با ما همراه باشید

ورامین

توانمندی ورامین در تولید غلات/تولید 5 تن گندم در هر هکتار

خبر استان : شهرستان ورامین از دیرباز قطب غلات در استان تهران محسوب شده و مسئولان کشوری نیز بر روی تولیدات این منطقه حساب ویژه‌ای را باز می‌کنند.

شهرستان ورامین از دیرباز قطب غلات در استان تهران محسوب شده و مسئولان کشوری نیز بر روی تولیدات این منطقه حساب ویژه‌ای را باز می‌کنند.

اگرچه طی سال‌های اخیر کشاورزان ورامینی به تولید محصولات جدیدی نظیر پسته، زعفران، گل محمدی و غیره روی آورده‌اند اما این تولیدات که هرکدام به موفقیت‌های چشمگیری نیز رسیده‌اند، باعث نشده که جایگاه شهرستان ورامین در تولید برخی محصولات مهم نظیر گندم و جو از دست برود.

آنچه امروز به‌عنوان یک دغدغه جدی در حوزه کشاورزی شهرستان ورامین به‌حساب می‌آید، کمبود منابع آبی است به‌طوری‌که بحران آب در دشت ورامین سبب شده تا از مجموع ۸۰ هزار هکتار از اراضی قابل‌کشت ورامین، حدود ۵۰ درصد آن قابل‌استفاده باشد.

ورامین قطب تولید گندم و جو در استان تهران

رضا تاجیک یکی از کشاورزان ورامینی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در این شهرستان اظهار داشت: یکی از حوزه‌هایی که شهرستان ورامین از پتانسیل بالایی در آن برخوردار است، حوزه تولید گندم و جو است.

وی افزود: طی سال‌های اخیر و از گذشته تاکنون شهرستان ورامین از قطب‌های تولید گندم و جو در استان تهران محسوب شده و علاوه بر تأمین نیازهای مختلف منطقه، بخشی از نیازهای نقاط دیگر را نیز تأمین کرده است.

تاجیک ادامه داد: علمی شدن کشاورزی و استفاده از شیوه‌های مدرن و جدید به‌جای شیوه‌های سنتی سبب شده تا میزان محصولات تولیدی در شهرستان ورامین با توجه به بحران کمبود آب با مشکل مواجه نشود.

وی اضافه کرد: قطعاً ظرفیت‌های زیادی در حوزه تولید محصولات مهم و استراتژیک نظیر گندم و جو در شهرستان ورامین وجود دارد که کمبود منابع آبی یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که اجازه نمی‌دهد از تمامی پتانسیل‌های موجود به نحو شایسته‌ای استفاده کرد.

پتانسیل‌های ورامین در حوزه تولید گندم و جو

اصغر اشتری یکی از فعالان حوزه کشاورزی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با برنامه‌های جهاد کشاورزی طی سال‌های اخیر شاهد موفقیت در تولید محصولاتی نظیر گندم و جو در ورامین بوده‌ایم.

وی افزود: مبارزه با آفات و خطراتی که محصولات و مزارع گندم و جو در ورامین را تهدید می‌کند، یکی از برنامه‌هایی بوده است که با جدیت از سوی مسئولان پیگیری و به نتایج خوبی رسیده است.

اشتری ادامه داد: هم‌اکنون نیز کشت پاییزه در مزارع و اراضی قابل‌کشت شهرستان ورامین آغازشده است و امیدواریم که در سال زراعی جدید نیز شاهد افزایش میزان تولیدات کشاورزان ورامینی در این حوزه باشیم.

کشت گندم و جو در بیش از ۲۱ هزار هکتار از اراضی ورامین

محمدحسین تاجیک رییس جهاد کشاورزی شهرستان ورامین نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بیش از ۲۱ هزار هکتار از اراضی شهرستان ورامین به گشت گندم و جو اختصاص پیداکرده است.

وی افزود: بیش از ۱۱ هزار هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت جو  و بیش از ۱۰ هزار هکتار نیز زیر کشت گندم قرار دارد و طی روزهای اخیر نیز کشت پاییزه این محصولات در شهرستان آغازشده است.

تاجیک ادامه داد: خوشبختانه با تلاش‌های انجام‌شده و برنامه‌ریزی صورت گرفته در کنار همت و تلاش کشاورزان ورامینی، در میزان اراضی قابل‌کشت گندم و جو در این منطقه تغییری ایجاد نشده است درحالی‌که اکنون کمبود منابع آبی وجود دارد.

وی با اشاره به میانگین برداشت محصول گندم و جو در سال زراعی گذشته در شهرستان ورامین گفت: در شهرستان ورامین به‌صورت میانگین در هر هکتار پنج‌تن گندم و بیش از چهار تن جو برداشت‌شده است.

رییس جهاد کشاورزی شهرستان ورامین متذکر شد: یکی از برنامه‌هایی که با جدیت از سوی جهاد کشاورزی دنبال می‌شود، گسترش آبیاری نوین و استفاده از شیوه‌های مدرن کشاورزی به‌جای شیوه‌های سنتی است که می‌تواند در تولید کمی و کیفی محصولات مؤثر باشد.

منبع : مهر

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.