رفتن به بالا

سایت خبری تحلیلی استان تهران | khabar e ostan دارای مجوز شماره ۹۴/۱۰۸۲۹ از هیئت نظارت بر مطبوعات

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹
  • الأربعاء ۱۶ ربيع ثاني ۱۴۴۲
  • 2020 Wednesday 2 December
  • دوشنبه 19 اکتبر 2020 - 04:59
  • کد خبر : 33704
  • اتاق خبر
  • چاپ خبر : تدوین سند کودک و فضای مجازی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

خبراستان:معاون پژوهشی پژوهشگاه ارتباطات با انتقاد از نهادهای مسئول در تولید محتوای کودک در فضای مجازی گفت: بهتر است نهاد متولی، این اقدامات را انجام دهد اما آیا دستگاه دیگری این کار را انجام داد؟ مهدی فسنقری معاون پژوهشی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در پنجاه و هفتمین جلسه از سلسله نشست‌های نقد و اندیشه […]

خبراستان:معاون پژوهشی پژوهشگاه ارتباطات با انتقاد از نهادهای مسئول در تولید محتوای کودک در فضای مجازی گفت: بهتر است نهاد متولی، این اقدامات را انجام دهد اما آیا دستگاه دیگری این کار را انجام داد؟
مهدی فسنقری معاون پژوهشی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در پنجاه و هفتمین جلسه از سلسله نشست‌های نقد و اندیشه با موضوع «حکمرانی در فضای مجازی» گفت:حکمرانی به این معنی است که فرایندی در نهادهای موجود شکل می گیرد که می تواند به اعمال قدرت منتهی شود، البته در این حوزه قانون و مقررات نیز دخیل هستند.

وی افزود: در حکمرانی دولت، بخش خصوصی و در نهایت مردم را هم داریم که در ارتباط با هم عمل می کنند، حکمرانی فضای مجازی فضای تنیده ای از فضای مجازی و واقعی است که دارای توان، قدرت و هنجارها و ارزش هایی است که در برخی از حوزه ها همان مرزهای واقعی در فضای مجازی وجود دارد اما در برخی حوزه های دیگر مرزهای جدیدی تعریف می شود.

معاون پژوهشی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، تاکید کرد: معنی درست این است که تصمیم سازی مبتنی بر داده به روز، واقعی و صحیح انجام شود و این معنی تصویر غلطی که از حکمرانی در فضای مجازی وجود دارد را تغییر می دهد.

وی افزود: هم اکنون استارت آپ های بسیاری وجود دارند که می توانند با داده ها و خدمات در اختیار دولت، سرویس های خوبی راه اندازی کنند که به این شکل این بخش می تواند به صورت بازوی دولت عمل کند و دولت نیز کوچکتر می شود و فقط به سیاستگذاری می پردازد.

فسنقری نیز با اشاره به اینکه رگولاتوری فضای مجازی در دنیا دچار تغییر و تحولات بسیاری شده است، گفت: در دنیا به این نتیجه رسیده اند که رگولاتوری در 3 موضوع خدمات، محتوا و زیرساخت تعریف می شود.

وی به موضوع رگولاتوری فرکانس به عنوان یک مثال در ایران اشاره کرد و افزود: در این حوزه صدا و سیما و وزارت ارتباطات متولی هستند در صورتی که بر اساس قانون وزارت ارتباطات متولی این حوزه معرفی شده است.

معاون پژوهشی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، تصریح کرد: در دنیا قدرت دولت در حوزه ارائه خدمات کم شده و بیشتر بخش خصوصی و جامعه مدنی انجام می دهند که این موضوع تفاوت اصلی فضای واقعی و فضای مجازی است.

فسنقری با اشاره به برنامه ریزی برای استفاده از فضای مجازی برای حل ابر چالش ها، تصریح کرد: ما با چهار ابرچالش محیط زیست، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مواجه هستیم و عامل مشترک بین این ابرچالش ها دیتا است و بر اساس دیتا این ابر چالش ها قابل حل است.

فسنقری داده ها را ثروت و دارایی هر کشوری عنوان کرد و گفت: در کشور ما بعضی از موارد و اهمیت آن در حوزه داده ها مغفول مانده است.

وی با بیان اینکه بودجه ها در کشور بر اساس ابرچالش ها برنامه ریزی نمی شود، افزود: برخی از این ابرچالش ها سخت افزاری نیست و رویکرد بالا به پایین در تدوین بودجه ها باید تغییر کند.

معاون پژوهشی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و گفت: اگر در شبکه ملی اطلاعات موضوع تکالیف و اولویت ها مشخص شده است چرا هنوز موضوع خدمات تبیین نشده است.

وی به راه اندازی CDN ها اشاره کرد و افزود: این کار برای شکل گیری اکوسیستم اقتصادی محتوا انجام شده در صورتی که این فضا از طریق حضور بخش خصوصی فعال می شود و با امکان ارائه خدمات جذاب این اکوسیستم شکل می گیرد و در نبود این بخش هر چقدر CDNها توسعه داده شود این اکوسیستم شکل نمی گیرد.

فسنقری با اشاره به اینکه هم اکنون صدا و سیما و وزارت ارشاد در حوزه محتوا فعالیت می کنند، تصریح کرد: آیا ما یک سند تدوین شده متقن در مورد تولید محتوا داریم که بتوانیم بر اساس آن این حوزه را توسعه دهیم؟

وی با اشاره به اینکه شرکت ها در حوزه فضای مجازی حکمرانی می کنند، افزود: در کشوری مانند آمریکا شرکت های بزرگ در فضای مجازی حکمرانی می کنند در صورتی که در ایران اجزای دولت برای کاهش قدرت خود یکپارچه نیستند.

معاون پژوهشی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تدوین سند کودک و فضای مجازی در وزارت ارتباطات، گفت: برای ما بهتر است که نهاد متولی این حوزه این اقدامات را انجام دهد اما آیا دستگاه دیگری این کار را انجام داد؟

وی افزود: دستگاه های مختلف در این حوزه فعالیت می کنند اما به نتیجه ملموس در این حوزه در جامعه منجر نشده است.

فسنقری نیز با اشاره به اینکه برخی از مشکلات حکمرانی فضای مجازی مربوط به حکمرانی در فضای واقعی است، گفت: سازو کارهای و قوانین و مقررات نهاد های مختلف و فرایند ارتباط بین این نهادها که در فضای واقعی وجود دارد بر فضای مجازی تاثیر می گذارد.

وی به دیوایس، نرم افزار، خدمات و شبکه به عنوان بخش های مختلف فناوری اطلاعات اشاره کرد و افزود: برای کشورهایی مانند ایران توصیه شده است که نیازی نیست در تمام این بخش ها ورود و سرمایه گذاری کند بلکه باید در خدمات سرمایه گذاری انجام شود.

معاون پژوهشی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تدوین برنامه تحول دیجیتال توسط وزارت ارتباطات، گفت: این سند در مرحله تصویب قرار دارد و بعد از آن باید در دولت سرلوحه کار تمام وزارتخانه ها باشد و برنامه های اجرایی وزارتخانه ها متاثر از برنامه تحول دیجیتال طراحی شود تا این برنامه به هدف خود برسد.

وی به امنیت در فضای مجازی نیز اشاره کرد و افزود: هم اکنون در دنیا موضوع امنیت به سمت آسایش و خدمات ملی در حال تغییر است و باید بررسی کنیم که سیاست های ما در حوزه فضای مجازی در راستای تراست ( ایجاد اعتماد) بوده است یا نه؟ آیا این سیاست ها سد توسعه ICT شده است یا به آن کمک کرده است.

فسنقری تصریح کرد: در حکمرانی مرز ما در فضای مجازی مشخص نشده است و به طور مثال اگر مالکیت معنوی در این فضا مشخص نشود رشد خدمات نخواهیم داشت.

فسنقری به حضور شرکت های بزرگ در حوزه IT اشاره کرد و گفت: شرکت های بزرگ IT با خرید زیرمجموعه های کوچک به توسعه اکوسیستم های IT کمک می کنند و صرف حمایت دولتی از استارت آپ ها غلط است.

وی افزود: رگولاتوری در این حوزه وظیفه دارد طوری برنامه ریزی کند که حداقل 2 شرکت بزرگ در این حوزه حضور داشته باشند که هم رقابت و هم کیفیت خدمات و سرویس ها مناسب باشد.

معاون پژوهشی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات رویکرد دیگر در این حوزه را اتحاد بین المللی عنوان کرد و گفت: در این روش برخی کشورها با کشورهای صاحب تکنولوژی، توانمندی خود را با توجه به زیرساخت های موجود به اشتراک می گذارند و به برند های بزرگتر متصل می شوند و در این شرایط پایداری و سود شرکت ها تضمین می شود و اکوسیستم اقتصادی این حوزه نیز تقویت می شود.

فسنقری درباره ورود تکنولوژی جدید، گفت: هم اکنون بسیاری از سرویس های دولت الکترونیک در بستر 4G ارائه می شود ولی آیا از تمام ظرفیت های نسل های قبلی مانند 2G استفاده شده است که اینگونه نیست.

وی افزود: بر اساس بررسی های به عمل آمده کشورهایی که از 5G استفاده می کنند اکوسیستم چرخه خدمات بر اساس این تکنولوژی در آنها راه اندازی شده است و بقیه دستگاه ها نیز وظایف خود را در این حوزه انجام داده اند و به دلیل استراتژیک بودن 5G تمام کشورها به سمت این تکنولوژی می روند.

معاون پژوهشی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: توسعه زیرساخت ها باید انجام شود و بخش خدمات باید بتواند خود را با این توسعه ها همراه کند چرا که فناوری سرعت بالایی دارد و رقابت بین کشورها و شرکت های بزرگ زمانی برنده خود را تعیین می کند که از این فرصت توسعه فناوری استفاده کنند.

فسنقری با اشاره به اینکه اکوسیستم خدمات و سرویس ها در روستاها شکل نگرفته است، گفت: اگر ما توسعه فناوری را در روستاها نداشته باشیم باعث شکاف حکمرانی بین شهر و روستا می شود.

وی با اشاره به اینکه باید از فناوری موجود به صورت کامل استفاده کرد، افزود: با این حال باید توسعه فناوری ادامه داشته باشد چرا که در آینده اگر جامعه خدماتی را بخواهد که ما نتوانیم ارائه کنیم باعث ایجاد نارضایتی مدنی می شود.

فسنقری به حوزه های موتور جستجو و شبکه های اجتماعی اشاره کرد و گفت: ما در این حوزه ها زمانی ورود کردیم که به تهدید رسیده بودیم و باید در آینده طوری عمل کنیم که اینگونه نشود و فناوری را برای مباحث اقتصادی و ضد امنیتی متوقف نکنیم.

اخبار مرتبط