دکتر رهایی با تقدیر از رویکرد مدیریتی جدید در واحد ورامین-پیشوا که با نگاه مسأله محور و کاربردی خود توان مضاعفی در دانشگاه ایجاد کرده است خاطر نشان کرد: فراهم ساختن بسترهای لازم برای شبیه سازی محیط دانشگاه به فضای بازار کار با هدف آشنایی دانشجویان و فعالیت آنها در زمینه رشته تخصصی شان با […]
معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی ضمن حضور در جلسه شورای واحد ورامین-پیشوا مهم ترین سیاست های کلی حوزه آموزش را تبیین کرد و گفت: ارتقاء کیفی در سطح تمامی واحدهای دانشگاهی و سما یکی از مهم ترین موضوعات مورد مسؤلان دانشگاه است.باید شرایطی را از لحاظ بهبود کیفیت ارائه خدمات فراهم کنیم تا دانشجو با دست پر دانشگاه را ترک نماید.
علیرضا رهایی کاهش دانشجو و فضای رقابتی سنگین در این رابطه را یکی از چالش های عمده مطرح کرد و افزود:یکی از مزیت های بخش خصوصی در دنیا انعطاف پذیری و تطبیق آن با شرایط موجود می باشد. دانشگاه آزاد اسلامی هم باید مثل بخش خصوصی فکر کند چه خدماتی ارائه دهد تا متقاضیات ادامه تحصیل با آگاهی از آنها این مرکز را برای ادامه تحصیل خود انتخاب نمایند.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی از برنامه ای محوری برای ارتقاء سطح کیفیت این دانشگاه خبر داد و گفت:سامان دهی و راه اندازی پورتال یکپارچه آموزشی و برنامهریزی سامانه جامع نظارت و ارزیابی و تدوین طرح آمایش دانشگاه آزاد اسلامی براساس نیازهای منطقه ای و توانایی های هر واحد دانشگاهی و بازنگری و فعال نمودن شورای برنامه ریزی دانشگاه از جمله این برنامه هاست.
وی هدف از راه اندازی پورتال سراسری را یکسان سازی و وحدت رویه در امور جاری واحد های دانشگاهی عنوان کرد و در ادامه خاطرنشان کرد: سامانه باز مهندسی رشته ها در راستای پایش رشته ها و بر اساس شاخص های متنوع و با نگاه آمایشی در سطح مراکز، واحدها، استان ها و مناطق دانشگاهی به تفکیک صورت می گیرد.
رهایی حرکت در مسیر طرح آمایش آموزش عالی را ضرورت ارتقاء کیفیت آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی دانست و گفت: این طرح مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و دانشگاه به طور جدی در این مسیر گام بر می دارد چرا که طرح آمایش بر حسب نیازهای منطقهای، پتانسیلهای تخصصی واحدها و مراکز آموزشی تدوین شده است و به عنوان نقشه راه برای توسعه آموزش بسیار راه گشاست.
پیاده سازی سامانه نظارت و ارزیابی و جلوگیری از رکود علمی
دکتر رهایی یکی از رویکردهای مهم معاونت آموزش را نظارت بر واحدها و مراکز آموزشی به منظور اصلاح و بهبود روند آموزشی برشمرد و خاطرنشان کرد: سامانه نظارتی ایجاد شده کمک خواهد کرد که واحدها به طور مستمر گزارش عملکرد خود را ارسال کنند تا در معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی بررسی شود و نقاط قوت و ضعف گزارشها مشخص و به واحدها به منظور اصلاحات اعلام شود که در نهایت این فرایند به ارتقاء سطح کیفیت آموزش منجر خواهد شد.
این مقام مسؤل دانشگاهی ادامه داد: طبق بررسیهای صورت گرفته اعضای هیات علمی دارای رکود علمی این دانشگاه شناسایی شدند و به آنها تذکر داده شده است. موضوع رکود علمی اعضای هیات علمی برای دانشگاه مهم است و باید این افراد تحرک علمی پیدا کرده و فعالیتهای خود را در ایرع وقت اصلاح نمایند.
وی از اجرای طرح همزمان ویژه استادان حق التدریس نیز خبر داد و افزود: هم چنان که اعضاء هیأت علمی به صورت مستمر مورد ارزیابی قرار می گیرند استادان حق التدریس نیز از این اصل مهم جدا نمی باشند و از نظر علمی باید خود را به اثبات برسانند.
تبدیل شدن واحد ورامین به الگوی موفق کارآفرینی
علیرضا رهایی ضمن با اشاره به معضل بیکاری در جامعه و اهمیت نقش دانشگاه ها برای مقابله با این مشکل بیان کرد: دانشگاهها به عنوان مهمترین نهاد پرورش نیروی انسانی و تبدیل آن ها به نیروی متخصص مورد نیاز در فرآیند خلق ایده تا تبدیل آن به ثروت به شمار میرود و تجربه نشان داده است که برای این نیروهای خلاق هر کجا بستر لازم ایجاد شده پتانسیل خود را نشان دادهاند.
معاون آموزش دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این سؤال که چرا دانشجویان ما از وارد شدن در فضایی غیر از دانشگاه می هراسند افزود: دانشگاه وظیفه دارد تا دانشجویی تربیت کند که ضمن کسب علم و دانش با شرایط کار و فضای بازار هم آشنایی پیدا کرده و بعد از اتمام تحصیل، موفقیت خود را ازنشستن بر روی صندلی دیگر در دانشگاه دنبال نکند.
دکتر رهایی با تقدیر از رویکرد مدیریتی جدید در واحد ورامین-پیشوا و قرچک که با نگاه مسأله محور وکاربردی خود توان مضاعفی در دانشگاه ایجاد کرده است خاطر نشان کرد: این واحد دانشگاهی با بهره مندی از امکانات خود شامل آزمایشگاه های مجهز و مزارع آموزشی و تحقیقاتی متعدد توانسته است در حوزه کشاورزی و علوم صنابع غذایی نقش آفرینی کرده و مؤثر واقع شود.
رهایی افزود: فراهم ساختن بسترهای لازم برای شبیه سازی محیط دانشگاه به محیط کار با هدف آشنایی دانشجویان و فعالیت آنها در زمینه رشته تخصصی شان با موفقیت در واحد ورامین اجرا شده است و با پایلوت شدن این واحد در حوزه غذا وامنیت غذایی به زودی به الگوی موفق کار آفرینی تبدیل می شود.
معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه در پایان از ادامه حرکت قدرتمند در مسیر ارائه خدمات بهینه به دانشجویان تأکید کرد و عنوان کرد: بر همه ما دانشگاهیان وظیفه است تا با رعایت صرفه و صلاح دانشگاه بهترین خدمات را به دانشجویان خود ارائه دهیم و با توسعه فعالیت های خود موجبات سربلندی نظام جمهوری اسلامی را فراهم بیاوریم.