حادثه سقوط «ایتیآر» آسمان و افزایش نگرانیهای مردم سوژه ما از اینستاگرام محسن جلالپور رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران شروع شد. وی خاطره سفر هوایی روز گذشتهاش را اینگونه به رشته تحریردرآورده بود که این روزها در فرودگاهها میشود چهره مضطرب و نگران مردم را دید.آنچه در کوه دنا اتفاق افتاده به این زودی […]
نمونه این اضطراب و نگرانی را امروز (روز گذشته) به چشم دیدم و به گوش شنیدم. سه چهارساعت پیش برای سفر به یکی از استانهای شمال غربی کشور به فرودگاه مهرآباد رفتم. با دوساعت تأخیر، تشریفات پرواز انجام شد و آماده شدیم که سوار هواپیما شویم. از اتوبوس که پیاده شدیم،دیدیم هواپیما ATR است. مردم بشدت اعتراض کردند و پیشنهاد اکثریت این بود که هیچ کس سوار هواپیما نشود. عدهای هم پادرمیانی کردند و سرانجام همه سوارشدیم.
خلبان از تأخیر پرواز عذر خواهی کرد و گفت دلیلش بدی آب و هوا بوده است اما تأکید کرد که اضافه بار هواپیما باعث میشود او پرواز نکند. بعد از صحبتهای خلبان،مسافران پرواز بشدت اعتراض کردند. میگفتند مگر ما مسبب اضافه بار هواپیما هستیم؟چند دقیقه به همین شکل گذشت که متوجه شدیم هواپیما 200کیلو اضافه وزن دارد. راه حل پرواز این بود که سهنفر از مسافران به صورت داوطلبانه پیاده شوند. تعداد منصرفان از پرواز از سه نفر بیشتر شد. مشکل دیگری هم وجود داشت. بار هواپیما را کامل خالی کردند تا بار منصرفان را به آنها بدهند و 45دقیقه بعد هواپیما آماده پرواز شد.
روزنامه ایران این موضوع را ابتدا ازمقصود اسعد سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی پیگیری کرد.سؤال ما این بود که در شرایط مشابه خارج از کشور، وقتی خلبان با اضافهوزن مواجه میشود چه تصمیمی میگیرد؟ وی توضیح داد:طبق کتاب هواپیما و قوانینی که وجود دارد اگر وزن هواپیما بیش از استاندارد تعریف شده آن هواپیما باشد، باید بار آن تخلیه شود و پرواز بعدی بارها را جابهجا کند. اگر هواپیما با تخلیه بار به وزن استاندارد نرسید، خلبان میتواند از مسافران (بهصورت داوطلبانه) بخواهد که با پرواز بعدی به مقصد مورد نظر خود بروند.
وی ادامه داد: وقتی هواپیما سنگین باشد امکان بلند شدن از باند فرودگاه و حتی نشستن را ندارد بدین جهت خلبان باید به وزن هواپیما (در تمام پروازها محاسبات وزنی به خلبان ارائه میشود) توجه کند و قطعاً این توجه ربطی به سانحه هواپیمایی یاسوج ندارد.در تمام پروازها وزن هواپیما اهمیت دارد اگر قصوری در این رابطه رخ دهد هواپیما دچار مشکل میشود. به نظر میرسد در پرواز مورد اشاره، کانتر پذیرش دقت نکرده و وزن هواپیما بیش از استاندارد تعیین شده بوده است. اما باید اولویت تخلیه بار میبود.
وی خاطرنشان کرد: بهطور متوسط وزن مسافران 80 کیلو در نظر گرفته میشود لذا باری که مورد پذیرش قرار میگیرد با احتساب وزن مسافران است لذا اضافه وزن هواپیما نباید در پروازها رخ دهد.این پرواز که صبح روز گذشته به اردیبل رفت متعلق به شرکت ایران ایر و هواپیمای آن ای تی آر پسابرجامی بود. بدین جهت شرکت ایران ایر در این باره توضیحاتی ارائه کرد.
معصومه اصغرزاده سخنگوی شرکت هواپیمایی ایران ایر درباره پرواز 495 گفت:این پرواز به علت وضعیت بد آب و هوایی با تأخیر نسبت به پذیرش مسافران اقدام کرد.زمانی که 66 نفر از مسافران سوار هواپیما شدند خلبان اعلام میکند هواپیما با 200کیلو اضافه وزن روبهرو است به همین جهت محترمانه از مسافران(3 نفر) میخواهد که داوطلبانه نسبت به ترک هواپیما اقدام کنند که در نهایت 10نفر پیاده میشوند و هواپیما با 56 مسافر به اردبیل میرود.
وی ادامه داد: هواپیمای ای تی آر محل بار زیادی ندارد لذا اضافه وزن تنها از طریق کاهش مسافران امکانپذیر بود و خلبان چارهای غیر از این موضوع نداشت. اما دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی درباره توضیح ایران ایر، خاطرنشان کرد:درست است که محل بار هواپیمای ای تی آر کم است اما شرکت هواپیمایی باید بلیت کمتری به فروش برساند تا چنین مشکلی پیش نیاید یا این افزایش فروش را با کنترل تنظیم کند.
گفتوگو با سایر کارشناسان نیز بیانگر این مطلب بود که پیاده کردن مسافران بعد از خالی کردن بار هواپیما باید اتفاق میافتاد و کاری که در مورد حادثه اخیر رخ داد تنها قصور در محاسبه وزن هواپیما بوده است.به هر ترتیب در شرایطی که مردم نسبت به پروازها اطمینان خود را از دست دادند وجود هر گونه رخداد به افزایش استرس مسافران منجر میشود.
البته به نظر میرسد سانحه اخیر باعث شده که خلبانها برای انجام پرواز دقت بیشتری داشته باشند و دیگر هیچ گونه اهمال کاری شرکت را نپذیرند. طبق گفته کارشناسان، سازمان هواپیمایی باید دقت بیشتری بر فعالیت شرکتهای هواپیمایی داشته باشد به خصوص شرکتهای هواپیماییای که به کشورهای خارجی پرواز ندارند.سازمانهای هواپیمایی جهانی به صورت رندوم پروازهایی که در فرودگاههای مختلف مینشینند را چک میکند لذا شرکتهایی مانند آسمان که پرواز خارجی ندارند فعالیت آنها و وضعیت هواپیماها باید کنترل بیشتری شود