با ما همراه باشید

اتاق خبر

اختراعی که از دود آب تولید می کند

خبراستان:یکی از مخترعان جوان کشورمان موفق به ساخت دستگاهی شده است که از بخار موجود در دودکش واحدهای صنعتی آب استحصال می کند.

این پژوهشگر و مخترع که در نیروگاه سیکل ترکیبی شهدای پاکدشت مشغول به کار است در مصاحبه با خبرگزاری صدا وسیمای استان تهران گفت: نیروگاه شهدای پاکدشت به عنوان بزرگترین نیروگاه سیکل ترکیبی خاورمیانه ظرفیت تولید بیش از ۲۸۰۰ مگاوات برق را دارد.
اختراعی که از دود آب تولید می کند
علی ایوبی که فارق اتحصیل رشته مهندسی نانوتکنولوژی در مقطع دکتری است، افزود: برای تولید هر مگاوات برق در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی حدود ۹۰ لیتر آب مورد نیاز است که این میزان مصرف آب از منابع طبیعی مثل سفره‌های زیرزمینی یا سد‌ها تامین می‌شود.

وی گفت: مصرف روزانه آب در نیروگاه شهدای پاکدشت بیش از ۲۵۰۰ متر مکعب در روز است که این مقدار در فصل گرم سال افزایش می‌یابد.

وی افزود: با توجه به بحران کم آبی که نیروگاه با آن مواجه است به این فکر افتادیم که از منابع جدیدی برای تامین آب مورد نیاز استفاده کنیم.

ایوبی گفت: از سال ۹۶ روی این طرح کار کردیم و پس از دو سال نمونه اولیه دستگاه در ابعاد آزمایشگاهی ساخته و بر روی یکی از واحد‌های نیروگاه نصب شد.

وی افزود:۵ درصد حجم گاز‌های حاصل از احتراق در دودکش واحد‌های نیروگاه را بخار آب تشکیل می‌دهد و به عبارتی روزانه از هر دودکش نیروگاه بین ۶۰ تا ۸۰ تن بخار آب خارج می‌شود.

این پژوهشگر گفت: دستگاهی که بنده ساخته ام بر اساس تکنولوژی جذب عمل می‌کند و می‌تواند بیش از ۵۰ درصد رطوبت موجود در گاز‌های احتراق را از دودکش جدا کند و به صورت آب مقطر و با کیفیت بالا ذخیره کند.

وی افزود: عملکرد این سامانه به این صورت است که ابتدا گاز‌های خروجی از دودکش با استفاده از موتورفن قوی به برج جذب در این دستگاه هدایت می‌شود.

ایوبی گفت: در مسیر جریان دود نوعی ماده معدنی جاذب رطوبت به صورت دوش مانند پاشیده می‌شود و مقدار قابل توجهی از بخار موجود در دودکش را جذب خود می‌کند.

وی افزود: وقتی که طی فرآیند جذب ماده معدنی رقیق شد در قسمت دیگر این دستگاه آب از این محلول جدا می‌شود و ماده جاذب معدنی دوباره به چرخه دستگاه بازگردانده می‌شود.

وی گفت: با برآورد‌ها و نتایج به دست آمده اگر این دستگاه در ابعاد صنعتی ساخته شود قادر خواهد بود در شرایط مختلف و بسته به فصول مختلف سال از هر دودکش روزانه بین ۶۰۰ تا ۹۰۰ متر مکعب آب استحصال کند.

وی افزود: به عبارتی اگر ما تنها برای ۴ یا ۵ دودکش از مجموع ۱۲ دودکش نیروگاه از این سامانه استفاده کنیم قادر خواهیم بود به طور کامل نیاز روزانه آب در این نیروگاه را تامین کنیم.

وی در پایان گفت: این دستگاه در کلیه صنایعی که از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند مثل کارخانه‌های ذوب آهن، شرکت‌های عظیم فولاد و نیروگاه‌ها کاربرد دارد و می‌تواند آب مصرفی آن‌ها را از منبعی پنهان و در دسترس تامین کند.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.