رفتن به بالا

سایت خبری تحلیلی استان تهران | khabar e ostan دارای مجوز شماره ۹۴/۱۰۸۲۹ از هیئت نظارت بر مطبوعات

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷
  • الإثنين ۱۰ ربيع أول ۱۴۴۰
  • 2018 Monday 19 November

خبراستان: تهران- ایرنا- نمایشنامه‌نویس و پژوهشگر حوزه تئاتر با مثبت ارزیابی کردن طرح برگزاری زنگ تئاتر مدارس به عنوان یکی از سیاست‌های نوین آموزشی وزارت آموزش و پرورش، موفقیت این مهم در مسیر جریان سازی فرهنگی را در گرو نگاه بلندمدت مسئولان دانست. منوچهر اکبرلو روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، حوزه تئاتر […]

خبراستان: تهران- ایرنا- نمایشنامه‌نویس و پژوهشگر حوزه تئاتر با مثبت ارزیابی کردن طرح برگزاری زنگ تئاتر مدارس به عنوان یکی از سیاست‌های نوین آموزشی وزارت آموزش و پرورش، موفقیت این مهم در مسیر جریان سازی فرهنگی را در گرو نگاه بلندمدت مسئولان دانست.

منوچهر اکبرلو روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، حوزه تئاتر کودک و نوجوان را حوزه بسیار پر چالش و لبریز از فراز و فرودهایی دانست که هنرمندان برای حضور در این حوزه باید آشنایی دقیقی از خصوصیت آن داشته باشند.
وی گفت: جهان کودکان و نوجوانان جهانی بسیار حساس است؛ چرا که ضمیر آموزشی این گروه سنی مانند لوحی کاملا سفید و پاک است و هنرمندان در مسیر القا و انتقال مفاهیم تربیتی و آموزشی باید بر این نکته دقت داشته باشند تا درست‌ترین خوراک‌ها را به مخاطبان هدف خود ارائه دهند.
وی ادامه داد: شکی نیست که برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ به هیچ وجه در نگاه کوتاه مدت بازدهی ندارد. اما نباید از خاطر دور داشت که برای نگاه بلندمدت نیز باید نخستین گام‌ها به درستی برداشته شود تا در نتیجه‌گیری شاهد بالاترین درصد بازدهی باشیم؛ در این مسیر باید همواره این ضرب المثل را در نظر داشته باشیم که «خشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا می رود دیوار کج!».
نویسنده مجموعه سه جلدی «نمایشنامه‌های کوتاه برای کودکان و نوجوانان»، نگاه مسئولان آموزش و پرورش در برپایی زنگ تئاتر در مدارس در سال تحصیلی 1397 را نگاهی مبتنی بر نظام‌های آموزشی نوین در جهان دانست و تصریح کرد: وقتی به سابقه حضور تئاتر در مدارس ایران نگاه می‌کنیم با مسیر پرپیچ و خمی مواجه هستیم که متاسفانه هیچ کدامشان به دلیل نداشتن استمرار و یا نگاه بلند مدت در برنامه‌ریزی و هدف‌گیری نتوانستند به اهداف خود دست پیدا کنند.
وی ادامه داد: درست بر همین اساس است که در اجرای زنگ تئاتر در مدارس مهمترین نکته توجه و نگاه بلندمدت مسئولان آموزش و پرورش و برنامه‌ریزی دقیق برای نیل به اهداف است.
این مدرس دانشگاه یادآور شد: جهان کودکان و نوجوانان امروز با نسل‌های پیشین به شدت تفاوت کرده؛ چرا که کودکان و نوجوانان عصر حاضر، زیر بمباران رسانه‌های مختلف از شبکه‌های ماهواره گرفته تا فضای مجازی نیازمند ارائه خوراکی مناسب هستند و در این میان کارگردانان و هنرمندان فعال در تئاتر کودک و نوجوان و به‌خصوص فعالان در تئاتر مدارس باید در ارائه مفاهیم آموزشی با زبان هنر به رویکردهایی چون جذابیت، نو بودن و و شیوه متفاوت ارائه آثار توجه داشته باشند تا در همراهی دانش آموزان با هنرمندان برای درک مفاهیم مدنظر آنها، به موفقیت دست یابند.
به گفته اکبرلو، برای برپایی زنگ تئاتر در مدارس، وزارت آموزش و پرورش نیازمند بهره بردن از هسته‌ای از نیروهای متخصص و خبره در زمینه تئاتر کودک و نوجوان، تئاتر خلاق و متخصصان تئاتر در مدارس است و در این میان نباید از خاطر دور داشت که شناخت مطالبات مخاطبان هدف، یعنی کودکان و نوجوانانی که در مدارس حضور دارند و همچنین آشنایی با نگرش و دغدغه‌های آنها باید مد نظر مسئولان قرار گیرد تا در ارایه مفاهیم آموزشی با زبان تئاتر بتوانند بیشترین اقبال را در مسیر نیل به اهداف کلان آموزشی، تربیتی و پرورشی خود به دست آورند.
نویسنده نمایشنامه‌های «اسب سفید بالدار» و «زنده باد نمایش» خاطرنشان کرد: کودکان و نوجوانان امروز به سبب تعدد اسباب‌های سرگرم کننده در اطراف خود به محض برقرار نشدن ارتباط با هنر ارائه شده، شروع به واپس‌زدن می‌کنند و بر هیچکس پوشیده نیست که قطع ارتباط میان هنرمندان تئاتر در مدارس و کودکان و نوجوانان در حقیقت چیزی جز ناکامی در نیل به اهداف تعریف شده وزارت آموزش و پرورش به دنبال نخواهد داشت.
به گزارش ایرنا، وزارت آموزش و پرورش در سال 1397 قانونی را برای ایجاد و افتتاح زنگ تئاتر در مدارس تصویب کرده است و بنا دارد به واسطه این اتفاق مساله آموزش دروس علمی به واسطه هنر به ویژه هنر خلاق، زنده و پویا تئاتر را درمدارس، بار دیگر احیا کند.

اخبار مرتبط