با ما همراه باشید

اتاق خبر

شغل کاذب؛ چاره بیچارگی این روز ها

مشاغل کاذب هر روز در جامعه ما بیشتر و بیشتر می‌شود. از گریه کن مراسم عزاداری تا دعانویس های آینده پیش بینی کن.

در روزگاری که با وجود مشکلات بد اقتصادی حتی شاغل بودن نیز کفاف هزینه‌های روزمره را نمی‌دهد، بیکاری معضلی نفس گیر است. هزینه‌های اجاره مسکن و خوراک به صورت افسار گسیخته بالا می‌رود و مردم از روزهای ابتدایی ماه تلاش می‌کنند تا درآمد خود را به پایان آن برسانند. حال اگر برای مدت کوتاهی بیکاری چاشنی این روز‌ها شود وضعیت وحشتناکی حاکم می‌شود. برخی از افراد سرپرست خانوار به سختی امورات خود را می‌گذرانند وگاهی کسر حقوق آنها مشکلات زیادی را برایشان به همراه دارد چه برسد به قطع کامل حقوق!

پس از آن که بیکاری این کابوس وحشتناک شاغلان اتفاق افتاد، نخستین فکر چه می‌تواند باشد؟

با یک گذر کوتاه به خیابان شغل‌های مختلفی به چشم می‌خورد که شاید هیچ گاه به عنوان یک شغل به آنها نگاه نکرده باشیم و به راحتی از کنار آنها عبور می‌کنیم. اما حقیقت امر چیست؟

 بسیاری از این مشاغل در مواردی برای افراد ایجاد مشکل می‌کنند یا درآمد قطعی ندارند. از سوی دیگر ممکن است کوتاه مدت باشند و با گذشت زمان نتوان به عنوان شغل از آنها صحبت کرد. بحث بیمه نیز در میان است اما متاسفانه بسیاری از کارگران قراردادی ما از این موضوع بی‌بهره‌اند در نتیجه از آن گذر می‌کنیم.

صمت در این گزارش سعی دارد به بررسی انواع مشاغل کاذبی که از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ ایجاد شده اند، بپردازد.

 جای پارکی ۵۰ هزار تومان!

مشکل اصلی کارمندان پیدا کردن جای پارک است. معضلی که می‌تواند منجر به دیر رسیدن هر روز یک کارمند به محل کار شود. این موضوع شغل کاذبی به نام جای پارک بگیر را ایجاد کرده است. برخی از افراد ساکن خیابان‌های شلوغ و پر از شرکت ممکن است با ماشین خوابی‌های شبانه آشنا باشند. افرادی که جای پارک خود را هر روز صبح با دریافت مبلغ ۵۰ هزار تومان می‌فروشند.

شغل دیگری که به برخی از افراد کمک می‌کند تا مسیر نزدیک به محل کار خود را با ماشین شخصی خود طی کنند، پلاک پوشی است. این افراد مسافت‌های کوتاه مقابل دوربین راهنمایی رانندگی را در پشت پلاک خودرو می‌دوند و پلاک را می‌پوشانند. این افراد مبلغی را از صاحب هر خودرو دریافت می‌کنند.

از ساقدوش تا شاهد طلاق

در گذشته داشتن ساقدوش مسئله مهمی در عروسی نبود. اما برخی از افراد به دلیل سلایق شخصی مایل به استفاده از ساقدوش هایی در فیلم و عکس‌های عروسی خود هستند که شغل آنها این است. این افراد به میزان ساعتی که در مراسم حضور دارند، دستمزد دریافت می‌کنند. در این شغل معمولا از افرادی استفاده می‌شود که ظاهری جذاب دارند.

یکی دیگر از مشاغل کاذبی که در این گروه جای می‌گیرد، شاهد طلاق یا ازدواج است. افرادی که شاهدی برای ازدواج یا طلاق خود ندارند به سراغ این افراد می‌روند که معمولا اطراف دادگستری‌ها یا دفاتر ازدواج و طلاق هستند. این شاهدان کرایه ای از ۵۰۰ هزار تومان تا ۵۰ میلیون تومان بستگی به پرونده ای که دارند پول دریافت می کنند.

یکی دیگر از شغل هایی که برای مراسم‌های تولد کودکان از آنها استفاده می‌شود، عروسک‌های تن پوش با شخصیت‌های مورد علاقه بچه‌ها است. هزینه عروسک تن پوش برای مراسم ساعتی ۲۰۰ هزار تومان است. همچنین هزینه پرنسس، دلقک، سیلور من و گلد من برای مراسم ساعتی ۲۵۰ هزار تومان است.

هزینه‌های سوگواری به خودی خود بسیار بالا است اما اکنون با چشم و هم چشمی ‌ها یا تجمل گرایی هزینه هایی به آن اضافه شده است. این روز‌ها برخی از افراد برای شلوغ شدن مراسم‌های عزاداری از افرادی استفاده می‌کنند که شغل آنها برای گریه در مراسم است و اصطلاحا به آنها گریه کن می‌گویند. شرکت های خدمات مجالسی که در کنار فعالیت خود تیمی مخصوص دارند تا مراسم شما را حسابی جگرسوز کنند!

برخی از افرادی که معمولا سن آنها بالا است در قبرستان‌ها برای خواندن قرآن برای فرد متوفی مشغول به کار هستند. بسیاری از افراد به آنها هزینه می‌دهند تا برای مدت زیادی هر روز این کار را برای فرد فوت شده، انجام دهند.

در موارد دیگری هم از این گریه کن‌ها استفاده می‌شود. برخی از خانه‌های شهر تهران که توسط سازمان‌های دولتی حکم تخریب برای آنها صادر می‌شود، صاحب خانه یکی از این افراد را برای مدتی می‌گیرد تا در خانه ساکن باشد و هنگام اجرای حکم مشغول گریه شود.

داد بزنید، بازاریابی کنید

با گذر از خیابان‌های شهر و در مقابل برخی از مغازه‌ها افرادی را مشاهده می‌کنیم که با صدایی بلند و کاغذی در دست برای آن مغازه مشتری جمع می‌کنند. قصه تراکت پخش‌کن‌ها که مشخص است. آدم‌هایی که شغل آنها سرما و گرما ندارد. دستمزد این شغل از ساعتی ۴ هزار تومان تا ۶ هزار تومان است.

اما داستان داد بزن‌ها متفاوت است. این‌ها را بیشتر در حوالی خیابان انقلاب می‌بینیم. با سری به سایت‌های اینترنتی دستمزد آنها مشخص می‌شود. ماهی ۵ میلیون تومان با پورسانت! به معنایی دیگر این افراد هر چه بهتر داد بزنند و مشتری جمع کنند حقوق بیشتری دریافت می‌کنند. فصل کار این افراد بیشتر در روزهای پایان سال است به گونه‌ای این افراد با داد خود بازاریابی می‌کنند!

تابلو‌های مقوایی پول ساز

در مسیر محل کار با عبور از بزرگراه‌ها آدمی را میبینم با یک کلاه حصیری که همیشه از شدت آفتاب چهره‌ای سیاه دارند با یک تابلوی مقوایی در دست که نوشته شده، پسته کیلویی ۹۰ هزار تومان و جلوتر که می‌روم یک وانت پر از پسته‌های تازه می‌بینم. این افراد برای صاحب آن مال کار می‌کنند و حقوق ثابتی ندارند یعنی، به‌ازای هر چیزی که به فروش برسد آخر روز حقوق دریافت می‌کنند.انتظار کشیدن برای مشتری قسمت اصلی کار آنها است. سال های زیادی از داستان وانتی ها می گذرد و به دنبال آن شهرداری که هیچ مدیریتی روی فعالیت آن ها ندارد.

اینجا زمان می‌فروشند

نوبت‌ گیرها، این‌ها خرید و فروش زمان انجام می‌دهند. آنها صبح علی‌الطلوع نوبت می‌گیرند و نوبت گرفته‌شده اول را به افرادی که مشغله دارند و نمی‌توانند ساعت‌ها در صف صبر کنند، می‌فروشند. اینها همه جا هستند از صف های تعویض پلاک بگیر تا نوبت دکتر متخصص!

کم کردن کیلومتر فقط با ۳۰۰ هزار تومان

شغل دیگر، کیلومتر کم کن‌ها هستند. برخی از افراد قبل از فروش خودرو خود به کیلومتر ساز‌ها سر می‌زنند. برای کم شدن کیلومتر خودرو تنها نیم ساعت زمان کافی است و هزینه لازم برای انجام این کار برای خودروهای ۲۰۶ از ۵۰۰ تا ۱ میلیون تومان، پراید ۳۵۰ هزار تومان و مزدا ۳ حدود ۳۰۰ هزار تومان و سانتافه ۱ میلیون تومان است. حالا این شغل می‌تواند عاملی باشد تا حسابی سر خریداران خودرو کلاه برود.

صافکارهای خیابانی سبک جدیدی هستند که در گوشه خیابان می‌توان آنها را مشاهده کرد. برخی از صافکارهایی که دیگر به هر دلیلی نمی‌توانند در مغازه فعالیت کنند حالا این کار را کنار خیابان انجام می‌دهند.

شغل دیگر نوازنده‌های خیابانی هستند که برخی از آنها مکان مخصوص به خود را دارند و با عبور از خیابانی که همیشه مسیر ما است آنها را می‌بینیم. به گفته خودشان این افراد روزانه بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان درآمد دارند.

پیش بینی آینده‌ با ۲ میلیون تومان!

این روز‌ها بازار داغ فال و دعا نویسی حسابی شلوغ شده است. افرادی برای سپری زندگی خود به سراغ فالگیری می‌روند و درآمد خوبی دارند. با گشت و‌گذار در فضای مجازی قیمت‌های مختلفی برای فعالیت آنها دیده می‌شد. نرخ فال قهوه ساده حدود ۶۰ هزار تومان است. البته برای نوشتن دعا مخصوص خواستگار پولدار حدود ۲ میلیون تومان دریافت می‌شود.

سگ خود را به ما بسپارید

چندسالی است که بسیاری از افراد به نگهداری حیوانات خانگی می پردازند. این افراد ممکن است شاغل باشند یا زمانی برای گشت و گذار سگ یا گربه خانگی خود نداشته باشند. اینجاست که به سراغ افرادی تحت عنوان سگ گردان می روند. سگ گردان ها اگر حرفه ای عمل کنند در ماه حدود ۷ میلیون تومان درآمد دارند که در مواردی بیشتر از حقوق یک کارمند است! نکته جالب این است که هر بار قانون منع سگ‌گردانی در جامعه اعلام می شود، نرخ دستمزد این افراد به جهت خطرهایی که وجود دارد، چند برابر می‌شود.

مسافرکشی؛ چاره بیچارگی 

اولین فکری که در همان ساعت های اولیه بیکاری به ذهن می آید، مسافرکشی است. شغلی که هر چقدر در آن زمان بگذاری به همان میزان درآمد بدست می آوری. برخی از افراد در مسیر رفت و آمد به محل کار خود اقدام به این کار می کنند. برخی دیگر نیز به سرعت پس از بیکاری به سراغ آن می روند. این روزها بیشتر از آنکه افراد تحصیل کرده را در دانشگاه ها ببینیم، پشت فرمون ماشین هایی می بینیم که برای رسیدن به مقصد خود سوار شده ایم. بازار اپلیکیشن هایی در این مورد نیز حسابی داغ است و افراد زیادی این روز ها به سمت آن ها می روند.

سخن پایانی

مشاغل کاذب هر روز در جامعه ما بیشتر و بیشتر می‌شود. از گریه کن مراسم عزاداری تا دعانویس های آینده پیش بینی کن.

زیر سایه مدیریت نادرست جوانان و مشاغل، صد ها شغل کاذب دیگر و گاهی پر درآمدتر که شاید اسم آن ها به گوشتان نخورده باشد و لا به لای آگهی های فضای مجازی به چشم می خورد به دلایلی ایجاد شده اند. اما یکی از دلایل آن می تواند مشکلات مالی و قرارداد های پا در هوا مانده شرکت های مختلف باشد.  اینکه دولت چه زمان به کسب و کار جوانان فکر می کند و چاره می اندیشد مشخص نیست. رخی از این مشاغل کاذب درآمدی دارند که برق آن ممکن است چشم هر آدمی را بگیرد و در کنار آن برخی دیگر از سر ناچاری است. به تعبیری دیگر، مشاغل کاذب این روزها چاره بیچارگی آدم ها شده اند!

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.