با ما همراه باشید

اتاق خبر

ابهام در انتخابات هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر ورامین / درخواست ویدئو چک و تکرار انتخابات ؟!

خبر استان : در انتخابات هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر ورامین که صبح سه شنبه یازدهم شهریور با حضور ۱۲ عضو شورای شهر و با غیبت بهزاد حسینی برگزار شد، جعفر اردستانی با شش رأی موافق به عنوان رئیس شورا انتخاب شد.

فرماندار شهرستان ورامین  در خصوص این انتخابات گفت: هنوز تا این ساعت(۱۴:۱۵دقیقه روز سه شنبه ۱۱ شهریورماه) مصوبه شورا به صورت رسمی به فرمانداری نرسیده است ولی با توجه به تماسهای مکرر مردم و برخی از خبرنگاران، در این مورد از مقامات بالاتر استعلام شده است تا ابهام موجود برطرف شود.

محسن خوانساری افزود: به هر حال تمام مصوبات شوراهای اسلامی شهر باید در کمیته انطباق مصوبات با قانون، در فرمانداری ها بررسی و تأیید شود که هنوز این اتفاق رخ نداده است.

وی تصریح کرد: فرمانداری ورامین بدون توجه به نام ها و وابستگی های مختلفی که در این شهرستان وجود دارد، نص صریح قانون و آنچه که جواب استعلام قانونی راجع به این موضوع است را عملی خواهد کرد و مردم مطمئن باشند که فقط قانون و حقوق مردم در همه موارد مدنظر فرمانداری است.

ماده ۱۵ قانون تشکیلات شوراهای اسلامی می گوید: ” جلسات شوراها با حضور دوسوم اعضای اصلی رسمیت می ‌یابد و تصمیمات به اکثریت مطلق آرای حاضرین معتبر می‌ باشد”.

حال نکته ابهام آمیز و خلاف قانونی که با نظارت سید رضا طباطبایی معاونت سیاسی انتظامی فرمانداری شهرستان وارمین روی داده، این است که رئیس جدید باید طبق ماده ۱۵ قانون تشکیلات شوراهای اسلامی و با توجه به حضور ۱۲ نفر در جلسه رسمی شورا، حداقل هفت رأی کسب می کرده است که چنین نبوده و جعفر اردستانی تنها با شش رأی موافق به عنوان رئیس انتخاب شده است.

پس از انتشار خبر انتخابات شورای شهر ورامین ابهام دیگری نیز مطرح شده که این ابهام به نظر جایگاهی ندارد و ابهام قانونی نیست.

موضوع از این قرار است که عده ای تشکیک کرده اند که رأی سفید از ۱۲ رأی، به عنوان رأی ممتنع محسوب می شود یا خیر.

نکته اینجاست که  وقتی دو نفر نامزد ریاست بوده اند و یک نفر از اعضای شورابه هیچ کدام از آنها رأیی نداده، این رأی ممتنع حساب نشده و به نفع یا ضرر کسی خوانده نمی شود ولی با توجه به ماده ۱۵ قانون تشکیلات شوراهای اسلامی که در بالا آمد، در این انتخابات تأثیرگذار بوده و باعث شده که اکثریت مطلق(۷ رأی از ۱۲ رأی) به رئیس منتخب تعلق نگیرد.

در واقع، شش رأی جعفر اردستانی فقط ۵۰ درصد آرای مأخوذه است.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.