با ما همراه باشید

اتاق خبر

پرداخت یک هفته‌ای تسهیلات به کشاورزان

خبراستان: مدیرعامل بانک کشاورزی از پرداخت ۲۰ هزار میلیارد تومان از بدهی بانک مرکزی خبرداد و گفت: حداکثر یک هفته پس از اعلام درخواست کشاورز و فقط با یکبار مراجعه به بانک تسهیلات پرداخت می‌شود.

مرتضی شهید زاده امروز در نشستی خبری در وزارت اقتصاد با بیان اینکه بانک کشاورزی دیگر استقراضی از بانک مرکزی نمی کند، گفت: از سال گذشته تاکنون ۲۰ هزار میلیارد تومان از بدهی مان را به بانک مرکزی پرداخت کردیم.

مدیرعامل بانک کشاورزی با اشاره به اینکه تحقیقات نشان می دهد که میزان اثرگذاری نرخ تسهیلات در قیمت تمام شده تولید کمتر از ۳ درصد است، افزود: سیستم بانکی باید ۲۵ درصد از منابع خود را در اختیار بخش کشاورزی قرار دهد. در بودجه سال ۹۵ هم ۱۴ هزار میلیارد تومان اعتبار برای بخش کشاورزی پیش بینی شده است.

وی از برنامه افزایش سرمایه این بانک به ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از محل فروش اموال دولتی به میزان ۵ هزار میلیارد ریال با توجه به اولویت های بخش کشاورزی کشور خبرداد و اظهارامیدواری کرد که طبق برنامه ای پیشنهاد شده سرمایه بانک از محل درآمدهای بانک مرکزی به بیش از ۵ هزار میلیارد تومان افزایش یابد و با این کار نسبت کفایت سرمایه بانک از تمام بانکهای کشور بالاتر خواهد رفت.

شهیدزاده از سه برابر شدن فعالیت ارزی بانک کشاورزی در دوران تحریم خبرداد و افزود: سال گذشته ۹ میلیارد دلار ال سی برای ۱۱ بانک کشور بازکردیم. در حال حاضر با ۲۵ کشور اروپایی ارتباطات بانکی و کارگزاری داریم و با بانکهای کشورهای ترکیه، مالزی و اندونزی و چین نیز ارتباطات مناسبی داریم. همچنین با بیش از ۴۰ بانک مذاکراتی را برای فاینانس، ری فاینانس، انتقال ارز و غیره انجام داده ایم.

مدیرعامل بانک کشاورزی از برنامه اجرا شده این بانک برای جمع آوری منابع از جامعه به منظور پشتیبانی بخش کشاورزی از طریق رقابت با بانکهای تجاری و خصوصی کشور خبرداد و افزود: اولویت اول ما پرداخت تسهیلات به زنجیره تولید است و دراین زنجیره صنایع صنایع تبدیلی از اولویت بیشتری برخوردار است. بر اساس اعلام بانک مرکزی ۸۰ درصد منابع از طریق بانک کشاورزی و ۲۰ درصد از منابع بخش خصوصی خواهد بود.

وی با اعلام اینکه حداکثر یک هفته پس از اعلام درخواست کشاورز و فقط با یکبار مراجعه به بانک تسهیلات پرداخت می شود، عنوان کرد: هر اعتبارسنجی ۳ سال اعتبار دارد. تسهیلات پرداختی بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان است. ۹۲ درصد از وام های ما بدون وثیقه ملکی و با ضمانت کشاورزان و یا سفته های کشاورزی پرداخت می شود. بیش از ۹۵ درصد از تسهیلات پرداختی به بخش کشاورزی هم توسط بانک کشاورزی پرداخت می شود.

شهیدزاده افزود: بدلیل بازدهی کم این بخش سایر بانکها تمایل چندانی به پرداخت تسهیلات به بخش کشاورزی ندارند. اما توسعه گلخانه ها که بازدهی ۵۰ درصدی و پرورش ماهی در قفس که بازدهی ۴۵ درصدی دارد، در دستور کارما قرار دارد. وی همچنین از دو برابر شدن تامین منابع مالی بانک کشاورزی نسبت به پارسال خبر داد.

منبع: مهر

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.