با ما همراه باشید

اتاق خبر

طلافروشان و پزشکان در لباس کارگر ساختمانی!

خبر استان: هر جا بحث پرداخت یارانه یا امتیازی است فساد و سوءاستفاده نیز دیده می‌شود. این بار این مسأله به حوزه بیمه‌های اجتماعی کشیده شده آن هم بیمه ضعیف‌ترین قشر جامعه یعنی کارگران ساختمانی.

مثلاً وکلایی بودند که بیمه آنها تحت عنوان کارگر ساختمانی رد می‌شد. یا برخی از طلا فرو‌شان نیز خود را به‌عنوان بنا یا گچ کار معرفی کردند؛ باور چنین اخباری در تصور نمی‌گنجد ولی متأسفانه صحت داشت. حدود 18 وکیل در پایتخت برای خود، بیمه کارگرساختمانی رد می‌کردند یا مثلاً دندانپزشکی برای پرداخت حداقل حق بیمه، در قالب کارگرساختمانی همین تخلف را مرتکب شده بود.

رئیس هیأت مدیر کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور با تأیید خبر فوق می‌گوید: از آن جایی که در خصوص بیمه کارگران ساختمانی، افراد فقط 7 درصد حق بیمه پرداخت می‌کنند این نوع حق بیمه همیشه مورد سوء‌استفاده برخی سودجویان قرار می‌گرفت. از این رو درصدد برآمدیم تا روال جدیدی برای پالایش بیمه کارگران پیش بگیریم. در روند جدید، افراد ابتدا باید وارد سامانه خدمات رفاهی ایرانیان شده و پس از آن وارد سامانه پالایش کارگران ساختمانی شوند. بعد از شناسایی و تأیید مشخصات فردی، صنف مورد نظر مشخص می‌شود. در این بانک اطلاعاتی مشخصات کلیه افرادی که کارت بهداشت دارند، اعضای سازمان نظام مهندسی، اعضای سازمان نظام پزشکی و حتی افرادی که کارت بازرگانی دارند ثبت شده است.

به‌گفته او، با شروع به کار این سامانه از حدود 500 هزارنفری که قبلاً بیمه شده بودند، بیمه نزدیک به 180نفر قطع شده زیرا این افراد به تشخیص سامانه کلاً کارگر ساختمانی نبودند.

رئیس هیأت مدیر کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور در ادامه می‌افزاید: در میان این افراد هنگام شناسایی به موارد غیرقابل باوری برخوردیم. به‌عنوان مثال فردی که واردکننده کلان خودرو بود یا فردی که در طول یک سال بیش از 50 معامله ملک انجام داده بود و به قولی می‌توانیم بگوییم که انبوه ساز بوده و برای خود بیمه کارگرساختمانی رد می‌کردند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا وکلا هم در حیطه افراد مذکور بودند، می‌گوید: بله، حدود 18 نفر از افرادی که دارای پروانه وکالت بودند، بیمه کارگران ساختمانی دریافت می‌کردند. در طول دو سال گذشته حدود 200 هزار تخلف در این حوزه دیده شد. نمونه عجیب دیگر فردی بود که قبل از گرانی‌های مسکن ساکن ملکی معادل 17 میلیارد تومان در یکی از شهرستان‌ها بود.

شوکت با بیان اینکه با کمک سامانه همه این افراد شناسایی و حق بیمه آنها حذف شده، ادامه می‌دهد: سوء‌استفاده‌کنندگان جدید نمی‌توانند از طریق این سامانه به هدف خود برسند این در حالی است که کارگرانی که در حقیقت در این شغل هستند از زمان ثبت‌نام تا تأیید ظرف مدت یک ماه بیمه می‌شوند./ایران

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.