با ما همراه باشید

اتاق خبر

رسانه توهین کننده به مردم ورامین و قرچک تذکر گرفت

خبر استان : بیستمین نشست خبری سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همزمان با افتتاح نمایشگاه عکس اربعین در محل این وزارتخانه برگزار شد.

درابتدای این نشست خبری، حسین نوش‌آبادی  با تسلیت ایام اربعین حسینی در توضیح روند اجرای مراسم این روز گفت: تاکنون یک میلیون و ۴۵۰ هزارنفر در سامانه سماح که تحت مدیریت سازمان حج و زیارت است برای حضور در عتبات عالیات در ایام اربعین ثبت‌نام کرده و از این میزان یک میلیون و ۵۰ هزار نفر مدارک خود را تحویل داده‌اند و ویزای ۹۰۰ هزارنفر نیز از طریق سازمان حج و زیارت صادر شده است. البته تعدادی از ویزاها هم از مجاری دیگر به صورت شخصی یا سفارتخانه گرفته شده است که آمار آن در اختیار ما نیست. پیش‌بینی ما حضور یک و نیم میلیون نفر در مراسم اربعین امسال در عتبات است، به همین منظور و برای نخستین بار در چند نقطه مرزی شامل خرمشهر، سوسنگرد، اهواز، مهران و ایلام نیز خدمات کنسولی ارائه می‌شود.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس با اشاره به رأی دیوان عدالت اداری مبنی بر مسئولیت نداشتن وزارت ارشاد برای فیلترینگ پایگاه‌های اینترنتی بدون مجوز، تاکید کرد: برداشت ما از قانون مطبوعات این است که زمانی که مرجع صدور مجوز فعالیت برای خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اینترنتی، وزارت ارشاد است، مرجع رسیدگی به تخلفات نیز مطابق با قانون مطبوعات باید وزارت ارشاد باشد. دیوان عدالت اداری در رای اولیه خود که در فروردین ماه امسال صادر کرد؛ این حق را به ما داد و مراجع قضایی نیز مسئولیت این کار را برعهده ما می‌دانستند و البته با توجه به اعتراضی که صورت گرفته، در نشست پایانی دیوان؛ مصوبه‌ صادر شده در خصوص وظیفه داشتن ارشاد در فیلترینگ سایت‌های غیرمجاز ابطال شد، البته این آمادگی را همیشه داشته‌ایم که موضوعات مورد اختلافمان را در یک مرجع صالح رسیدگی کنیم، اما در این مورد اعتقاد ما این است که طبق قانون باید مرجع بررسی این موضوع وزارت ارشاد باشد.

او همچنین در پاسخ به موضع وزارت ارشاد درباره‌ی توهین یکی از رسانه‌ها به مردم ورامین و قرچک درباره حادثه رخ داده در این منطقه، گفت: حادثه قرچک دارای دو بعد بود، نخست درباره واقعه‌ای که در هنگام سخنرانی وزیر اسبق کشور اتفاق افتاد که توسط مراجع سیاسی و قضایی در حال پیگیری است، موضوع دیگر پیامدهای فرهنگی و رسانه‌ای این حادثه است که قابل تامل است. تعبیر تند برخی مطبوعات به این حادثه، درست نبود و تیترهای برخی از آنها حاکی از نپذیرفتن مسئولیت خطیر رسانه‌ای توسط آنها بود. نسبت دادن این واقعه با موضوعی که در شان مردم نیست و استفاده کردن از عبارت و تعبیر نادرست، حرکتی ناپسند و توهین به مردم ورامین به حساب می‌آمد که این موضوع از طریق وزارت ارشاد پیگیری و به رسانه خاطی تذکر داده شد، البته این رسانه نیز عذرخواهی کرده و عذرخواهی‌اش را نیز چاپ کرد.

نوش‌آبادی در ادامه مجددا به حواشی موجود پیرامون رمان زوال کلنل نوشته محمود دولت‌آبادی واکنش نشان داد و یادآور شد: اینکه رمانی در کشور ما مجوز برای انتشار نگیرد، دلیل بر این نمی‌شود که سایر کشورها هم بخواهند آن را منتشر نکنند. خیلی از فیلم‌های سینمایی است که در ایران امکان اکران نداشته اما در خارج از ایران به صورت گسترده اکران شده است. باید بپذیریم مقررات کشورها با همدیگر متفاوت است، ما نیز براساس مقرراتمان به برخی محصولات مجوز انتشار نمی‌دهیم، این کتاب هم از نظر مقررات داخلی کشور و نشر تاکنون مجوز انتشار نداشته و البته پاسخگویی درباره انتشارش در سایر کشورها نیز برعهده ما نیست.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  توضیحی نیز درباره علت کاهش میزان سکه‌های اهدایی در جایزه ادبی جلال آل احمد ارائه داد و درباره‌ی  احتمال کاهش اعتبار این جایزه به واسطه این اقدام، گفت: به نظر ما اعتبار جایزه‌ها به میزان هدیه نقدی و کمیت آن نیست و ما با معیار مقدار جایزه، جوایز را اعتبارسنجی نمی‌کنیم. از ابتدای شکل‌گیری این جایزه به دلیل اهمیت موضوع، سقف هدیه آن بالا در نظر گرفته شده بود، اما در ادامه مسئولان برای تامین اعتبار آن با مشکل مواجه شدند و متوجه شدیم برای تامین آن با توجه به محدودیت منابع مالی، هر ساله با معضلاتی روبرو هستیم، به همین خاطر در شورای عالی انقلاب فرهنگی و در کمیسیون مربوطه مقرر شد میزان سکه‌های این جایزه کاهش یابد.

او اضافه کرد: سال گذشته به دلیل اینکه مصوبه شورا در این زمینه را نداشتیم، مبلغ جایزه تامین شد که البته مطلع هستید برای این کار از دیگران کمک گرفتیم، اما امسال مقرر شد این جایزه با کاهش مبلغ نقدی همسان با جایزه کتاب سال به اهدای هدایا بپردازد که خب البته این نشان داد ما گاهی تصمیم‌هایی می‌گیریم که مجبوریم در آن بعدا تجدیدنظر کنیم.

نوش‌آبادی در ادامه‌ی سخنانش درباره‌ی جایزه‌ی جلال و در پاسخ به این سوال که آیا از دید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محتوای این جایزه منطبق با فلسفه وجودی آن بود یا خیر، تصریح کرد: مطلع هستیم که انتقاداتی به این جایزه وارد بوده و تحلیل‌های متفاوتی درباره نتایج آن انجام شده است، اما به اعتقاد من جایزه سعی دارد متناسب با اهدافی که برای آن تبیین شده است، حرکت کند و امسال هم داوران سعی کرده‌اند مطابق با شأن جایزه جلال درباره آن داوری کنند و منتخبین نیز به شکلی در نهایت انتخاب شدند که با روح اساسنامه جایزه متناسب بوده و با ایده‌ها و افکار جلال نیز همخوانی داشته باشد؛ به هر حال جلال آل احمد نویسنده‌ای بوده که فراتر از زمان و مکان می‌اندیشیده و طیف‌های متنوع فکری را برمی‌تافته است. امسال در جایزه جلال، سلایق مختلفی حاکم بود و در عین حال ما نیز بر این باوریم که جایزه باید مسیر تکاملی خود را در هر سال طی کند. قبول داریم که انتقاداتی به این جایزه وارد است، اما این سیر تکاملی باعث می‌شود که این انتقادات در آینده کمتر شود.

سخنگوی وزارت ارشاد همچنین گریزی به  مصادیق نفوذ فرهنگی در کشور زد و متذکر شد: پروژه‌های نفوذ از ابتدای پیروزی انقلاب در کشور ما مطرح شد و خوشبختانه با تلاشی که مجموعه نظام داشت، تاکنون به نتیجه نرسیده است، البته در این میان حوزه فرهنگ یکی از حوزه‌های بسیار حساس و مهم بوده که دشمن همواره مترصد بوده از مجرای آن به ما لطمه وارد کند و انقلاب را به مسیری ببرد که خواست خودش است. ما به ترفندهای دشمن در این مسیر آگاهی داریم و اجازه نخواهیم داد تا نیات شوم آنها محلی برای بروز و ظهور پیدا کند.

نوش‌آبادی اضافه کرد: سعی داریم با تدوین برنامه منطبق با سیاست‌های کلی فرهنگی نظام به شکلی حرکت کنیم که منطبق با اصول و معیارهای اسلامی و انقلابی و منطبق با سبک زندگی اسلامی ایرانی باشد و می‌دانیم نفوذ زمانی محقق خواهد شد که مردم از ارزش‌ها فاصله گرفته باشند. به اعتقاد من تا زمانی که به فرهنگ اسلامی و ایرانی و آموزه‌های دینی‌مان پایبند بوده و سبک زندگی‌مان را منطبق با آن انتخاب کنیم، دشمن برای نفوذ راهی پیدا نخواهد کرد.

او سپس در پاسخ به تصور این وزارتخانه از وضغیت احتمالی بودجه فرهنگ و هنر برای سال آینده، گفت: گزارش نهایی بودجه‌بندی سال آینده منتشر نشده است، اما آقای جنتی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی همواره دغدغه جدی برای جذب و تخصیص بودجه متناسب داشتند و دولت نیز به طور طبیعی همین نگاه را دارد. ما در سال جاری با وجود تخصیص نیافتن مناسب بودجه، جزو وزارتخانه‌هایی بودیم که موفق به جذب متناسب بودجه شدیم که امیدواریم این اتفاق تا پایان سال جاری تداوم داشته باشد و در سال آینده نیز ادامه پیدا کند.

وی در ادامه‌ی مبحث بودجه مشخصا به معاونت قرآن و عترت  وزارت ارشاد اشاره و تصریح کرد: فعالیت‌های قرآنی وزارت ارشاد با توجه به بودجه و امکانات ما به صورت مداوم و پیگیر در حال اجراست. امسال برای این معاونت بودجه‌ای معادل ۱۴ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که البته نمی‌دانیم چقدر از این بودجه جذب و تخصیص یافت، با این حال تلاش ما بر این است که به هر میزانی که برای بودجه اعتبار در نظر گرفته می‌شود، کاملا جذب و تخصیص مربوط به آن انجام شود.

نوش‌آبادی درباره جشنواره فیلم فجر و حضور سلایق مختلف فیلمسازان نیز گفت: امسال سال فوق‌العاده‌ای است و نقطه عطف سینمای کشور را در جشنواره خواهیم دید چراکه کارگردانان منزوی همه آمده‌اند. امسال بزرگان سینما در جشنواره حاضر هستند همه سینماگران شهیر و بنام به صحنه آمده‌اند. جشنواره امسال از یک رونق و کیفیت بالایی برخوردار است. کسانی به عرصه فیلم‌سازی آمده‌اند که نشانه جهش و امیدواری در حوزه سینماست.

او درباره آخرین وضعیت فیلم سینمایی «رستاخیز» هم اظهار داشت: در حال حاضر توپ در زمین کارگردان و تهیه‌کننده است. ما مشکلی نداریم. باید مشکل توسط دوستان حل شود. ارشاد تلاش خود را برای اینکه این فیلم در نوبت اکران قرار نگیرد کرد اما همکاری کارگردان باید صورت گیرد. این فیلم تعارضی با قوانین جمهوری اسلامی ندارد. شکل به نوع نظر مراجع برمی‌گردد  و انطباق با فیلمنامه مشکل نیست.

سخنگوی وزارت ارشاد همچنین درباره اکران فیلم‌ها و انیمیشن‌های خارجی در برخی پردیس‌ها از جمله کوروش موضع گرفت و گفت: محصولات خارجی فاقد هولوگرام وجاهت قانونی ندارند. هر اثری اعم از فیلم انیمیشن و بازی‌هایی که در حوزه کودکان مطرح است اگر توسط نهادهای قانونی نصب هولوگرام نداشته باشد هم توزیع و هم اکران آنها جرم است. آنهایی که خارج از ضوابط رایت می‌کنند و قانون کپی رایت زیر پا می‌گذارند؛ مجرمند. ارایه اینگونه فیلمها تخلف محسوب می‌شود و در صورت هرگونه گزارش از اماکنی که مبادرت به تولید و نمایش می‌کنند از طریق مراجع قانونی رسیدگی می‌شود و ارشاد هم حساسیت دارد. و مرتب نظارت خود را اعمال می‌کند. برای نمایش باید مجوز بگیرند و هولوگرام نصب شود.

نوش‌آبادی در پاسخ به سوالی پیرامون وضعیت سرپرست دفتر موسیقی و پایان ٤ ماهه مدت سرپرستی طالبی گفت: سرپرست فردی است که مسئولیت آن بخش را عهده‌دار است. اگر عنوان‌ها تغییر کند کیفیت کار تغییری نخواهد کرد. هر زمان حکم سرپرست تبدیل به ریاست شود یا فردی جایگزین شود اعلام شده و تدابیر اتخاذ خواهد شد؛ اما این مسئله به جشنواره موسیقی فجر لطمه نمی‌زند و مانعی برای اجرای برنامه‌ها نخواهد بود. باید رسیدگی شود تا اگر سرپرستی منع قانونی دارد، دوستان باید رسیدگی کنند.

او همچنین در تصریح موضع رسمی ارشاد در قبال خوانندگانی که آثارشان در سایت‌ها و رسانه‌های معاند منتشر می‌شود، بیان کرد: آن‌ها که عامدانه اقدام به همکاری با شبکه‌های معاند می‌کنند؛ تذکر می‌گیرند و افرادی که اصرار بر همکاری با شبکه‌های ماهواره‌ای معاند دارند در مجوزهای آلبوم‌های آتی‌شان به مشکل می‌خورند. افرادی که با آکادمی‌ها همکاری داشته‌اند به هیچ وجه به راحتی نمی‌توانند برای کار هنری مجوز بگیرند. مگر زمانی که ملتزم به رعایت فرهنگ اسلامی_ایرانی شوند .اما گرفتن مجوز از سوی فرد نام برده شده (مهران آتش) تکذیب و ایشان مجوز دریافت نخواهد کرد؛ مگر مراجع ذی صلاح اعلام کنند اما تاکنون مجوزی داده نشده است.

پیش از این نشست؛ نمایشگاه عکس اربعین متشکل از 36 عکس انتخابی از عکس‌های مردم، رسانه‌ها، خبرنگاران و عکاسان با حضور حسین نوش‌‌آبادی و حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا حشمتی (معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)  در محل این وزرتخانه افتتاح شد.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.