با ما همراه باشید

اتاق خبر

فرودگاه مهرآباد عامل مهم آلودگی هواست نه برج‌سازی

خبر استان : یک کارشناس اقتصاد با بیان اینکه برخی سازمان‌های مؤثر در آلودگی مانند وزارت راه به‌جای انجام وظایف قانونی خود به کارهای نکرده سایر سازمان‌ها می‌پردازند، گفت: عامل اصلی آلودگی پایتخت فرودگاه مهرآباد است نه برج‌سازی.فرهاد بیضایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با بیان این‌که بلندمرتبه سازی به‌خصوص روی مبادی ورودی تهران کار اشتباهی است، افزود: برج‌سازی تأثیر منفی در آلودگی هوا دارد اما با این حال کسی نمی‌تواند بگوید مهم‌ترین عامل در خصوص آلودگی هوا برج‌سازی است.

وی با ابراز این‌که وزارت راه هیچ گزارش کارشناسی در این زمینه ارائه نکرده است، تصریح کرد: علاوه بر این‌ تاکنون یک گزارش تحقیقاتی خاص دانشگاهی روی این مسئله تهیه نشده و نمی‌توان گفت چند درصد از آلودگی هوا متأثر از بلندمرتبه‌سازی است.

وی همچنین با اشاره به این‌که نکته‌ای که در بحث آلودگی اهمیت دارد نه برج‌سازی بلکه مسئله‌ای دیگر است، اظهار کرد: موضوع مهم این است که نهادهای مرتبط با بحث آلودگی هوا بیشتر از این که به وظایف قانونی و کارهایی که باید انجام دهند، بپردازند به کارهای نکرده نهادهای دیگر می‌پردازند.

وی ادامه داد: یکی از نهادها و سازمان که در بحث آلودگی مؤثر است وزارت راه و شهرسازی است. ضوابط بلندمرتبه سازی در طرح جامع و معاونت معماری و شهرسازی که دبیرخانه آن در وزارت راه و شهرسازی است، تهیه می‌شود، از این رو این وزارتخانه باید طرح‌های مربوطه را اصلاح و ضوابط بلندمرتبه‌سازی را کنترل کند.

این کارشناس اقتصاد در ادامه با اشاره به مسئله‌ای که به‌مراتب مهم‌تر از بحث بلندمرتبه‌سازی و برج‌سازی است، گفت: مسئله دوم که از مورد اول مهم‌تر است بحث فرودگاه‌ها و درصد بالای آلودگی‌ای که آنها در کلان‌شهرها دارند. شاید 30 سال پیش محل کنونی فرودگاه مهرآباد مناسب بود، اما سال‌هاست که به‌دلیل آلودگی ضرورت انتقال آن بیش از پیش احساس می‌شود.

بیضایی با بیان این‌که وزارت راه و شهرسازی از انتقال فرودگاه مهرآباد چشم‌پوشی می‌کند، افزود: انتقال فرودگاه آلودگی ناشی از فرودگاه را کاهش می‌دهد. در ضمن وزارت راه منابع مالی مورد نیاز شهرداری را مهیا کند تا بخش‌های دیگر عوامل آلوده کننده هوا را بتواند کنترل کند.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.