شد.
تمدید حکم اعضای شورای پروانه ساخت
حجت الله ایوبی در نامه‌ای به حبیب ایل بیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، احکام اعضای شورای صدور پروانه ساخت سینمای حرفه‌ای را تمدید کرد.
بر اساس این حکم، عضویت مجید رضا بالا، منوچهر شاهسواری، جمال شورجه، محمدباقر قهرمانی، حسین کرمی، مازیار میری و اکبر نبوی  در این شورا تمدید شد.
اکران مستند ناصر حجازی تا اطلاع ثانوی متوقف شد
در پی شکایت شاکی خصوصی امیر قلعه‌نویی سرمربی تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز و با حکم مرجع قانونی، اکران فیلم مستند «من ناصر حجازی هستم» ساخته نیما طباطبایی تا اطلاع ثانوی متوقف شد.
در صورت تامین نظر مراجع قضایی این فیلم در گروه هنر و تجربه به نمایش در خواهد آمد و سانس‌های آن اعلام خواهد شد.
افتتاح 4 سالن سینما در دهه فجر
سینماهای آفریقای مشهد، فلسطین همدان و اصفهان و قدس تبریز پس از بازسازی‌ کامل در دهه مبارک فجر افتتاح می‌شوند.
به گفته مدیر عامل موسسه بهمن سبز در سال جاری و با اجرای برنامه بازسازی سالن‌های سینمایی، سینما آفریقای مشهد، سینما قدس تبریز سینما فلسطین اصفهان با ادامه بازسازی و تکمیل در دهه فجر افتتاح و بهره‌برداری می‌شوند.
سفر هنرمندان پیشکسوت به کیش
بیش از 100 هنرمند پیشکسوت و خانواده‌هایشان از طرف موسسه هنرمندان پیشکسوت، عازم جزیره کیش شدند.
این سفر  به دلیل مصادف شدن با حادثه غم بار منا و همچنین ایام سوگواری ماه‌های مبارک محرم و صفر به تعویق افتاد و به 22 آذر انتقال یافت.
از برنامه‌های این سفر، برگزاری جشن زادروز هنرمندان پیشکسوت متولد سه ماه مهر، آبان و آذر اشاره کرد که به دلیل مصادف شدن با ایام سوگواری برگزار نشده بود.
هنرمندان مسافر کیش عبارتند از:
جمشید مشایخی، پرویز بهرام، اکبر زنجانپور، ملکه رنجبر، محمود عزیزی، علیرضا خمسه، چنگیز جلیلوند، جلیل فرجاد، اسماعیل خلج، رضا رویگری، اصغر همت، عنایت بخشی، حسین محب‌اهری، ناصر آقایی، مجید مظفری، رضا فیاضی، مهوش صبرکن، محمود پاک نیت، مریم نشیبی، منوچهر آذری، جمشید جهانزاده، شهلا ریاحی، محمود فرهنگ، کریم اکبری مبارکه و …
بازدید ایوبی از جشنواره حقیقت
رئیس سازمان سینمایی در جریان برگزاری جشنواره سینما حقیقت به همراه محمدمهدی طباطبایی‌نژاد دبیر جشنواره از بخش‌های مختلف جشنواره بازدید کرد.
نهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت تا روز شنبه 28 آذرماه 1394‌، از ساعت 9:30 تا 23 در سینما فلسطین و سینما سپیده پذیرای علاقه‌مندان سینمای مستند خواهد بود.
حضور در این جشنواره برای عموم آزاد و رایگان است.
تشریح برنامه‌های جشن کتاب سال سینمای ایران
اکبر نبوی دبیر در نشست رسانه‌ای  پنجمین دوره مراسم اهدای جایزه کتاب سال سینمایی ایران ضمن تشریح برنامه‌های این جشن از اهمیت کتاب در رشد سینما گفت.
اولین دوره این جشن سال 86 برگزار شد و امسال پنجمین دوره‌ جشن کتاب سال سینمایی برگزار می‌‌شود. ضمن اینکه تعطیلی خانه سینما موجب برگزار نشدن دو دوره از این جشن فرهنگی شده است.
نبوی در این نشست برنامه‌های کلی این دوره از جشن را به طور کامل اطلاع‌رسانی کرد.
* ایوبی داور جشن‌ کتاب سینما شد
هیئت داوران این دوره به صورت ترکیبی از خانواده سینما و خارج از حوزه سینما انتخاب شده‌اند و تعداد آن‌ها هفت نفر است که عبارتند از: جواد فریدزاده،‌ حجت‌الله ایوبی،‌ دکتر حمید دهقان‌پور، محمود اربابی، بهروز افخمی،‌ فرزاد موتمن و مهران کاشانی.
پنجمین دوره جشن کتاب سال سینمایی قرار است 5 اسفندماه برگزار شود.
اکران دو فیلم جدید از چهارشنبه
سخنگوی شورای صنفی نمایش پس از اتمام جلسه این هفته این شورا شروع اکران  فیلم «حکایت عاشقی» به کارگردانی احمد رمضان‌زاده و «در مدت معلوم» ساخته وحید امیرخانی را  از روز چهارشنبه اعلام کرد.
سخنگوی شورای صنفی نمایش همچنین از آغاز نمایش  فیلم «پی 22» از روز چهارشنبه دوم دی ماه در گروه کوروش و ادامه اکران فیلم های روی پرده خبر داد.
* دعوت کارگردان «حکایت عاشقی» از زنان کُرد
احمد رمضان‌زاده کارگردان «حکایت عاشقی» ضمن انتشار یک یادداشت کوتاه، به زبان‌های فارسی و کُردی زنان و دختران کُرد را به تماشای این فیلم دعوت کرد.
اکران سراسری و عمومی فیلم سینمایی «حکایت عاشقی» با بازی «بهرام رادان»، «قطب‌الدین صادقی»، «بهمن زرین‌پور»، «شیلان رحمانی» و … از بیست و پنجم آذر در تهران و شهرستان ها آغاز شده است.
جواد طوسی رئیس شورای مرکزی انجمن منتقدان شد
انتخابات داخلی شورای مرکزی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران در خانه سینما برگزار شد.
جوادطوسی، رضا درستکار، كامران ملکی، علی علایی، شاهين امین، زهرا مشتاق و کیوان کثیریان اعضای شورای مرکزی انجمن در دوره جدید هستند که ریاست آن برعهده جواد طوسی است.
افزایش سالن های اکران «احتمال باران اسیدی»
پردیس ملت و سینمای شیراز به سینماهای نمایش دهنده «احتمال باران اسیدی» اضافه شدند.
«احتمال باران اسیدی» به کارگردانی بهتاش صناعی‌ها  از هجدهم آبان ماه در گروه هنر و تجربه به نمایش در آمد.
«احتمال باران اسیدی» موفق به دریافت جایزه بهترین فیلمنامه و نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم در سی و سومین جشنواره فیلم فجر و  چند جایزه بین‌المللی شده است.
شمس لنگرودی، مریم مقدم، پوریا رحیمی سام در «احتمال باران اسیدی» به ایفای نقش می‌پردازند.
اظهارنظر کیومرث پوراحمد در خصوص فیلم زندگی‌اش
کیومرث پوراحمد در خصوص مستندی که از خودش ساخته شده است، اظهارنظر کرد.
فیلم مستند «به خاطر کیومرث» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سیدمازیار هاشمی پنجشنبه 26 آذرماه در سینما فلسطین به روی پرده رفت. این فیلم که زندگی کیومرث پوراحمد کارگردان سینما را روایت می‌کند در نهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت حضور دارد.
پور احمد نظر مطلوب خود را از طریق یک یادداشت به سازندگان این فیلم اعلام کرد.
فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های خارجی
«دوران عاشقی» در ونکوور
فیلم سینمایی «دوران عاشقی» به کارگردانی «علیرضا رئیسیان» در سالن «سنتیال تیاتر» شهر ونکوور روی پرده رفت. آخرین ساخته «علیرضا رئیسیان» پس از اکران موفق در داخل کشور و استقبال مخاطبان از این اثر سینمایی به فروش دو میلیارد و 700 میلیون تومان رسید؛ این فیلم درکشور کانادا به نمایش درآمد و برای اولین بار یک فیلم ایرانی سانس فوق العاده داشت و در دو سانس پشت سر هم، تماشاگران کانادایی به تماشای این فیلم نشستند و به خوبی از آن استقبال کردند. این فیلم همزمان درسینماهای آمریکا و استرالیا اکران می شود.
لیلا حاتمی، شهاب حسینی، فرهاد اصلانی، پرویز پورحسینی و بیتا فرهی و مینا وحید بازیگران این فیلم هستند.
موفقیت «پدر آن دیگری» در بنگلادش
فیلم سینمایی«پدر آن دیگری» در چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم داکا و در بخش سینمای کودک این جشنواره به نمایش در می آید.
یدالله صمدی کارگردان این فیلم در هیات داوران بخش اصلی این جشنواره حضور دارد.
این جشنواره  که از 24 دی تا 2 بهمن سال جاری در کشور بنگلادش برگزار می‌شود.
«پدر آن دیگری» به تازگی در جشنواره فیلم کودک مانگالور در هند جوایز بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر کودک را کسب نموده است.
«شاهزاده روم» در انگلستان
انیمیشن سینمایی «شاهزاده روم» که علاوه بر سینماهای  ایران در لبنان، عراق، عربستان، کویت، ساحل عاج و بحرین اکران شده به تازگی در انگلیس هم به روی پرده نقره‌ای سینماها رفت. بلیت این فیلم در انگلستان با قیمت 12 پوند به فروش رسیده است.
فروش گیشه  این انیمیشن سینمایی در ایران به مرز 2 میلیارد تومانی رسیده و در لبنان نیز توانسته عنوان ششمین فیلم پرفروش اکران را به خود اختصاص دهد.
«شاهزاده روم» در سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر  موفق به کسب دو لوح تقدیر ویژه شد.
این انیمیشن به کارگردانی هادی محمدیان درباره زندگی پرنسسی مسیحی و پاک‌دامن به نام «ملیکا» نوه قیصر کبیر روم است که دست سرنوشت او را به بلاد اسلامی می‌آورد و در نهایت مادر امام عصر (عج) می‌شود.
هندی‌ها به تماشای «مرگ ماهی» می‌نشینند
فیلم سینمایی «مَرگِ ماهی» ساخته سید روح‌الله حجازی به بخش مسابقه سیزدهمین جشنواره فیلم‌ چنای هند راه یافت.
«مَرگِ ماهی» در چندین جشنواره بین‌المللی از جمله مونترال کانادا، فیلم‌های ایرانی لندن، فیلم‌های ایرانی تورنتو، فیلم‌های ایرانی استرالیا حضور یافته است.
در «مَرگِ ماهی» نیکی کریمی، علی مصفا، طناز طباطبایی، ریما رامین‌‏فر، بابک کریمی، بهرنگ علوی، حسام محمودی، مروارید کاشیان، با هنرمندی پانته‌آ بهرام، بابک حمیدیان، رابعه مدنی و سحر دولتشاهی به ایفای نقش پرداخته‌اند.
سیزدهمین جشنواره فیلم‌ چنای هند از 26 آذرماه تا سوم دی‌ماه برگزار می‌شود.
منبع :خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.