با ما همراه باشید

اتاق خبر

اگر مردم می‌خواستند رعایت کنند که وضع کرونا این نبود | نماینده تهران: اصلا قرنطینه را مطرح نمی‌کنند که درباره‌اش بحث شود | یک شوک لازم است

خبراستان:اقبال شاکری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی و نماینده مجمع نمایندگان این شهر در ستاد کرونا ۴ روز پیش در واکنش به مطرح شدن طرح دوفوریتی تعطیلی تهران و کلانشهرها از سوی رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس برای ملزم کردن دولت به تعطیلی ۲ هفته‌ای به همشهری آنلاین گفت: ما نمی‌گوییم تعطیلی، می‌گوییم قرنطینه کامل شهر تهران.
شاکری همچنین گفت: به نظر من ستاد ملی مقابله با کرونا دارد تعلل می‌کند در حالی که بهترین کار برای خروج از این وضعیت – آن‌طور که در ستاد بررسی کردیم – قرنطینه است.

تعطیلی نه؛ تهران به طور کامل قرنطینه شود | «شل کن – سفت کن» محدودیت‌های کرونایی فایده‌ای ندارد
وی در پاسخ به این سوال همشهری آنلاین که با توجه به تصمیم روز گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر تشدید محدودیت‌ها و نه تعطیلی آیا طرح دوفوریتی در جلسه علنی آینده مجلس مطرح خواهد شد یا نه، گفت: به نظر خود من، ما نمی‌توانیم طرح دوفوریتی به مجلس ببریم و بگوییم تهران را تعطیل کنید چون مجلس که خودش نمی‌تواند تهران را اداره کند، بلکه باید به دولت اعلام کند.

نماینده تهران در مجلس افزود: مجری طرح دوفوریتی ستاد ملی مقابله با کرونا و رئیس‌جمهور هستند. ما از طرف مجمع نمایندگان تهران به آقای قالیباف نامه زدیم و مصوبه را اعلام کردیم، با همه نامه‌نگاری کردیم چون به نظر ما جز تعطیلی ۲ هفته‌ای تهران هیچ راه دیگری برای قطع زنجیره کرونا وجود ندارد.

وی با بیان اینکه ما چیزهایی را می‌توانیم مصوب کنیم که قابلیت اجرایی داشته باشند، گفت: ما می‌توانیم طرحی را به مجلس ببریم که براساس آن از دولت بخواهیم به مجلس بیاید و بگوییم آقا بیا گزارش بده که چه کار داری می‌کنی و چطوری می‌خواهی جلوی کرونا را بگیری. این را می‌توانیم بگوییم و نمی‌توانیم طرح دوفوریتی بنویسیم که تهران باید تعطیل شود چون همان روز باید تعطیل شود و اگر دولت اجرا نکرد چه؟ این باعث تقابل می‌شود و ما نمی‌خواهیم چنین وضعیتی ایجاد شود.

شاکری ادامه داد: تنها ما که نیستیم؛ استانداری اعلام کرد، ۳۶ دانشکده علوم پزشکی اعلام کرده‌اند. تا به حال درخواستی به این صورت نداشته‌ایم و برای اینکه گفته شود چنین کاری لازم است، دیگر باید چه کار کرد؟

وی در واکنش به اینکه مجلس این توان را دارد که با تصویب یک قانون دولت را به تعطیلی تهران ملزم کند، گفت: این ورود به یک کار اجرایی است. ما در مجلس می‌توانیم مطالبه‌گری کنیم، نه اینکه در کار اجرایی دخالت کنیم.

نماینده مجمع نمایندگان تهران افزود: ما باید زمینه اجرایی طرح را هم ببینیم. وقتی چیزی تصویب می‌کنیم باید منابع مالی و ردیف بودجه آن را هم ببینیم، وگرنه دولت آن را رد می‌کند و می‌گوید دارید هزینه اضافی به ما تحمیل می‌کنید. ما بگوییم تعطیل کن، دولت می‌تواند بگوید پس تبعاتش را هم خودتان بپذیرید.

وی با بیان اینکه ما باید با خواستن توضیح و ارزیابی عملکردها مطالبه‌گری‌مان را تقویت کنیم و مطمئن شویم که ستاد ملی مقابله با کرونا دارد کار درست را انجام می‌دهد، گفت: به نظر من طرح دوفوریتی برای هر چیزی معنای اجرایی ندارد ولی مطالبه‌گری بله، که ما این کار کرده‌ایم و نامه هم زده‌ایم.

شاکری در خصوص مضمون نامه مجمع نمایندگان تهران به رئیس مجلس توضیح داد: در نامه،‌ تعطیلی تهران درخواست شده و ملزوماتش را به ستاد کرونای تهران هم گفته‌ایم.

وی درباره این ملزومات نیز گفت: گفته‌ایم باید به اقشار آسیب‌پذیر رسیدگی شود، چون ما می‌دانیم که تبعات تعطیلی چیست. گفته‌ایم باید کمک‌های معیشتی داده شود، بیمارستان‌ها و ناوگان حمل و نقل عمومی باید تقویت شوند. تست کرونا باید همه‌گیر شود و مردم دسترسی سریع و ارزان به این تست دادشته باشند. توزیع ماسک باید افزایش پیدا کند و بین اقشار ضعیف مجانی توزیع شود.

شاکری ادامه داد: همه اینها را با ردیف و جزئیات بیان کرده‌ایم و این‌جور نبوده که فقط بگوییم تعطیل کن. گفته‌ایم تعطیلی با تمام این الزامات انجام شود، یعنی یک چیز واقعی و منطقی، نه خدای نکرده بدون پشتوانه صحیح.

به گفته او درجلسه‌ای که قرنطینه تهران مطرح شد استاندار، فرمانده سپاه، شهردار، شورای شهر، نمایندگان دانشگاه علوم پزشکی و نیروی انتظامی هم حضور داشته‌اند: یعنی همه ما به اتفاق به این نتیجه رسیدیم که به جز این تعطیلی راه دیگری برای قطع زنجیره کرونا نداریم. هنوز هم همین را می‌گوییم، اینکه به دلیل ناکارآمدی بقیه روش‌ها، به طور قاطع می‌گوییم قرنطینه کامل.

نماینده تهران در مجلس تاکید کرد: نه اینکه بقیه روش‌ها تاثیر ندارند، بلکه تاثیر نهایی و همه‌جانبه ندارند. ما یک کلمه می‌گوییم تعطیل اما همین کنترل ورود و خروج و سفر و اینها هم جزو آن است.

شاکری در پاسخ به این سوال که آیا مساله دولت تامین مالی اجرای تعطیلی است یا مساله دیگری در میان است، گفت: آقای زالی یا استاندار که عضو ستاد تهران هستند چیز خاصی نمی‌گویند که علت چیست. نکته مهم این است که قرنطینه را اصلا در دستور کار قرار نمی‌دهند که درباره‌اش صحبت شود. ‌اگر در دستور کار قرار بگیرد، آن وقت علت قبولی یا ردش مشخص می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که تشدید محدودیت‌ها و طرح جدید ستاد ملی کرونا آیا به کاهش پیک این بیماری کمک می‌کند یا نه، گفت: نمی‌دانم. آنها که این محدودیت‌های جدید را گذاشته‌اند باید جواب بدهند، اینکه اینها چقدر موثر است. ولی سابقه امر نشان می‌دهد که چون ما کار قاطع یکباره و فراگیر انجام نمی‌دهیم – همان‌طور که قبلا گفتم – وضع محدودیت‌های جدید به اصطلاح «شل کن سفت کن» است و جایگاه خود ستاد ملی کرونا را تضعیف می‌کند.

نماینده مجمع نمایندگان تهران تاکیدکرد: باید یک شوک به کشور وارد شود تا زنجیره کرونا قطع شود. بعضی از دستورالعمل‌ها که ستاد می‌دهد ضمانت اجرایی ندارد. باید ببینند آیا اجرای این دستورالعمل‌ها را می‌توانند تضمین کنند یا نه.

وی افزود: اجرای این دستورالعمل‌ها واقعا سخت است و اینها آن را به عهده خود مردم می‌گذارند. اگر مردم می‌خواستند خودشان رعایت کنند که الان وضع این‌جوری نبود.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.