رفتن به بالا

سایت خبری تحلیلی استان تهران | khabar e ostan دارای مجوز شماره ۹۴/۱۰۸۲۹ از هیئت نظارت بر مطبوعات

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۰
  • السبت ۵ رمضان ۱۴۴۲
  • 2021 Saturday 17 April
  • پنج‌شنبه 26 نوامبر 2020 - 05:24
  • کد خبر : 35134
  • اتاق خبر
  • چاپ خبر : “فرزند” همچنان یک کالای سرمایه‌ای محسوب می‌شود!

خبراستان:نوع نگرش جامعه به فرزند، تعیین‌کننده الگوی فرزندآوری خواهد بود؛ سبک زندگی ایرانی و اسلامی که ما قرنها و تا همین سالهای اخیر با آن انس داشتیم و با آن زندگی کردیم به ما می‌گوید فرزند یک کالای سرمایه‌ای است. فرزند یک کالای سرمایه‌ای است، به این معنی که ورود یک فرزند به خانواده یک […]

خبراستان:نوع نگرش جامعه به فرزند، تعیین‌کننده الگوی فرزندآوری خواهد بود؛ سبک زندگی ایرانی و اسلامی که ما قرنها و تا همین سالهای اخیر با آن انس داشتیم و با آن زندگی کردیم به ما می‌گوید فرزند یک کالای سرمایه‌ای است.

فرزند یک کالای سرمایه‌ای است، به این معنی که ورود یک فرزند به خانواده یک اندوخته و سرمایه برای آن خانواده به حساب می‌آید؛ همانطور که در برخی از الگوهای خانوادهها، فرزند نیروی کار و سرمایه برای جایگاه اجتماعی خانوادهها، سرمایه‌ای برای دوره سالمندی والدین و سرمایه‌ای برای جامعه، ایدئولوژی و مکتبی که خانواده در آن قرار می‌گیرد، است.

اخیراً انحراف و دگرگونی سبک زندگی و فاصله گرفتن از سبک زندگی ایرانی و اسلامی برای برخی این تصور را به وجود آورده است که دیگر فرزند یک کالای سرمایه‌ای نیست بلکه یک کالای لوکس و به زعم بعضی یک کالای پست است!

در تعریف این دو نوع کالا باید بگویم، کالای لوکس کاربرد زیادی ندارد و فقط برای زیور و زینت تهیه می شود! در حال حاضر هم تصور عده‌ای این است که فرزند مثل یک کالای لوکس است که داشتن یکی از آن باعث زیور و زینت زندگی می‌شود و بس! حتی برخی پا را فراتر گذاشتند و فرزند را یک کالای پست می‌نامند!! یعنی کالایی که ارزش بسیار کمی دارد و هر چقدر از میزان درآمد و سطح برخورداری خانواده ها بیشتر می‌شود نیازمندی آنها به کالاهای پست کمتر خواهد شد!

به عنوان مثال، این عده مدعی هستند که نانی که از آرد تهیه می‌شود یک کالای پست است و هر چه درآمد خانواده افزایش پیدا کند به آن نیاز کمتری دارند و به جای آن به سمت استفاده از برنج می‌روند! و اگر خانواده برخوردارتر شود به جای برنج و نان، به سمت مصرف گوشت می رود! از این بابت، این مثال به کار برده می شود تا بگویند فرزند یک کالای پست است و با افزایش درآمد، سطح تهیه و مراجعه به آن کاهش پیدا می کند!

اما در اصل این طور نیست! سابقه و تجربه سه چهار دهه گذشته پژوهشگران حتی در مورد خانوادههای برخوردار نشان می‌دهد که همچنان فرزند و فرزندان شبیه یک کالای سرمایه ای بسیار ارزشمند هستند.

فرزندان اندوخته دوره سالمندی والدین خود هستند، اندوخته جایگاه اجتماعی والدین هستند و به این ترتیب قویاً و اکیداً عرض می‌کنم که ما باید نگاهمان را بر اساس نگاه اصیل سبک زندگی اسلامی ــ ایرانی تبیین کنیم؛ در این نگاه فرزند به مثابه یک کالای سرمایه‌ای، اندوخته اجتماعی، سرمایه‌ای برای دوره سالمندی، آینده خانواده و جامعه بوده و همچنان هست؛ فرزند سرمایه آینده خانواده ایرانی ایران ــ اسلامی و تمدن نوین اسلامی است.

صالح قاسمی؛ پژوهشگر و نویسنده مجموعه کتاب “جنگ جهانی جمعیت”

اخبار مرتبط