با ما همراه باشید

اتاق خبر

بازار با بوی تند کالای چینی / تاجران فصلی چه بر سر بازار آوردند

خبراستان: تولیدات گسترده و متنوع چینی‌ها این روزها بازار ایران را به فروشگاهی از این کالاها تبدیل کرده است و در این میان تاجران فصلی هم از نبود نظارت ها نهایت سود را می برند.

این روزها تقریبا تمام کالاهای موجود در بازار یا چینی هستند و یا نمونه چینی دارند کالاهایی که گاهی کمیتشان در بازار بیش از کیفیتشان است موضوعی که داد مردم و بسیاری از فروشندگان را به آسمان برده؛ انگار بازار با بوی تند کالای چینی به یک اصل تبدیل شده است.
بر اساس این گزارش، با گشت و گذار در بازار و پرس و جو از فروشندگان بر گمانه‌زنی‌مان درباره شدت حضور چینی‌ها در چهار سوق خرید و فروش مهر تأیید خورد.
مهدی یک فروشنده کفش است که از وضعیت بازار این طور گفت: بیش از 90 درصد کالاهای موجود در مغازه‌ام چینی هستند و برخی از آنها را به اسم تایوان و سایر کشورها می‌فروشم.

این فروشنده با نشان دادن کفشی که روی آن نام یک برند معروف به چشم می‌خورد و ظاهر آن نیز چندان بی‌کیفیت نشان نمی‌داد، افزود: این کفش هم چینی است و البته بی‌کیفیت، اما ظاهر دارد!

صحبت‌های این فروشنده با همکارانش در دیگر صنوف کاملا مشابه بود یعنی فروش اجناس چینی در ویترین‌های با رنگ و لعاب به اسم برندهای معروف!!!
اما در مقابل این معامله مردم قرار دارند، که وقتی پای صحبتشان می‌نشینی از ارزانی کالای چینی بسیار سخن گفته و البته برخی‌شان معتقدند کالای چینی با قیمت ارزانش می‌تواند خواسته آنها را برطرف کند اما برخی دیگر کیفیت توأم با ارزانی را ارجح می‌دانند. با این حال مردم معتقدند که ارزان فروشی چینی‌ها پای این کالاها را حتی با کیفیت کم به میان اقشار مختلف باز کرده است.
** چه کسی کالای چینی وارد می‌کند؟
سر نخ واردات کالای چینی آن هم از نوع بی‌کیفیت را که دنبال کردیم در مسیر با فروشندگانی مواجه شدیم که در کنار تجار گمنام و صاحب نام دست به واردات می‌زنند. سعید یکی از همین فروشندگانی است که واردات از چین را انجام می دهد و ادعا می‌کند اگر امروز به او 500 میلیون تومان بدهیم دو هفته دیگر  کالای چینی با هر کمیت و کیفیتی که بخواهیم را برایمان به ایران می آورد.البته  این ادعای فروشنده روایت از داستانی داشت که این روزها در سراسر بازار جاری است. داستان تاجران فصلی!
تاجرانی که علاقمندی آنها به واردات کالا با تغییر فصل و البته مظنه بازار رنگ عوض می‌کند و در هر زمان بنا به شرایط حاکم بر کشور و تقاضای مردم کالایی را وارد می‌کنند که سود بیشتری برایشان داشته باشد. برای تاجران فصلی نه کیفیت مهم است و نه رضایت مشتری پس از خرید!!!
** مردم جنس بی‌کیفیت نخرند

اما در این میان ولی الله افخمی رئیس سازمان توسعه تجارت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: برخی کالاها مانند دارو که استاندارد آنها اجباری و تحت نظارت ارگان‌هایی مانند وزارت بهداشت است گمرک در بدو ورود بدون تأیید موسسه استاندارد اجازه ترخیص این کالاها را نمی‌دهد.
اما سایر کالاهایی که مشمول استاندارد اجباری نیست به تشخیص و انتخاب واردکننده به کشور وارد می‌شود.
وی افزود: اگر خریدار کالای ارزان و بی‌کیفیت را نخرد واردکننده ضرر می‌کند و دیگر جنس بی‌کیفیت وارد نمی‌کند.
لازم به ذکر است با این اوصاف نمی‌توان به نظارت‌های اهرمی بر واردات کشور تکیه کرد و نهایتا همه چیز به مردم بازمی‌گردد. اما نباید فراموش کرد یک سر گره این مشکل به دست مسئولان است که باید بر واردات کشور نظارت صحیح داشته باشند اما سر دیگر آن بی‌شک به دست خود ماست که کالای ارزان بخریم یا باکیفیت!
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.