با ما همراه باشید

اتاق خبر

۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات تکلیفی اشتغال، در انتظار تخصیص

وزیرکار گفت: بیش از سه هزار میلیارد تومان تسهیلات تکلیفی برای اشتغال در مصوبات دولت، بانک مرکزی و بانک‌های عامل در مصوبات سفر ریاست‌جمهوری در نظر گرفته شده است که پیشرفت خوبی ندارد.

به گزارش خبر استان به نقل از تسنیم، کاهش نرخ بیکاری یکی از دغدغه های دولت ها است. خوشبختانه نرخ بیکاری طی 17سال گذشته از سال 84تا کنون, در تابستان 1401 کمترین میزان را به خود اختصاص داد.

ثبت نرخ 8.9 درصدی بیکاری در تابستان امسال، کمترین میزان نرخ اعلام شده در 17 سال گذشته از سال 84 تا کنون بوده است. این همان نقطه عطفی است که گزارش جدید مرکز آمار و فعالیت‌های اقتصادی دولت را برجسته می‌کند.  تابستان سال 1384 نرخ بیکاری در کشور 11 درصد بود که بعد از گذشت 17 سال این نرخ در تابستان سال 1401 به 8.9 درصد رسیده است. نکته مهم اینجاست که بالاترین نرخ بیکاری ثبت شده در 17 سال اخیر، مربوط به سال 95 بوده که 12.7 درصد ثبت شده است، یعنی زمانی که برجام در حال اجرا بود و دولت روحانی از رونق اقتصاد می‌گفت، اما رونقی که دولت روحانی از آن سخن می‌گفت به اشتغالزایی منتج نشد.

واکسیناسیون عمومی، تسهیل در صدور مجوزها و کاهش 5واحد درصدی مالیات تولید و از همه مهمتر پرداخت تسهیلات هدفمند اشتغالزایی و احیای واحدهای تعطیل‌شده و نیمه تعطیل از مهم‌ترین اقداماتی است که به رونق کسب و کار و رشد اشتغال کمک کرد.این اقدامات بخشی از کارهای دولت سیزدهم است که باعث رونق کسب و کار و کاهش نرخ بیکاری شد.

 * استفاده از ظرفیت کارآفرینان بدون نیاز به تسهیلات 

سید صولت مرتضوی, وزیرکار روزگذشته در سفر خود به مشهد گفت: نرخ بیکاری استان خراسان کمتر از میانگین کشوری است ولی توقع ما از استان خراسان‌رضوی بالاتر است و البته با وجود تلاش‌هایی که برای ایجاد اشتغال در این استان صورت گرفته است، آمار ارائه‌شده نشانگر آن است که میزان تحقق اشتغال در خراسان‌رضوی کمتر از تعهد سالانه است.

وی بیان کرد: یکی از تکالیف موجود در قانون، تسهیلات تکلیفی است که با استجازه از رهبر معظم انقلاب باید شرایط استفاده مناسب از آن برای حل مشکلات کشور با تلاش همه‌جانبه به نتیجه برسد.

مرتضوی بیان کرد: بیش از سه هزار میلیارد تومان تسهیلات تکلیفی در مصوبات دولت، بانک مرکزی و بانک‌های عامل در مصوبات سفر ریاست‌جمهوری در نظر گرفته شده است که پیشرفت خوبی ندارد.

رئیس شورای عالی کار گفت: باید از ظرفیت کارآفرینانی که نیاز به تسهیلات ندارند به خوبی استفاده شود به عنوان مثال بسیاری از آنها تمایل دارند در حوزه ساخت هتل اقدام کنند، که نیازمند مجوزهایی است و خود این موضوع امکان ایجاد اشتغال در استان را افزایش می‌دهد.

مرتضوی افزود: با توجه به فروکش‌ کردن بحران کرونا و افزایش ورود زائر به استان خراسان‌رضوی، می‌توان از این ظرفیت به خصوص در حوزه گردشگری سلامت بهره برد و امید است با پیگیری مسئولان استان، موضوع عقب‌ماندگی این استان نسبت به تعهدش در زمینه ایجاد اشتغال جبران شود.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.