با ما همراه باشید

اتاق خبر

نصب ۶ دستگاه برای بهینه‌سازی فشار آب در جنوب شرق استان تهران

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب جنوب شرق استان تهران گفت: جهت تأمین، تثبیت و بهینه‌سازی فشار آب در منطقه جنوب شرق استان تهران ۶ دستگاه شیر فشارشکن در شبکه آب‌رسانی شهرهای تحت پوشش نصب و راه‌اندازی شد تا حوادث ما کاهش یابد.

علیرضا کارگری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب جنوب شرق استان تهران در خصوص طرح آب‌رسانی و وضعیت مصرف آب در جنوب شرق استان تهران، اظهار داشت: طرح آب‌رسانی پایدار سد ماملو به شهرهای جنوب شرق تهران شامل پاکدشت، قرچک، باقرآباد و منطقه خیرآباد ورامین و بخش‌های باقی‌مانده در پاییز سال جاری هم‌زمان با افتتاح مدل دوم تصفیه‌خانه هفتم تهران با ظرفیت ۲/۵ مترمکعب بر ثانیه که مجموع مدل اول و دوم ۵ مترمکعب در ثانیه است به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: از این میزان آب سهم جنوب شرق استان تهران یک مترمکعب است که ما در فاز اول نیم مترمکعب یعنی 500 لیتر بر ثانیه و در فاز دوم ظرفیت ما دو برابر می‌شود.

این مسؤول بیان کرد: در منطقه جنوب شرق استان تهران برای روزهای گرم به خاطر اینکه دمای هوا نسبت به تهران ۴ درجه بالاتر است ۲۰ درصد بیشتر حق آب را تولید می‌کنیم.

کارگری عنوان کرد:‌ جهت تأمین و تثبیت فشار آب منازل، تأسیسات آب‌رسانی داخل منازل آپارتمانی استاندارد نیستند و بر اساس تفاهم‌نامه با سازمان نظام‌مهندسی استان تهران خانه‌هایی که بیشتر از دوطبقه ارتفاع دارند جهت تأمین فشار طبقات بالاتر بایستی به سامانه پمپاژ و یک مخزن استاندارد مجهز شوند.

فرهنگ‌سازی مصرف بهینه آب نیازمند کمک و مشارکت همگان

مدیرعامل آبفا جنوب شرق استان تهران گفت:‌ مخزن استاندارد را برای سرانه هر خانوار حداقل بین 50 الی ۱۰۰ لیتر در نظر گرفته‌ایم و اگر یک واحد ساختمان مسکونی با جمعیت حداقل ۴۰ نفر باید یک مخزن ۲ هزار لیتری داشته باشد و مناسب‌تر از آن مخزن ۴ هزار لیتری است که آب را مستقیماً از تأسیسات شبکه توزیع پمپاژ نکند.

وی تصریح کرد: به دلیل غیراستاندارد بودن این پمپاژها در برخی از منازل آپارتمانی و مجتمع‌های مسکونی شاهد دو نوع مشکل هستیم، یکی اینکه با پمپاژ مستقیم از روی شبکه باعث می‌شود که هم‌زمان شبکه‌هایی که فشار کافی ندارد در ساعت پیک مصرف، لحظه‌ای آب برداشت کند و عملاً به خانه‌های انتهایی آب نرسد و دوم اینکه برای خود پمپ مشکل ایجاد می‌شود، چون که دائماً این پمپ در حال روش و خاموش شدن است و شبکه نمی‌تواند هم‌زمان این آب را برداشت کند و وجود یک مخزن تعادلی استاندارد در ساختمان کمک می‌کند که مشکلی برای تأسیسات پیش نیاید.

مدیرعامل آبفا جنوب شرق استان تهران گفت:‌ در حوزه مدیریت مصرف و فرهنگ‌سازی مصرف بهینه آب به‌تنهایی قادر به این کار نیستیم که آب را به الگوی مصرف برسانیم و این نیازمند کمک و مشارکت همگان است.

نصب ۶ دستگاه شیر فشارشکن جهت تأمین و بهینه‌سازی فشار آب

کارگری بیان کرد: در بخش صنعت تأسیسات آب بر ساختمان‌ها و منازل مثل کولر و شیرآلات، تجهیزاتی را که رویکرد آن با مصرف بهینه آب همخوانی دارند را در اختیار مردم قرار دهیم تا بتوانند از آن استفاده کنند و ما متأسفانه در امر مدیریت مصرف و اقتصاد واقعی آب هنوز عقب هستیم.

وی افزود:‌ جهت تأمین، تثبیت و بهینه‌سازی فشار آب در منطقه جنوب شرق استان تهران ۶ دستگاه شیر فشارشکن در شبکه آب‌رسانی شهرهای تحت پوشش نصب و راه‌اندازی شد تا حوادث ما کاهش یابد.

این مسؤول تأکید کرد: برای تسریع در امدادرسانی و کاهش مدت‌زمان رسیدگی به حوادث، ناوگان پست امداد را تجهیز و بروز رسانی کرده و از نیروهای متخصص‌تری در این زمینه استفاده کردیم تا میانگین زمان رسیدگی به حوادث که در سال گذشته 411 دقیقه بود به کمتر از 120 رسید و مطابق برنامه‌ریزی و اقدامات انجام‌شده در نظر داریم میانگین مدت‌زمان رسیدگی به حوادث را به 105 دقیقه برسانیم.

افت فشار آب در جنوب شرق تهران به دلیل افزایش جمعیت و مهاجرت بوده است

مدیرعامل آبفا جنوب شرق استان تهران در خصوص وضعیت مصرف آب در جنوب شرق استان تهران، گفت: در چهار شهرستان ورامین، پیشوا، پاکدشت و قرچک یک‌میلیون و یک‌صد هزار نفر جمعیت شهری تحت پوشش خدمات آب‌رسانی این شرکت قرار دارند.

وی افزود: به دو دلیل رونق تولید و توسعه صنعت در بخش کشاورزی و کشت گلخانه‌ای در منطقه جنوب شرق استان تهران با رشد جمعیت روبرو هستیم و افزایش جمعیت و مهاجرت سبب افزایش مصرف آب می‌شود و به همین علت در زمان پیک مصرف و ساعات اوج گرما با افت فشار مواجه هستیم.

کارگری خاطرنشان کرد: با توجه به آماری که در مصارف آب داشتیم نشان داد که دو دلیل باعث شده بود که آمار مصارف در نیمه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر شود و آن افزایش جمعیت بود که مربوط به مهاجرت به منطقه جنوب شرق استان بود که به دلیل رونق اقتصادی و تولید در منطقه اتفاق افتاده است و دلیل دوم درواقع استمرار گرما مخصوصاً در ساعات پیک حتی در شب‌ها نیز رخ می‌داد.

رکورد تولید و مصرف آب استان تهران در اواخر تیرماه زده شد

مدیرعامل آبفا جنوب شرق استان تهران گفت: تغییر اقلیمی که در سال‌های اخیر در مناطق خاورمیانه و شمال افریقا اتفاق افتاده باعث شده است که ما به‌طور میانگین ۱/۲ دهم درجه افزایش دما نسبت به بلندمدت داشته باشیم.

وی اضافه کرد: در بعضی از مناطق این مقدار دما بالاتر و گاهی پایین‌تر است، درواقع این افزایش گرما صرفاً در ساعات اوج پیک مصرف نبوده بلکه در برخی ساعات شب هم اوج مصرف داشتیم به‌طوری‌که در اواخر تیرماه رکورد تولید و مصرف آب در تهران و شهرهای استان تهران زده شد.

کارگری تأکید کرد:‌ دمای هوا در هر شب بالای 35 درجه و در طول روزبه بالای ۴۵ درجه در مجموعه شهرها رسید که باعث شد مصرف آب به‌شدت بالا رود که هم‌زمان با افزایش مصرف، اوج ساعات مصارف برق هم اتفاق می‌افتاد.

ظرفیت تولید آب در جنوب شرق با مصرف آن در ساعات پیک مصرف هم‌خوانی نداشت

مدیرعامل آبفا جنوب شرق استان تهران خاطرنشان کرد:‌ در سال 98 با توجه به اقدامات و برنامه‌ریزی انجام‌شده در بخش تأسیسات تولید آب، حداکثر تولید خودمان را بدون وقفه داشته‌ایم و ۲۴ دستگاه دیزل ژنراتور به صورت شبانه‌روزی در مدار بهره‌برداری قرار داشتند.

وی افزود: هم‌زمان با این اوج مصرف، در برخی مواقع که مشکل تأمین انرژی پیش می‌آمد به‌ناچار افت فشار را در مناطق مرتفع اتفاق می‌افتاد، چراکه ظرفیت تولید آب با مصرف آن در ساعات پیک مصرف هم‌خوانی نداشت.

کارگری با قدردانی و درخواست از شهروندان جهت صرفه‌جویی آب، تصریح کرد: خوشبختانه مردم، شرکت برق و مقامات محلی همکاری خوبی را در این زمینه با ما داشتند که ما توانستیم با افزایش تولید آب، مدیریت مصرف و جمع‌آوری انشعابات غیرمجاز و تلاش شبانه‌روزی همکاران فصل گرما امسال را سپری کنیم.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.